Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Introducció.
L'assignatura sobre percussió corporal i els seus recursos pràctics té com a objectiu oferir al futur professorat totes les estratègies educatives en relació al moviment, neuromotricitat, la dansa i la percussió corporal (a nivell teòric i pràctic) que us serviran per a les proves d'accés per a la funció pública.
No només el caràcter pràctic de l'assignatura sinó la correcta elaboració de situacions d'aprenentatge focalitzades per als futurs opositors, la brillant explicació pública i la defensa davant del tribunal formaran part del contingut d'aquesta assignatura.
Per això, l'assignatura girarà sobre l'eix de la importància de les funcions cognitives i executives en relació amb la neuromotricitat a través del Mètode BAPNE per poder fonamentar cadascun dels principis educatius recolzats per articles, llibres i recursos centrats en les noves tecnologies amb un sol objectiu: superar les oposicions a què es presenti l'alumnat. La neuromotricitat serà l'eix principal per poder articular tant els recursos com la fonamentació pertinent. Per això s'introduirà el professorat en el coneixement de la neurociència en relació amb l'educació, l'expressió corporal, l'expressió musical i el moviment.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Aprenentatge d'estratègies relacionades amb la psicomotricitat, la lateralitat i la dissociació.
- Coneixement de les intel·ligències múltiples i la seua relació amb la intel·ligència musical sobre la base de la psicomotricitat rítmica.
- Coneixement de l'anatomia, biomecánica i antropologia de la percussió corporal en el mètode BAPNE.
- Coneixement de les activacions cerebrals en funció a la psicomotricitat.
- Conèixer els diferents mètodes de percussió corporal i el seu desenvolupament recent amb cotidiòfans i, alhora, les seues perspectives per a poder transmetre una visió didàctica en l'aula.
- Identificació de problemes psicomotors i plantejar alternatives per a la seua execució didàctica en l'aula.
- Conèixer el valor formatiu i cultural de les percussions del món i les seues expressions.
- Utilitzar les TIC per a cercar, obtenir, processar i seleccionar informacions i documents adequats als continguts que s'ensenyen i per a exposar els resultats dels treballs fets.
- Elaboració d'unitats didàctiques específiques sobre aquesta matèria.
- Conèixer contextos i situacions en què s'usen i apliquen els coneixements de la percussió corporal en la secundària obligatòria i postobligatòria.
- Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Objectius centrats per a la superació de les proves a la funció pública a través de recursos pràctics i elaboració de Situacions d'Aprenentatge:
- Aprenentatge destratègies relacionades amb la neuromotricitat, motricitat, psicomotricitat, expressió corporal, esquema corporal i habilitats motrius en relació a la Body percussion.
- Coneixement de les intel·ligències múltiples (H. Gardner) com a neuromit alhora que altres neuromits vinculats al moviment.
- Coneixement d'altres models teòrics sobre la intel·ligència (Sternberg, Cattel...)
- Conéixer les publicacions científiques més rellevants d'alt impacte sobre Neuromotricitat.
- Coneixement de l'anatomia, la biomecànica i l'antropologia de la percussió corporal.
- Coneixement dels principis de la Neurociència vinculada a leducació i en relació a la didàctica de la percussió corporal segons el mètode BAPNE.
- Conéixer la relació de les funcions cognitives i executives amb el moviment.
- Identificació de problemes psicomotors i plantejar alternatives per a la seva execució didàctica a l'aula a secundària.
- Conèixer el valor formatiu i cultural de les percussions del món i les seues expressions en relació amb la didàctica de la percussió corporal en el mètode BAPNE.
- Utilitzar les TICs per cercar, obtenir, processar i seleccionar informacions i documents adequats als continguts a ensenyar i per exposar els resultats dels treballs realitzats en relació amb la percussió corporal i les funcions executives.
- Elaboració de situacions d'aprenentatge específiques sobre aquesta matèria.
- Conèixer contextos i situacions en què s'usen i apliquen els coneixements de la percussió corporal a la secundària obligatòria i postobligatòria.
- Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de materials educatius sobre aquesta matèria.
- El treball de camp com a eina bàsica en educació.
Dades generals
Codi:
12067
Professor/a responsable:
ROMERO NARANJO, FRANCISCO JAVIER
Crèdits ECTS:
5,00
Crèdits teòrics:
0,80
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,00
Departaments amb docència
-
Dep.:
INNOVACIO I FORMACIO DIDACTICA
Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO MUSICAL
Crèdits teòrics: 0,8
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)