Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2023-24
La asignatura de CA1, titulada Introducción a una arquitectura, propone introducirse en algunas obras de arquitectura desde un planteamiento referido a conceptos sobre la experiencia y los sentidos del cuerpo en las obras propuestas durante el curso.
Durante las sesiones del curso se estudian y analizan edificios construidos en distintas épocas, dentro de la cultura occidental, a un análisis a lo que consideramos el espacio y sus límites, la imagen y la luz, la corporeidad y las texturas, el uso y la actividad, o el programa y la intención como condiciones para razonar sobre la experiencia en la arquitectura. Durante las clases de prácticas se plantean análisis diversos sobre los conceptos estudiados que tratan la concreción de las nociones propuestas.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24
Competències generals del títol (CG)
- CG.1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
- CG.2 : Conèixer el paper de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica.
- CG.7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.
Habilitats/Destreses
- CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
- CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives
- CT.10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
- CT.12 : Habilitat per al raonament crític. Capacitat de confrontar línies argumentals diverses, sistematitzant el dubte sobre qualsevol afirmació presentada.
- CT.13 : Habilitat per a l'estètica i la forma. Capacitat de posicionar-se críticament davant la bellesa.
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT.2 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
- CT.4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.
- CT.6 : Capacitat d'adaptar-se a nous conceptes i mètodes. Capacitat d'aprendre i aplicar, autònomament i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
- CT.8 : Capacitat d'adoptar el mètode científic. Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos, tant a nivell acadèmic com professional.
- CT.9 : Capacitat d'autocrítica. Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a analitzar i millorar la qualitat d'un projecte.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques
- CT.20 : Habilitat per a integrar els diversos sabers i disciplines. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en què s'intervé i habilitat per a seleccionar i incorporar els arguments més eficaços.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques
- CT.24 : Habilitat per a elaborar i expressar idees i discursos propis. Habilitat per a generar registres que caracteritzen un llenguatge propi i diferenciat, fins i tot reciclant les maneres ja conegudes i fixant-ne noves.
Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals
- CT.26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.
Competències transversals pròpies:>>interpersonals socials
- CT.29 : Habilitat per a les relacions interpersonals i la comunicació. Capacitat per a gestionar processos que impliquen negociació d'idees en diferents fòrums.
Competències transversals pròpies:>>sistèmiques d'assoliment
- CT.33 : Motivació per la superació d'obstacles. Capacitat per a no deixar-se intimidar pels obstacles i saber superar-los sense patir pèrdues personals importants. Capacitat per a optimitzar les nostres energies i orientar-les cap a metes possibles i autoregeneradores.
Competències específiques:>>Bloc Projectual
- CE.49 : Coneixement adequat de la història general de l'arquitectura.
- CE.53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
- CE.55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
- CE.57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
Introducción a una arquitectura plantea el análisis a las obras expuestas en el programa docente desde un conocimiento que queda referido al tiempo del acontecimiento en la arquitectura. La asignatura propone estudiar las obras desde la emoción, a partir de los conocimientos que nos permiten poner en relación el cuerpo con el objeto estudiado. Durante el primer curso de Composición Arquitectónica se concibe un acercamiento a la arquitectura desde distintas categorías de análisis. Se trata de permitir estudiarla desde las sensaciones y los sentidos, a partir de la conceptualización de los objetos a estudiar, donde se tiene en cuenta la experiencia y el conocimiento arquitectónico como base fundamental para el análisis.
Uno de los planteamientos es estudiar la arquitectura desde ejemplos presentados y analizados de manera concreta, como si estuviéramos experimentándola. Al entrar y recorrer con el cuerpo una obra se reflexionará sobre su arquitectura desde distintos aspectos. En el análisis, dependiendo de sus condiciones propias, aludiremos al espacio y los límites que definen las salas, a la imagen como condición visual que nos permite desde el sentido de la vista ver el exterior y el interior de la obra estudiada, la corporeidad desde la sensaciones del peso y la sensación de la gravedad que puede trasmitir un edificio, y, referido al uso, la actividad y la intencionalidad arquitectónica se ponen en relación desde un sentido arquitectónico que trata de concebir los acontecimientos y los movimientos que plantea la arquitectura.
La asignatura propone introducirse en los edificios desde cuatro categorías básicas y fundamentales para estudiar y analizar cada una de las obras. En esta primera parte la arquitectura es expuesta para pasar a otra parte del curso que analiza el espacio doméstico y la ciudad.
Los ejemplos estudiados son los planteados en el programa docente, pero podrían ser otros. Incluso pueden ser motivo para ser cambiados, dependiendo de la trayectoria de cada curso docente.
Dades generals
Codi:
35506
Professor/a responsable:
Barbera Pastor, Carlos
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
EXPRESSIO GRAFICA, COMPOSICIO I PROJECTE
Àrea: COMPOSICIO ARQUITECTONICA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN FONAMENTS DE L'ARQUITECTURA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)