Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

La asignatura Arquitectura de los Computadores se enmarca dentro de los conocimientos pertenecientes a la rama conocida como Arquitectura y Tecnologías de los Computadores, rama que entre otros aspectos explica el funcionamiento de los ordenadores como máquinas de computación.

Esta asignatura constituye una de las materias primordiales en relación al estudio de las arquitecturas de computadores y junto con Fundamentos de los Computadores, completa los aspectos de teoría, abstracción y diseño del área.

Por otra parte, la asignatura actúa como puente introduciendo las arquitecturas avanzadas, cuyos contenidos serán consolidados en la asignatura de segundo curso Computación de Alto Rendimiento.

Su ubicación y caracterización como obligatoria en el plan de estudios la convierten en una de las materias básicas del primer curso del Grado de Inteligencia Artificial. Establece las bases de la organización del computador y aborda aspectos relativos al diseño, la evaluación y las estrategias para incrementar las prestaciones, sirviendo además de base para la culminación de estos objetivos en la asignatura Computación de Alto Rendimiento.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24

Competències transversals

  • CT01 : Utilitzar de manera habitual les eines informàtiques, així com les tecnologies de la informació i les comunicacions, en tot el seu acompliment professional.
  • CT02 : Comunicar de manera oral i escrita transmetent informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències generals

  • CG2 : Conéixer, seleccionar i aplicar mètodes dels diferents camps de la intel·ligència artificial per a la resolució de problemes d'enginyeria.
  • CG4 : Obtindre solucions eficients, òptimes i/o probables aplicant els principis propis de l'enginyeria i el mètode científic, descrivint de forma adequada el problema i realitzant una avaluació sòlida de la proposta

 

Competències Específiques

  • CE12 : Descriure els principis fonamentals i tècniques bàsiques de les arquitectures paral·leles i avaluar-les per a la resolució de problemes propis de la intel·ligència artificial.
  • CE13 : Descriure els principis fonamentals i tècniques bàsiques de la programació paral·lela, concurrent, distribuïda i de temps real i aplicar-los al desenvolupament de sistemes d'intel·ligència artificial

 

Competències bàsiques

  • CB2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen #demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

1. Definir el concepte d'arquitectura i classificar els models d'arquitectures paral·leles.

2. Conéixer els paràmetres per a l'avaluació i l'anàlisi del rendiment de computadors.

3. Explicar la repercussió del repertori d'instruccions sobre l'arquitectura i el rendiment, entenent els principis del disseny d'aquest repertori i les diferències d'arquitectures RISC i CISC.

4. Identificar el paral·lelisme a nivell d'instrucció (ILP) com a tècnica bàsica per a l'augment del rendiment, així com el disseny, la planificació i el control d'unitats segmentades i superescalares.

5. Explicar les tècniques de millora del rendiment de la memòria i del sistema d'entrada/eixida.

6. Desenvolupar habilitats de disseny de repertoris d'instruccions, així com la seua utilització efectiva per a la millora del rendiment.

1. Definir el concepte d'arquitectura i classificar els models d'arquitectures paral·leles.

2. Conéixer els paràmetres per a l'avaluació i l'anàlisi del rendiment de computadors.

3. Explicar la repercussió del repertori d'instruccions sobre l'arquitectura i el rendiment, entenent els principis del disseny d'aquest repertori i les diferències d'arquitectures RISC i CISC.

4. Identificar el paral·lelisme a nivell d'instrucció (ILP) com a tècnica bàsica per a l'augment del rendiment, així com el disseny, la planificació i el control d'unitats segmentades i superescalares.

5. Explicar les tècniques de millora del rendiment de la memòria i del sistema d'entrada/eixida.

6. Desenvolupar habilitats de disseny de repertoris d'instruccions, així com la seua utilització efectiva per a la millora del rendiment.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

Como objetivo general, esta asignatura persigue que las/los estudiantes conozcan y consoliden aspectos fundamentales del análisis, el diseño y la implementación de arquitecturas secuenciales clásicas, las mejoras inmediatas dentro de dicho paradigma clásico, así como la existencia de arquitecturas alternativas. Como método de trabajo básico, se establece un conjunto de herramientas y parámetros que permiten al alumnado estudiar y analizar con mayor profundidad y rigor las opciones arquitectónicas, combinando los aspectos abstractos y genéricos con el estudio de implementaciones concretas.

Los objetivos específicos se concretan en los siguientes:

Cognitivos

  • Definir el concepto de arquitectura e incorporar parámetros necesarios para la evaluación y el análisis del rendimiento
  • Explicar la repercusión del repertorio de instrucciones sobre la arquitectura y el rendimiento, entendiendo los principios del diseño de dicho repertorio
  • Identificar la segmentación como técnica básica para el aumento del rendimiento, así como el diseño, la planificación y el control de unidades segmentadas
  • Comprender la evolución de las arquitecturas y las diferencias entre las filosofías CISC y RISC
  • Explicar las técnicas de mejora del rendimiento de la memoria y del sistema de entrada/salida
  • Identificar las limitaciones de las arquitecturas clásicas y la importancia del paralelismo
  • Dominar y utilizar la terminología usual y el lenguaje propio de la materia y utilizarlo correctamente tanto de forma oral como escrita

Instrumentales

  • Desarrollar habilidades de diseño de repertorios de instrucciones
  • Saber diseñar un camino de datos segmentado
  • Comprender las posibilidades que ofrece un sistema jerárquico de memoria
  • Adquirir destreza en la aplicación de los conocimientos teóricos.

Actitudinales

  • Apreciar la importancia de la optimización de distintos componentes de la arquitectura del computador para la mejora del rendimiento
  • Desarrollar el espíritu crítico a la hora de evaluar el rendimiento de un sistema computador siguiendo criterios objetivos
  • Capacidad de integrarse en grupos de trabajo inmersos en tareas de análisis y diseño.

 

 

 

Dades generals

Codi: 33657
Professor/a responsable:
Rico Soliveres, María Luisa
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Tecnologia Informàtica i Computació
    Àrea: ARQUITECTURA I TECNOLOGIA DE COMPUTADORS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix