Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

El Màster en Història de la ciència i comunicació científica forma investigadors en història de la ciència amb habilitats en la comunicació científica i als comunicadors i investigadors en comunicació de la ciència amb sòlids coneixements en els temes, mètodes i tècniques de la investigació històrica. Té dues especialitats, una acadèmica, que s'orienta cap al doctorat i a la investigació, i una altra professional, encaminada al treball en museus i mitjans de comunicació científica.Se s'imparteix de manera semipresencial aprofitant els recursos de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

Per tractar-se d'un màster interuniversitari, la informació completa sobre aquesta assignatura es pot trobar al web del màster, en la següent adreça: http://www.historia-ciencia-comunicacion.org

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24

Competències transversals

  • CT1 : Idear, planificar, organitzar i redactar un treball d'investigació.
  • CT2 : Presentar en públic un treball d'investigació i debatre els seus resultats amb altres investigadors.
  • CT3 : Aplicar tècniques de cerca, identificació, selecció i recollida d'informació especialitzada.
  • CT4 : Aplicar mètodes d'anàlisi crítica per a estudiar fonts textuals, iconogràfiques i materials relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.

 

Competències generals

  • CG02 : Descriure els processos de producció i consum del coneixement científic, així com els mecanismes de comunicació social de la ciència, amb els seus diversos mitjans, espais i protagonistes.
  • CG06 : Conèixer les diverses formes de popularització de la ciència.
  • CG09 : Identificar les principals fonts d'informació relacionades amb la història de la ciència, la medicina i la tecnologia així com les eines de recuperació d'aquesta informació (principals repertoris bibliogràfics i bases de dades)
  • CG10 : Identificar les principals fonts d'informació relacionades amb la comunicació científica, així com altres eines de recuperació d'informació (principals repertoris bibliogràfics i bases de dades).

 

Competències Específiques

  • CE01 : Comprendre les relacions entre la ciència, la medicina i la tecnologia amb les societats i les cultures en les quals es desenvolupen al llarg dels diversos períodes històrics.
  • CE02 : Comprendre les diverses tasques comunicatives i informatives destinades a concebre, articular i dirigir tot tipus de productes en qualsevol suport tècnic, mitjà, sistema o àmbit en l'àrea de la comunicació científica.
  • CE03 : Recopilar, seleccionar i organitzar la informació científica especialitzada.
  • CE05 : Conèixer i analitzar críticament els processos de divulgació de la ciència considerant els seus diversos protagonistes, contextos, mitjans, pràctiques, finalitats i resultats.
  • CE07 : Identificar i analitzar críticament textos de divulgació de la ciència en les seues diverses modalitats.
  • CE08 : Identificar els principals trets de la cultura material de la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CE09 : Identificar els principals espais en els quals es desenvolupa l'activitat científica, tecnològica i mèdica (laboratoris, aules, acadèmies, observatoris, entorns naturals, museus, hospitals, fàbriques, etc.).
  • CE12 : Discutir i valorar les perspectives, les controvèrsies i els mètodes de treball de les principals línies d'investigació en l'àrea de la informació i la comunicació social de la ciència.
  • CE13 : Discutir i valorar les perspectives, els debats historiogràfics i els mètodes de treball de les principals línies d'investigació històrica entorn de la ciència, de la tecnologia i de la medicina.
  • CE14 : Conèixer i utilitzar amb destresa les principals fonts d'informació relacionades amb la història de la ciència, la medicina i la tecnologia així com les eines de recuperació d'informació (principals repertoris bibliogràfics i bases de dades).
  • CE16 : Conèixer les tendències museològiques actuals i els problemes relacionats amb l'elaboració d'exposicions relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.
  • CE18 : Planejar, compondre i redactar textos de divulgació científica.
  • CE19 : Idear propostes expositives en el terreny de la divulgació científica.

 

Competències bàsiques

  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • S'aprendrà la noció de cultura material de la ciència i patrimoni científic, metge i industrial.
  • Es coneixerà la història dels instruments científics, tendències principals en museus de ciència i gestió del patrimoni científic.
  • S'adquiriran habilitats d'anàlisis i comunicació per a la investigació i divulgació sobre objectes museístics i règims d'exhibició de la ciència.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

Por tratarse de un máster interuniversitario, la información completa sobre esta asignatura se puede encontrar en la web del máster, en la siguiente dirección: http://www.historia-ciencia-comunicacion.org

 

 

Dades generals

Codi: 44215
Professor/a responsable:
García Belmar, Antonio
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 1,60
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Infermeria Comunitària, Medicina Preventiva, Salud Pública i Història de la Ciència
    Àrea: HISTORIA DE LA CIENCIA
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 1,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix