Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

El context d'aquesta assignatura es desprèn de l'alumnat a qui va dirigida, que cursa una titulació de grau en Medicina, titulació de l'àmbit de les Ciències de la Salut. Encara que els mètodes estadístics han estat presents en la majoria de titulacions universitàries de Ciències de la Salut des de fa dècades, és des de la seua inclusió com a matèria bàsica en els plans d'estudi de les titulacions universitàries de grau incloses en la branca de coneixement de Ciències de la Salut quan ha vingut a consolidar la seua presència en totes les titulacions d'aquesta branca, tal com havia sigut recomanat per l'Organització Mundial de la Salut, en arreplegar una necessitat derivada de la seua creixent utilització per part dels professionals de les Ciències de la Salut en totes les parcel·les del seu camp d'actuació.
Les Ciències de la Salut plantegen un escenari i subjectes de treball particulars (la salut de l'ésser humà). Així, les funcions assistencial i de gestió, tant en el seu vessant clínic com comunitària, requereixen eines bàsiques per a manejar informació generada en els llocs de treball sobre utilització i interpretació de la informació d'un o diversos subjectes, organització de dades, comprensió d'informació quantitativa, redacció bàsica d'informes, etc., i per a l'accés a informació procedent de fonts secundàries com ara lectura d'articles científics, llibres, informes, guies clíniques, etc. Igualment requeriran de l'elaboració o interpretació d'estadístiques vitals relatives al començament o fi de la vida, estadístiques socials abastant les condicions de vida segons estrats socials, i estadístiques generals de salut dedicades al coneixement dels recursos sanitaris, el seu ús, els problemes de salut de la comunitat, els estils de vida, etc. Per part seua, la funció d'investigació requerirà de major aprofundiment en aspectes essencials del mètode científic en els quals l'estadística juga un paper important quan s'utilitzen mètodes quantitatius d'investigació, havent d'aprofundir en continguts relacionats amb la inferència, útils per a la correcta valoració de les conclusions obtingudes, i mètodes i models específics d'estadística, amb el que respondre preguntes d'investigació més complexes.
En l'escenari descrit, un punt important és la delimitació del nivell d'aprofundiment en la presentació dels continguts triats. Els mètodes estadístics són mètodes quantitatius generalment expressats en llenguatge matemàtic. En relació al perfil desitjable d'un futur professional de les Ciències de la Salut, la formació en aquesta assignatura ha de contribuir a una formació cultural àmplia. Nombroses raons avalarien aquesta afirmació, podent considerar entre elles la inducció a una mena de pensament lògic-deductiu, el valor de la generalització de conceptes, el cultiu del respecte per la veritat, fomentant l'hàbit de l'autocrítica, la creació de llenguatges universals, el desenvolupament de la imaginació i la intuïció, i moltes altres, característiques que contribuiran a dotar a l'alumne de tècniques de qualificació i quantificació d'utilitat immediata en altres matèries del seu pla d'estudis així com li prepararan per a escometre per ell mateix nous avanços científics que propiciaran en el futur.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG28 : Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
  • CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
  • CG34 : Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
  • CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
  • CG5 : Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seua competència professional, donant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.

 

Competències específiques:>>Mòdul II: Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la investigació

  • CE2.06 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les tecnologies i fonts d'informació clínica i biomèdica, per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.
  • CE2.07 : Conèixer els conceptes bàsics de bioestadística i la seua aplicació a les ciències mèdiques. Ser capaç de dissenyar i realitzar anàlisis estadístiques senzilles utilitzant programes informàtics i interpretar els resultats. Entendre i interpretar les dades estadístiques en la literatura mèdica.
  • CE2.11 : Comprendre i interpretar críticament textos científics. Conèixer els principis del mètode científic, la investigació biomèdica i l'assaig clínic.
  • CE2.13 : Conèixer i manejar els principis de la medicina basada en la (millor) evidència.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

L'alumnat ha d'adquirir coneixements i desenvolupar habilitats per al disseny d'estudis i anàlisi estadística de dades, per a l'anàlisi de dades a través de programari específic, i per a la interpretació i comunicació de resultats estadístics en l'àmbit de les Ciències de la Salut.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

L'alumnat ha d'adquirir coneixements i desenvolupar habilitats per al disseny d'estudis i anàlisi estadística de dades, per a l'anàlisi de dades a través de programari específic, i per a la interpretació i comunicació de resultats estadístics en l'àmbit de les Ciències de la Salut

 

 

Dades generals

Codi: 27204
Professor/a responsable:
Nolasco Bonmatí, Juan Andrés
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Infermeria Comunitària, Medicina Preventiva, Salud Pública i Història de la Ciència
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix