Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2023-24
L'assignatura Pràcticum I: Infermeria Comunitària I si planteja introduir als estudiants en el model professional de la Infermeria Comunitària, a través de les models teòrics i metodològics, funcions i activitats i el seu paper dins dels equips multidisciplinaris d'atenció a la comunitat. Tot això from la perspectiva comunitaria dels problemes de salut, amb especial èmfasi en els seus determinants socials, culturals i medi ambientals, i des de la concepció de la participació comunitaria com premissa per abordar les cures de la salut de les persones, les famílies i Les comunitats.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24
Competències específiques (CE)
- E02 : Basar les intervencions dels professionals de les ciències de la salut en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de ciències de la infermeria
- 15 : Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per a comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
- 19 : Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
- 20 : Capacitat per a descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats que cal desenvolupar per a proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
- 21 : Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció primària de salut.
- 23 : Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn per a atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
- 24 : Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
- 25 : Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
- 26 : Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
- 27 : Educar, facilitar i reforçar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estiguen afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
- 32 : Seleccionar les intervencions dirigides a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
- 33 : Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
- 42 : Ser capaç de proporcionar educació per a la salut als pares o cuidadors primaris.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger
- CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals
- CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Introduir l'alumnat en el concepte i els determinants de la salut.
- Introduir l'alumnat en els diversos enfocaments de la salut internacional.
- Reconèixer els diversos sistemes d'organització de l'assistència sanitària.
- Especificar les característiques del sistema sanitari formal i informal.
- Comprendre i debatre el concepte de iatrogènia.
- Identificar la classe social, l'ètnia i el gènere com a determinants de salut, en l'anàlisi de les desigualtats.
- Comprendre i debatre el concepte de desenvolupament sostenible i la relació que té amb la salut.
- Introduir l'alumnat en els conceptes bàsics d'ecologia humana.
- Identificar els fenòmens globals que afecten el medi ambient mundial.
- Analitzar el fenomen de la contaminació ambiental i les repercussions que té en la salut.
- Identificar la demografia com a determinant de l'estat de salut de la població i la relació que té amb les desigualtats en salut.
- Conèixer els antecedents històrics de la infermeria comunitària.
- Identificar les tendències en la prestació de cures d'infermeria en la comunitat.
- Conèixer el model professional de la infermeria comunitària, les funcions i el paper en l'equip multidisciplinari d'atenció primària.
- Participar, amb els professionals d'infermeria de l'equip, en les activitats d'infermeria relacionades amb l'atenció a les persones sanes o malaltes.
- Situar els professionals de la infermeria dins de l'àmbit de l'atenció primària de salut.
- Identificar les activitats de la infermeria comunitària en el marc de la promoció de la salut.
- Valorar la transcendència i utilitat de les accions comunitàries.
- Valorar la dimensió de les cures en el treball comunitari.
- Ser capaç de comunicar-se amb persones no expertes en salut.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
1. Identificar els diferents membres de l'Equip d'Atenció Primària de la zona bàsica de salut i les seues competències.
2. Conéixer i manejar la història clínica informatitzada.
3. Conéixer i manejar el sistema de protecció enfront dels riscos professionals i el sistema de gestió de residus sanitaris.
4. Participar amb els professionals d'infermeria de l'equip, en les activitats d'infermeria relacionades amb l'atenció a les persones sanes o malaltes.
5. Identificar activitats de promoció de la salut i de prevenció de la malaltia desenrotllades per la infermera tant en el centre de salut com en atenció domiciliària o comunitària.
6. Dur a terme els procediments d'infermeria freqüents en Atenció Primària: control de constants vitals, somatometria, cures de ferides, tira reactiva orina, glucèmia capil·lar, electrocardiograma, etc.
7. Identificar usuaris de l'assistència sanitària la classe social del qual, ètnia, gènere o entorn puga estar influint en la seua situació de salut o benestar.
8. Apreciar la contribució de les infermeres i els Equips d'Atenció Primària a la salut comunitària.
9. Identificar mecanismes de comunicació entre professionals (per exemple, interrelació de la infermera d'AP i la infermera d'atenció especialitzada) i entre professionals i persones no expertes en salut (usuaris, associacions comunitàries, ajuntaments, etc...) .
10. Elaborar el treball d'ACTIUS DE SALUT de la zona: diagnostique, mapa d'actius i recomanacions comunitàries
Dades generals
Codi:
27014
Professor/a responsable:
Galiana Sánchez, Maria Eugenia
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
4,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
Àrea: INFERMERIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN INFERMERIA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)