Competencies and objectives
Course context for academic year 2023-24
Urban Planning 4 (U4) is taught by professors from the Urban Design and Regional Planning Unit. It focuses on landscape planning and is a fourth-year course of the bachelor’s degree in Fundamentals of Architecture. The main issues that concern the course are related to the modern concept of landscape in connection with other aspects of urban and territorial planning that include ecology, geography, and architecture. The context is the metropolitan territorial scale and the periurban areas.
A more detailed information about the teaching activity of the Urban Planning and Regional Studies Unit can be found linking: https://web.ua.es/docenciaurbanismo (only available in Spanish)
The learning process involves a weekly workshop, focused on three main learning objectives:
i) to develop strategies based on territorial features;
ii) to introduce assessment tools for landscape perception so that it can be part of the project decision-making process;
iii) to provide project solutions for developing contemporary landscapes.
In this context, methodologies are tested for the definition of a master plan in a periurban/metropolitan working environment, using landscape characterisation as a methodological tool for diagnosis and assessment in connection with other aspects of urban and territorial planning.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2023-24
General Competences (CG)
- CG.1 : Conocer la historia y las teorías de la arquitectura, así como las artes, tecnologías y ciencias humanas relacionadas con esta.
- CG.3 : Conocer el urbanismo y las técnicas aplicadas en el proceso de planificación.
- CG.7 : Comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humanas.
Skills/Skills
- CB 2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
- CB 3 : That students have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) in order to make judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues.
- CB 4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental
- CT.10 : Habilidad para el análisis y la síntesis. Habilidad para separar las partes de un proceso de indagación, y la habilidad para recomponer el todo a partir de unas partes.
- CT.14 : Habilidad para la elaboración del pensamiento abstracto. Habilidad para construir conceptos genéricos a partir de un conocimiento empírico.
UA Basic Transversal Competences
- CT.1 : Capacidad de uso de una segunda lengua. Capacidad de utilizar la lengua inglesa con fluidez para acceder a la información técnica, responder a las necesidades de la sociedad, y poder ser autosuficiente en la preparación de su vida profesional.
- CT.2 : Capacidad de expresión. Capacidad de exposición oral y escrita.
- CT.4 : Capacidad de trabajo en grupo. Capacidad de desenvolverse en trabajos colectivos y de grupo, repartiendo tareas y asumiendo roles.
- CT.8 : Capacidad de adoptar el método científico. Capacidad de adoptar el método científico en el planteamiento y realización de trabajos diversos tanto a nivel académico como profesional.
Inherent transversal competences:>>Methodological Instrumental
- CT.17 : Habilidad para la resolución de problemas. Capacidad para orientar la información y los instrumentos de acción hacia la resolución de conflictos previamente diagnosticados.
- CT.18 : Habilidad para la toma de decisiones. Capacidad para entender la complejidad de los contextos donde producimos transformaciones y tomar decisiones creativas en ellos de manera responsable.
Inherent transversal competences:>>Technological Instrumental
- CT.21 : Habilidad para la visión espacial. Habilidad para entender y asimilar un objeto, proceso o espacio con independencia de las visualizaciones previstas; así como la capacidad para generar otras nuevas.
Inherent transversal Competences:>>Social Interpersonal
- CT.28 : Habilidad para diseñar y gestionar propuestas que incorporen responsabilidad social y medioambiental. Capacidad para entender el compromiso con el entorno social y físico que implican los procesos de transformación del mismo.
Inherent transversal Competences:>>Entrepreneurship Capability System
- CT.30 : Habilidad para el diagnóstico y la acción proyectiva. Capacidad para problematizar la realidad e implementar mecanismos propositivos y sostenibles de acción en ella.
Specific Competences:>>Project Block
- CE.34T : Aptitud para suprimir barreras arquitectónicas.
- CE.35T : Aptitud para resolver el acondicionamiento ambiental pasivo, incluyendo el aislamiento térmico y acústico, el control climático, el rendimiento energético y la iluminación natural.
- CE.36T : Aptitud para catalogar el patrimonio edificado y urbano y planificar su protección.
- CE.37T : Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de proyectos básicos y de ejecución, croquis y anteproyectos.
- CE.39T : Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de dirección de obras.
- CE.42T : Capacidad para ejercer la crítica arquitectónica.
- CE.44T : Capacidad para redactar proyectos de obra civil.
- CE.45T : Capacidad para diseñar y ejecutar trazados urbanos y proyectos de urbanización, jardinería y paisaje.
- CE.47T : Capacidad para elaborar estudios medioambientales, paisajísticos y de corrección de impactos ambientales.
- CE.52 : Conocimiento adecuado de la ecología, la sostenibilidad y los principios de conservación de recursos energéticos y medioambientales.
- CE.53 : Conocimiento adecuado de las tradiciones arquitectónicas, urbanísticas y paisajísticas de la cultura occidental, así como de sus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociales e ideológicos.
- CE.55 : Conocimiento adecuado de la relación entre los patrones culturales y las responsabilidades sociales del arquitecto.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2023-24
From the point of view of the student's learning objectives, the approach to the concept of landscape as a tool for spatial planning requires several transversal competencies -CT- which are directly related to the general competencies - CG- of the Foundation Degree in Architecture.
This course introduces the concept of landscape and raises awareness of the many factors involved in the design of a landscape masterplan. The course explores the links between landscape, sense of place, identity and the values attached to landscapes, and the links between these concepts and the design decision-making process. The landscape is not simply what we see, but a way of seeing. The ability to interpret concepts that are sometimes difficult to link is an important skill in the placemaking process.
The aims are
To gain in-depth knowledge of the use of specific methodological tools for territorial projects;
Discuss the issues relevant to decision-making at each stage of your proposals;
Provide a rationale detailing why the solution presented is an effective urban planning strategy; and,
Develop a work plan that includes a timescale for the completion of each stage necessary for the implementation of the project.
The approach of this subject is aligned with the following Sustainable Development Goals
SDG 10: Reduce inequalities.
SDG 11: Sustainable cities and communities
SDG 13: Climate action
General
Code:
35534
Lecturer responsible:
García Mayor, María Clara
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
0,00
Practical credits:
2,40
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
BUILDING SCIENCIES AND URBANISM DEPARTMENT
Area: URBAN DESING AND REGIONAL PLANNING UNIT
Theoretical credits: 0
Practical credits: 2,4
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DEGREE IN FUNDAMENTALS OF ARCHITECTURE
Course type: COMPULSORY (Year: 4)