Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2023-24
La Asignatura “Trabajo Fin de Máster” tiene como principal objetivo demostrar que el alumnado del Máster Interuniversitario en Cooperación al Desarrollo tiene capacidad para aplicar los conocimientos adquiridos a lo largo de los estudios de esta titulación, tras cursar las diferentes materias y asignaturas que lo componen a lo largo de los dos cursos académicos de duración. Es, por tanto, el colofón a sus estudios de maestría y su culminación con un trabajo de investigación original y personal. Debe ejecutarse de forma individual y tutelada, siguiendo las exigencias y normativas aprobadas para los trabajos de esta naturaleza, por medio de un Trabajo Fin de Máster (TFM), tanto en sus opciones profesional como investigadora, como TFM del Máster Interuniversitario en Cooperación al Desarrollo de la Universidad de Alicante (MCAD).
Breve relación de los contenidos del TFM:
1.- Descripción del país, contexto o situación.
2.- Estado del arte / Marco teórico.
3.- Metodología de la investigación.
4.- Análisis y discusión de las evidencias.
5.- Conclusiones y recomendaciones.
Para acceder a la Guía Docente completa, consultar Plan de Estudios y Asignaturas, en la asignatura "Trabajo Fin de Máster" (40824) en: https://daea.ua.es/es/masteres/cooperacion-al-desarrollo/plan-de-estudios-y-asignaturas.html
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24
Competències generals del títol (CG)
- 13 : Incorporar, en qualsevol àmbit de la vida professional relacionat amb la cooperació al desenvolupament, els següents elements transversals: equitat de gènere, medi ambient, sostenibilitat i dimensió territorial, VIH, igualtat, drets humans i atenció a la diversitat (discapacitat, pobles indígenes) i interculturalitat basada en drets.
- 14 : Ser capaç de plantejar i dur a terme totes les fases d'un treball de recerca.
- 16 : Ser capaç de preparar una eixida al terreny en relació amb les necessitats d'informació prèvia sobre el context polític, econòmic, social i cultural del país, la preparació de la intervenció/recerca en terreny i els procediments de seguretat que hauran de ser tinguts en compte.
- 2 : Ser capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis, des d'una perspectiva de gènere.
- 3 : Saber comunicar les conclusions pròpies (i els coneixements i raons últimes que les sustenten) a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.
- 4 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser en gran part autodirigida o autònoma.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Formulació de judicis que incloguen reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques, a partir del treball de recerca de la pràctica, d'una manera integral i reflexiva i partint de l'anàlisi dels possibles efectes col·laterals de les intervencions de desenvolupament, des de les quals han realitzat la investigació participativa en el context de les pràctiques externes.
- Comunicació de les conclusions, els coneixements i les raons últimes que les sustenten a públics especialitzats, que formen part del tribunal avaluador, d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Possessió d'habilitats d'aprenentatge autodirigit o autònom, per a buscar informació pertinent amb els mitjans disponibles de manera autogestionada i amb el suport docent del tutor de treball fi del Màster.
- Obtenció d'una visió crítica que garantisca els valors d'igualtat, respecte i promoció de la interculturalitat basada en els drets i la incorporació d'elements transversals: equitat de gènere, medi ambient, VIH, drets humans i atenció a la diversitat (discapacitat, pobles indígenes, etc.). Incorporació a la investigació d'aquests elements.
- Plantejament d'un treball de recerca amb una qualitat metodològica que en sustente el procés i compte, a més, amb un resultat reeixit i l'aportació de troballes i conclusions que revelen l'objectiu d'investigació.
- Aprenentatge i posada en pràctica de l'anticipació a les necessitats d'informació, com a prerequisit per a fer una adequada i completa investigació en terreny, que compte amb un manteniment investigador coherent amb el treball a exercir durant el període de pràctiques externes.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
• Evaluar los conocimientos y capacidades adquiridas por el alumnado durante sus estudios de Máster a la luz de la multidisciplinariedad y especialización de la titulación, en la opción investigadora o profesional elegida.
• Estudiar en profundidad y desde una perspectiva crítica un área de interés vinculada a la cooperación al desarrollo, con una visión amplia o focalizada, vinculando el análisis con el entorno real.
• Desarrollar la práctica investigadora de manera autónoma, la detección de problemas sustantivos, así como la búsqueda de soluciones y propuestas efectivas.
• Aplicar procedimientos y metodologías investigadoras, de documentación, redacción y presentación aplicadas al estudio elegido, bajo criterios académicos, en el marco de la Cooperación al Desarrollo.
• Demostrar la capacidad de selección, comprensión y sistematización de materiales bibliográficos y documentales pertinentes aplicados a un estudio en concreto.
• Estudiar, evaluar e interpretar datos y resultados de una investigación de manera sistemática, con espíritu crítico y personal, y con el adecuado rigor.
• Analizar un objeto de estudio en su contexto específico, llegando a conclusiones de utilidad en relación con su impacto y repercusiones que puedan ser expuestas, argumentadas y comunicadas de manera efectiva.
• Profundizar en los conocimientos adquiridos en el Máster a partir de la investigación aplicada a un determinado ámbito de las temáticas tratadas.
Como requisito, la asignatura exige haber superado el Tronco Común y la Especialidad (es decir, el primer curso académico del Máster), antes de comenzar el segundo curso académico, donde se enmarca el Trabajo Fin de Máster (TFM).
Dades generals
Codi:
40824
Professor/a responsable:
Gómez Gil, Carlos
Crèdits ECTS:
10,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
1,01
Càrrega no presencial:
8,99
Departaments amb docència
-
Dep.:
GEOGRAFIA HUMANA
Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
ANALISI ECONOMICA APLICADA
Àrea: ECONOMIA APLICADA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,75
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
SOCIOLOGIA I
Àrea: SOCIOLOGIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,24 -
Dep.:
INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
Àrea: INFERMERIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,01 -
Dep.:
ANAL.GEOGRAF. REGIONAL I GEOGRAF. FISICA
Àrea: ANALISI GEOGRAFICA REGIONAL
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
SOCIOLOGIA II
Àrea: SOCIOLOGIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,01
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN COOPERACIÓ AL DESENVOLUPAMENT
Tipus d'assignatura: TREBALL FINAL DE MÀSTER (Curs: 2)