Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

This subject is located in Specific Module 18 of the study plan.
It is proposed to provide the necessary skills to students to train secondary, baccalaureate or vocational training students in issues related to health in the community.

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG18 : Aplicar los conocimientos adquiridos y la capacidad de resolución de problemas a entornos educativos nuevos o poco conocidos.
  • CG2 : Conocer el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procesos de enseñanza y aprendizaje respectivos. Para la formación profesional se incluirá el conocimiento de las respectivas profesiones.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG5 : Concretar el currículum que es vaja a implantar en un centre docent participant en la seua planificació col·lectiva.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.

 

Specific Competences:>>Specific Module (CE)

  • CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
  • CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
  • CE12 : Analitzar críticament l'exercici de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
  • CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
  • CE2 : Conèixer els continguts que es cursen en els ensenyaments respectius.
  • CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
  • CE4 : Conèixer contextos i situacions en què s'usen o s'apliquen els diversos continguts curriculars.
  • CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
  • CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

Cognitive
1. Identify competencies, objectives and health content in the regulatory framework of Education
2. Recognize the main sources of health information and documentation
3. Reflect on basic concepts related to nutrition and dietetics and their implication in health
4. Know the specific characteristics of the transition of environmental risks in the conceptual framework of transitional processes and differentiate between traditional environmental risks and modern environmental risks
5. Know the main health indicators and their usefulness in practice.
6. Know the importance of health promotion, prevention and education within the framework of health-promoting educational centers.
7. Identify cross-cutting teaching strategies that allow us to incorporate the Sustainable Development Goals (SDGs) in teaching to improve the health and well-being of the population
8. Explain the importance of the scientific method in the research process and identify the main sources of information related to health sciences
Instrumentals
1. Discuss the processes, formal or informal, that allow the generation of knowledge in the health sciences.
2. Apply the knowledge acquired to a hypothetical search for information
3. Apply the knowledge acquired in relation to health to educational intervention through the development of teaching units
Attitudinal
1. Assess multidisciplinarity to address health promotion in educational centers
2. Assess the ability to formulate structured queries in search of information
3. Apply the knowledge acquired in the search and use of health indicators in any training context.

 

 

General

Code: 12080
Lecturer responsible:
DAVO BLANES, MARIA DEL CARMEN
Credits ECTS: 4,50
Theoretical credits: 0,70
Practical credits: 1,10
Distance-base hours: 2,70

Departments involved

  • Dept: COMMUNITY NURSING, PREVENTATIVE MEDICINE AND PUBLIC HEALTH
    Area: NURSING
    Theoretical credits: 0,24
    Practical credits: 0,38
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.
  • Dept: COMMUNITY NURSING, PREVENTATIVE MEDICINE AND PUBLIC HEALTH
    Area: HISTORY OF SCIENCE
    Theoretical credits: 0,24
    Practical credits: 0,38
  • Dept: COMMUNITY NURSING, PREVENTATIVE MEDICINE AND PUBLIC HEALTH
    Area: PREVENTATIVE MEDICINE AND PUBLIC HEALTH
    Theoretical credits: 0,22
    Practical credits: 0,34

Study programmes where this course is taught