Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
El Prácticum és el conjunt d'activitats en les quals els centres educatius col·laboren amb la Facultat d'Educació, en els estudis del Màster del professorat, amb la finalitat de posar a l'alumnat en contacte amb el món professional. Suposa la immersió dels estudiants en centres educatius amb la finalitat de conèixer-los directament, integrar coneixements teòric-pràctics, i adquirir competències professionals en tots els àmbits d'actuació.
El Prácticum I està pensat com una primera presa de contacte de l'alumnat amb un centre educatiu. Cal que l'alumnat tinga l'oportunitat de descobrir d'una manera pràctica les seues exigències professionals, i siga capaç de donar resposta als problemes personals i socials que comporta el fet de ser professor i educador.
El Prácticum I se situa dins del mòdul del Màster de formació del professorat de Secundària, Batxillerat i Formació Professional, que té assignats en el pla d'estudis 4 crèdits ECTS.
En el desenvolupament en el centre educatiu de les activitats del Prácticum I, l'alumnat, acompanyat del coordinador o coordinadora de pràctiques i/o del tutor o tutora de la seua especialitat, haurà d'acostar-se al context educatiu real en el qual va a desenvolupar les pràctiques.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)
- CGe10 : Relacionar l'educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatge, com en l'educació en el respecte dels drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, i en la igualtat de tractament i no-discriminació de les persones amb discapacitat.
- CGe8 : Promoure accions d'educació emocional, en valors i formació ciutadana.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
Competències específiques:>>pràcticum (CP)
- CP1 : Adquirir experiència en la planificació, en la docència i en l'avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.
- CP2 : Acreditar un bon domini de l'expressió oral i escrita en la pràctica docent.
- CP3 : Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.
- CP4 : Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió sobre la pràctica.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i dominar destreses i habilitats socials per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, abordar problemes de disciplina i resoldre conflictes.
- Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en què està situat.
- Treballar en equip amb altres professionals de l'educació i enriquir la seua formació.
- Conèixer les possibles mesures d'atenció a la diversitat, per a poder fer l'assessorament necessari en cada cas.
- Analitzar l'organització i el funcionament del centre, a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de l'alumnat en col·laboració amb els membres de la comunitat escolar.
- Identificar els serveis públics i les entitats comunitàries amb què pot col·laborar el centre i promoure i planificar, en col·laboració amb l'equip directiu, les accions necessàries per a una millor atenció de l'alumnat.
- Analitzar les característiques, l'organització i el funcionament dels centres educatius i conèixer la funcionalitat dels processos i els òrgans de direcció, participació i coordinació pedagògica i didàctica.
- Participar en la definició i elaboració del projecte educatiu, el disseny i el desenvolupament curricular i les activitats generals del centre, atenent a criteris de millora de la qualitat de l'educació, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i millora de la convivència.
- Conèixer els processos de desenvolupament curricular i l'elaboració dels plans institucionals per a participar, amb els equips directius i els òrgans de coordinació, en el disseny i aplicació.
- Conèixer i analitzar les característiques, l'organització i el funcionament dels serveis d'orientació educativa i assessorament psicopedagògic que operen en els diversos nivells del sistema educatiu (infantil, primària, ESO, FP i batxillerat).
- Participar en l'establiment d'estructures de treball col·laboratiu, amb els docents i altres membres de la comunitat escolar i els altres professionals que intervenen en els centres educatius.
- Dissenyar i engegar, en col·laboració amb la comunitat escolar, mesures d'atenció a la diversitat que garantisquen la presència, la participació i l'aprenentatge de tot l'alumnat.
- Adquirir experiència en la planificació, docència i avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.
- Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.
- Participar en les propostes de millora en els diversos àmbits d'actuació, a partir de la reflexió sobre la pràctica.
- Analitzar la realitat escolar en què es fan les pràctiques, utilitzant els marcs teòrics adquirits en el màster.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
- Conèixer la realitat del professorat de secundària, batxillerat i formació professional: treball, dificultats, aspectes motivadors i elements positius.
- Conèixer la situació soci-educativa del centre (context educatiu i cultural, característiques de l'alumnat, famílies, i del professorat, i altres aspectes).
- Conèixer i analitzar l'organització i gestió del centre, a través del seu Projecte Educatiu de Centre, la Programació Anual General, Curriculum i altres programes desenvolupats en el mateix.
- Conèixer els espais del centre i analitzar l'ús al com estan destinats (aules de diversificació, usos i espais per a les TIC, espais d'esbarjo, sala de professors, etc.)
Dades generals
Codi:
12098
Professor/a responsable:
LOPEZ RESUSTA, LORENA
Crèdits ECTS:
4,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
0,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
TECNOLOGIA INFORMATICA I COMPUTACIO
Àrea: ARQUITECTURA I TECNOLOGIA DE COMPUTADORS
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,14
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
LLENGUATGES I SISTEMES INFORMATICS
Àrea: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMATICS
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,13 -
Dep.:
CIENCIA DE LA COMPUTACIO I INT. ARTIF.
Àrea: CIENCIA DE LA COMPUTACIO, INTEL·LIGENCIA ARTIFICIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,13
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: Sense curs)