Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La materia "Disfunciones del aprendizaje y del desarrollo en la adolescencia", de 3 créditos, tiene carácter obligatorio y está relacionada con las siguientes competencias: CG1, CG4, CG7, CG8, CG9, CG16, CG17, CGe1, CGe2, CGe5, CGe8, CGe9 y CGe10.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)

  • CGe1 : Conèixer les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
  • CGe10 : Relacionar l'educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatge, com en l'educació en el respecte dels drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, i en la igualtat de tractament i no-discriminació de les persones amb discapacitat.
  • CGe2 : Comprendre el desenvolupament de la personalitat d'aquests estudiants i les possibles disfuncions que afecten l'aprenentatge.
  • CGe5 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i en el centre, abordar i resoldre possibles problemes.
  • CGe8 : Promoure accions d'educació emocional, en valors i formació ciutadana.
  • CGe9 : Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Adquirir els fonaments psicològics necessaris per a comprendre el concepte de disfuncions en l'aprenentatge i en el desenvolupament en l'adolescència, i els seus tipus.
  • Conèixer les tendències actuals en l'àmbit psicoeducatiu per al tractament de la diversitat, en general, i per a les dificultats d'aprenentatge i trastorns del desenvolupament, en particular.
  • Conèixer i comprendre els factors i variables que determinen i influeixen en les dificultats d'aprenentatge i en els trastorns del desenvolupament.
  • Conèixer les característiques i necessitats educatives dels alumnes amb problemes i disfuncions d'aprenentatge i les dels alumnes amb deficiència, discapacitat o minusvalidesa.
  • Conèixer els recursos psicoeducatius que aporta el sistema per a atendre les necessitats educatives específiques dels alumnes en l'etapa d'educació secundària.
  • Conscienciar els futurs docents que l'atenció a les necessitats educatives dels alumnes és una funció docent que defineix la frontera de l'autèntica professionalitat.
  • Adquirir actituds i conductes de relació amb els altres, treball en grup, recerca autònoma d'informació específica i bones pràctiques docents.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

1. Adquirir los fundamentos psicológicos necesarios para comprender el concepto de disfunciones en el aprendizaje y en el desarrollo en la adolescencia, y sus tipos. (Cge1, Cge2).
2. Conocer las tendencias actuales en el ámbito psicoeducativo para el tratamiento de la diversidad, en general, y para las dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo, en particular. (Cg1, Cge4).
3. Conocer y comprender los factores y variables que determinan e influyen en las dificultades de aprendizaje y en los trastornos del desarrollo. (Cg1, Cge1).
4. Conocer las características y necesidades educativas de los alumnos con problemas y disfunciones de aprendizaje y las de los alumnos con discapacidad o diversidad funcional. (Cg9, Cge5).
5. Conocer los recursos psicoeducativos que el sistema aporta para atender las necesidades educativas específicas de los alumnos en la etapa de Educación Secundaria. (Cg4, Cg7, Cg,8).
6. Concienciar a los futuros docentes que la atención a las necesidades educativas de los alumnos es una función docente que define la frontera de la auténtica profesionalidad. (Cge8, Cge9).
7. Adquirir actitudes y conductas de relación con los demás, trabajo en grupo, búsqueda autónoma de información específica y buenas prácticas docentes. (Cg8, Cg9, Cg 16, Cg17, Cge10).

 

 

Dades generals

Codi: 11997
Professor/a responsable:
LOZANO BARRANCOS, MARIA
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,48
Crèdits pràctics: 0,72
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDACTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIO
    Crèdits teòrics: 0,48
    Crèdits pràctics: 0,72
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix