Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La asignatura Investigación e Innovación Docente en Ciclos Formativos. Profesorado de Educación Secundaria pertenece al área de Didáctica y Organización Escolar. Forma parte del Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas, concretamente del módulo específico 2: Ciclos Formativos (Profesorado de Educación Secundaria). Se trata de una asignatura obligatoria con una carga de 6 créditos ECTS, que se imparte en el segundo semestre del máster.

Pretende desarrollar el juicio crítico del futuro profesorado de cara a la mejora de la práctica docente y la innovación educativa en el ámbito de la Educación Secundaria, así como capacitar para el diseño y desarrollo de la investigación educativa tanto de tipo cualitativo como cuantitativo, y la posterior comunicación de los hallazgos a la comunidad científica y transferencia al aula. Esta asignatura se encuentra estrechamente relacionada con otras materias del módulo específico: (a) Aprendizaje de los Módulos en los Ciclos Formativos de FP para el Profesorado de Ed. Secundaria, (b) Didáctica de los C. Formativos de Educación Profesional (para Profesores de Educación Secundaria), y (c) La Formación Profesional en España.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG15 : Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)

  • CGe9 : Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
  • CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i saber usar l'observació sistemàtica com a instrument bàsic per a la reflexió sobre la pràctica i la innovació en educació secundària.
  • Adquirir els coneixements i habilitats necessàries per al disseny i desenvolupament d'investigacions de tipus quantitatiu en l'àmbit de l'educació secundària.
  • Adquirir els coneixements i habilitats necessàries per al disseny i desenvolupament d'investigacions de tipus qualitatiu en l'àmbit de l'educació secundària.
  • Aprofundir en el coneixement dels mètodes i dissenys més comuns d'investigació.
  • Conèixer i diferenciar les tècniques estadístiques d'anàlisis de dades apropiades per a cada disseny.
  • Dominar els procediments d'utilització dels programes informàtics més importants d'anàlisi de dades quantitatives.
  • Dominar els procediments d'utilització dels programes informàtics més importants d'anàlisi de dades qualitatives.
  • Saber planificar conceptualment un discurs i traslladar-lo a un text o a una exposició oral que s'adecue al nivell del seu destinatari final.
  • Saber analitzar, sintetitzar, resumir i organitzar la informació procedent de textos científics i professionals relacionats amb l'àmbit de l'orientació acadèmica i professional.
  • Tenir habilitats de comunicació, empatia, assertivitat i capacitat de treball en equip, com a base per a l'exercici professional posterior, desenvolupant un compromís amb el treball de qualitat.
  • Desenvolupar valors i actituds de tolerància, respecte per la diversitat, solidaritat amb els més desfavorits i treball per la igualtat d'oportunitats.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

  • Identificar y diferenciar las fases del método científico.
  • Conocer las características de los principales métodos de investigación cuantitativa y cualitativa, y aplicarlos para generar conocimiento empírico en el campo de los Ciclos Formativos.
  • Analizar y comunicar resultados de investigación, extrayendo sus implicaciones para la práctica educativa.
  • Diseñar experiencias educativas innovadoras considerando la diversidad de alumnado en las aulas de Ciclos Formativos.

 

 

Dades generals

Codi: 12008
Professor/a responsable:
Fernández Sogorb, Aitana
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,96
Crèdits pràctics: 1,44
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: DIDACTICA I ORGANITZACIO ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0,96
    Crèdits pràctics: 1,44
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix