Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2022-23
Urbanismo 2 es la segunda asignatura obligatoria en materia de Urbanística del itinerario docente del Grado en Fundamentos de la Arquitectura. Se imparte durante el primer cuatrimestre del tercer curso de la titulación. (https://web.ua.es/docenciaurbanismo).
Se trata de una asignatura monotemática que se centra en el análisis y proyecto del espacio público urbano. En continuación a Urbanismo 1, que aborda una introducción a la ciudad y sus partes, Urbanismo 2 se centra en el espacio público, sobre todo desde la escala humana, estudiando aspectos físicos y perceptuales clave para fomentar la vitalidad del entorno urbano. Se adoptan distintas metodologías de análisis que permiten realizar una aproximación completa y compleja del significado y las cualidades del espacio libre de la ciudad. Se aportan claves teóricas y metodológicas, así como criterios y estrategias necesarias para abordar el análisis y proyecto del espacio público.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2022-23
Competències generals del títol (CG)
- CG.1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
- CG.3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
- CG.7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.
Habilitats/Destreses
- CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
- CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives
- CT.10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT.1 : Capacitat d'ús d'una segona llengua. Capacitat d'utilitzar l'anglés amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la pròpia vida professional.
- CT.2 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
- CT.4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.
- CT.6 : Capacitat d'adaptar-se a nous conceptes i mètodes. Capacitat d'aprendre i aplicar, autònomament i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
- CT.8 : Capacitat d'adoptar el mètode científic. Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos, tant a nivell acadèmic com professional.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques
- CT.17 : Habilitat per a resoldre problemes. Capacitat per a orientar la informació i els instruments d'acció cap a la resolució de conflictes prèviament diagnosticats.
- CT.18 : Habilitat per a prendre decisions. Capacitat per a entendre la complexitat dels contextos en què produïm transformacions i prendre-hi decisions creatives de manera responsable.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals tecnològiques
- CT.23 : Habilitat per a les tecnologies de la informació. Capacitat per a entendre la importància de la gestió de la informació en el món contemporani i interessar-se de manera recurrent en les dinàmiques proposades per les creixents tecnologies de la informació.
Competències transversals pròpies:>>sistèmiques de capacitat emprenedora
- CT.30 : Habilitat per al diagnòstic i l'acció projectiva. Capacitat per a problematizar la realitat i implementar-hi mecanismes propositius i sostenibles d'acció.
Competències específiques:>>Bloc Projectual
- CE.34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
- CE.35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
- CE.36T : Aptitud per a catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar-ne la protecció.
- CE.37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
- CE.39T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar la direcció d'obres.
- CE.40T : Capacitat per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
- CE.41T : Capacitat per a intervenir en el patrimoni construït, a més de conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.
- CE.42T : Capacitat per a exercir la crítica arquitectònica.
- CE.44T : Capacitat per a redactar projectes d'obra civil.
- CE.45T : Capacitat per a dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
- CE.50 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
- CE.51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
- CE.53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
- CE.55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
- CE.57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2022-23
En términos generales, la asignatura Urbanismo 2 ofrece, en la trayectoria del aprendizaje en urbanismo del Grado en Fundamentos en Arquitectura, una aproximación teórica, metodológica y práctica, al análisis y diseño del espacio público a escala humana, haciendo hincapié en las características físicas que son clave para la vitalidad urbana.
La parte teórica comprende cuatro bloques temáticos que van introduciendo conceptos, conocimientos, técnicas y herramientas que acompañan el desarrollo de las dos partes prácticas, una que consiste en el análisis de un espacio público de éxito y otra en la que se desarrolla un proyecto de intervención del espacio urbano.
Los Objetivos Específicos [O] para cada uno de los cuatro bloques temáticos son:
Bloque 1
[O1] Indagar en ideas y conceptos preconcebidos acerca del espacio público
[O2] Situar al estudiante en el contexto actual del espacio público a partir de establecer enlaces con experiencias previas y plantear cuestiones de reflexión sobre la responsabilidad del arquitecto en el diseño de espacios públicos de éxito
[O3] Motivar al estudiante para el nuevo conocimiento, incidiendo en la importancia del diseño del espacio público en la vitalidad urbana
[O4] Explicar la definición y funciones del espacio público
[O5] Exponer las diferencias entre los distintos tipos y morfologías de espacios libres en la ciudad
Competencias: CB-2, CT-2, CE-53 (BP), CE-55 (BP)
Bloque 2
[O6] Sensibilizar a los estudiantes sobre las características, capacidades y limitaciones humanas que influyen en la experiencia del entorno
[O7] Explicar las cuestiones físicas y perceptuales que son clave para la propiciar la concurrencia y estancias prolongadas en el espacio
Competencias: CB2, CB3, CT-2, CT-4, CT-17 (IM), CT-10 (IC), CE-34T (BP), CE-35T (BP), CE-50 (BP)
Bloque 3
[O8] Explicar los métodos y fuentes tradicionales y contemporáneos para obtener información acerca del espacio público para su análisis y proyecto
[O9] Familiarizar al estudiante con criterios específicos para el diagnóstico de la vitalidad del espacio público y estrategias para el diseño de espacios socialmente activos
Competencias: CG-3, CG-7, CB-4, CT-2, CT-4, CT-6, CT-8, CT-23 (IT), CT-17 (IM), CT-10 (IC), CT-30 (SCE), CE-34T (BP), CE-35T (BP), CE-42T (BP)
Bloque 4
[O10] Proporcionar pautas para seleccionar y analizar proyectos de referencia, tomando en cuenta su impacto a distintas escalas: ciudad, distrito, barrio, ámbito estricto y objeto
[O11] Orientar al estudiante en el proceso de reflexión y selección de estrategias de diseño y toma de decisiones para realizar un proyecto de espacio público de éxito
Competencias: CB2, CB-3, CT-2, CT-4, CT-17 (IM), CT-18 (IM), CT-10 (IC), CT-30 (SCE), CE-35T (BP), CE-35T (BP), CE-37T (BP), CE-40T (BP), CE-45T (BP), CT-23 (IT)
Dades generals
Codi:
35524
Professor/a responsable:
Serrano Estrada, Leticia
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
2,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
EDIFICACIO I URBANISME
Àrea: URBANISTICA I ORDENACIO DEL TERRITORI
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 2,4
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN FONAMENTS DE L'ARQUITECTURA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)