Competencies and objectives
Course context for academic year 2023-24
El concepto de estrategia representa el conjunto de decisiones previas para lograr objetivos asignados, teniendo en cuenta las posibles reacciones de los adversarios y el contexto en el que se asumen tales decisiones. Dicho concepto implica, en consecuencia, la asignación de un objetivo a cumplir, la posibilidad de elección entre varias alternativas definidas, situaciones de conflicto o de gestión, la limitación de recursos, cierto nivel de incertidumbre, la consideración de las posibles reacciones y la toma de decisiones pertinentes.
La asignatura Estrategia de la Publicidad y de las Relaciones Públicas, dentro del Grado de Publicidad y Relaciones Públicas impartido en la Universidad de Alicante va a desarrollar, fundamentalmente, contenidos básicos y obligatorios relacionados con la conceptualización del proceso estratégico, la evolución histórica de la disciplina y su reformulación a partir de la Nueva Teoría Estratégica (NTE); la dirección y gestión estratégica de las organizaciones y la aplicación de diferentes modelos para desarrollar procesos estratégicos; la estrategia de comunicación publicitaria y de relaciones públicas a partir de los postulados del marketing relacional; el briefing, contrabriefing, posicionamiento, key focus, la generación de insights y el rol del account plannner; la planificación estratégica en publicidad (estrategia de mensaje, creativa y de medios), así como los modelos de gestión estructurales-procesuales para estrategias relacionales y de comunicación sectorial.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2023-24
UA Basic Transversal Competences
- CGUA3 : Be able to express oneself correctly in one of the two official languages of the Region of Valencia (Spanish or Catalan) in the discipline concerned.
General Competences:>>Instrumental
- CG1 : Capacity to analyse and synthesise.
- CG7 : Research skills.
General Competences:>>Interpersonal
- CG10 : Ability to work in interdisciplinary teams.
Specific Competences:>>Knowledge (theoretical)
- CES18 : Develop the conceptual foundations of strategic management as applied to advertising communication.
- CES19 : Understand the design and development of persuasive communication strategies.
- CES20 : Understand and study communication processes and their specific techniques: positioning, segmentation, analysis procedures and measurement of effectiveness, etc.
Specific Competences:>>Professional (practical)
- CE13 : Capacity to advise advertisers by analysing and interpreting their advertising communication and public relations needs.
- CE26 : Capacity to take strategic decisions.
- CE28 : Capacity for analysis, synthesis and critical judgement to help one conceptualise advertising and public relations messages.
- CE31 : Ability to detect market opportunities.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2023-24
General
Code:
22519
Lecturer responsible:
Campillo Alhama, Concepción
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
1,50
Practical credits:
0,90
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
COMMUNICATION AND SOCIAL PSYCHOLOGY
Area: AUDIOVISUAL COMMUNICATION AND ADVERTISING
Theoretical credits: 1,5
Practical credits: 0,9
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DEGREE IN ADVERTISING AND PUBLIC RELATIONS
Course type: COMPULSORY (Year: 2)