Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
La asignatura Investigación e Innovación Docente en Ciclos Formativos. Profesorado de Educación Secundaria pertenece al área de Didáctica y Organización Escolar. Forma parte del Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas, concretamente del módulo específico 2: Ciclos Formativos (Profesorado de Educación Secundaria). Se trata de una asignatura obligatoria con una carga de 6 créditos ECTS, que se imparte en el segundo semestre del máster.
Pretende desarrollar el juicio crítico del futuro profesorado de cara a la mejora de la práctica docente y la innovación educativa en el ámbito de la Educación Secundaria, así como capacitar para el diseño y desarrollo de la investigación educativa tanto de tipo cualitativo como cuantitativo, y la posterior comunicación de los hallazgos a la comunidad científica y transferencia al aula. Esta asignatura se encuentra estrechamente relacionada con otras materias del módulo específico: (a) Aprendizaje de los Módulos en los Ciclos Formativos de FP para el Profesorado de Ed. Secundaria, (b) Didáctica de los C. Formativos de Educación Profesional (para Profesores de Educación Secundaria), y (c) La Formación Profesional en España.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
- CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
- CG15 : Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)
- CGe9 : Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer i saber usar l'observació sistemàtica com a instrument bàsic per a la reflexió sobre la pràctica i la innovació en educació secundària.
- Adquirir els coneixements i habilitats necessàries per al disseny i desenvolupament d'investigacions de tipus quantitatiu en l'àmbit de l'educació secundària.
- Adquirir els coneixements i habilitats necessàries per al disseny i desenvolupament d'investigacions de tipus qualitatiu en l'àmbit de l'educació secundària.
- Aprofundir en el coneixement dels mètodes i dissenys més comuns d'investigació.
- Conèixer i diferenciar les tècniques estadístiques d'anàlisis de dades apropiades per a cada disseny.
- Dominar els procediments d'utilització dels programes informàtics més importants d'anàlisi de dades quantitatives.
- Dominar els procediments d'utilització dels programes informàtics més importants d'anàlisi de dades qualitatives.
- Saber planificar conceptualment un discurs i traslladar-lo a un text o a una exposició oral que s'adecue al nivell del seu destinatari final.
- Saber analitzar, sintetitzar, resumir i organitzar la informació procedent de textos científics i professionals relacionats amb l'àmbit de l'orientació acadèmica i professional.
- Tenir habilitats de comunicació, empatia, assertivitat i capacitat de treball en equip, com a base per a l'exercici professional posterior, desenvolupant un compromís amb el treball de qualitat.
- Desenvolupar valors i actituds de tolerància, respecte per la diversitat, solidaritat amb els més desfavorits i treball per la igualtat d'oportunitats.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
- Identificar y diferenciar las fases del método científico.
- Conocer las características de los principales métodos de investigación cuantitativa y cualitativa, y aplicarlos para generar conocimiento empírico en el campo de los Ciclos Formativos.
- Analizar y comunicar resultados de investigación, extrayendo sus implicaciones para la práctica educativa.
- Diseñar experiencias educativas innovadoras considerando la diversidad de alumnado en las aulas de Ciclos Formativos.
Dades generals
Codi:
12008
Professor/a responsable:
Fernández Sogorb, Aitana
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,96
Crèdits pràctics:
1,44
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: DIDACTICA I ORGANITZACIO ESCOLAR
Crèdits teòrics: 0,96
Crèdits pràctics: 1,44
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)