Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2022-23

Se trata de una asignatura de carácter obligatorio que se imparte en el 7º semestre del Grado en Ingeniería Química, después de que los estudiantes hayan cursado ciertas materias en las que deben haber adquirido los conocimientos y habilidades previas que ayudarán a la comprensión de esta asignatura:


•    Las materias básicas como fundamentos químicos de ingeniería, química inorgánica, análisis químico e instrumental,… ayudan a conocer las sustancias naturales, los procesos químicos (ciclos) en los que intervienen así como su alteración por sustancias o procesos contaminantes.

•    Los aspectos ingenieriles estudiados en materias como flujo de fluidos, operaciones básicas, diseño de reactores, control de procesos, seguridad industrial,…ayudarán a comprender los procesos y técnicas de tratamiento para eliminación o minimización de vertidos de sustancias contaminantes.


Finalmente indicar que puesto que esta asignatura se imparte en el último curso, los estudiantes llegan a ella después de haber adquirido y desarrollado las habilidades que les permiten manejar con soltura herramientas de cálculo para la resolución de problemas, preparación de presentaciones orales, redacción de informes, técnicas de laboratorio, dominio de la lengua inglesa, en las que se seguirá trabajando y avanzando.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2022-23

Competències específiques (CE)

  • CE15 : Coneixements bàsics dels sistemes de producció i fabricació.
  • CE16 : Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i sostenibilitat.
  • CE19 : Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.

 

Habilitats/Destreses

  • CB1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals:>>Instrumentals

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG2 : Coneixements generals i bàsics de la professió.
  • CG4 : Resolució de problemes.
  • CG5 : Presa de decisions.

 

Competències generals:>>Interpersonals

  • CG10 : Capacitat per a comunicar-se amb experts d'altres àrees.
  • CG11 : Raonament crític.
  • CG12 : Aplicar en cada situació els requeriments i responsabilitats ètiques, i el codi deontològic de la professió.
  • CG6 : Planificar, ordenar i supervisar el treball en equip.
  • CG7 : Treballar en equips multidisciplinaris.
  • CG9 : Habilitat en les relacions interpersonals.

 

Competències generals:>>Sistemàtiques

  • CG13 : Capacitat d'aplicar els coneixements en la pràctica.
  • CG14 : Capacitat d'aprenentatge autònom.
  • CG15 : Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • CG16 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG17 : Creativitat en tots els àmbits de la professió.
  • CG19 : Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG20 : Motivació per la qualitat.
  • CG21 : Sensibilitat cap a temes mediambientals.

 

Competències de professió regulada

  • CPR1 : Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, que tinguen per objecte, dins de l'especialitat de química industrial, la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d'estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització.
  • CPR10 : Coneixement, comprensió i capacitat per a aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'enginyer tècnic i+B1297ndustrial.
  • CPR2 : Capacitat per a la direcció, de les activitats objecte dels projectes d'enginyeria descrits en l'epígraf anterior.
  • CPR3 : Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els dote de versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • CPR4 : Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial.
  • CPR5 : Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plànols de labors i altres treballs anàlegs.
  • CPR6 : Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
  • CPR7 : Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Habilitat per a identificar els problemes ambientals més importants derivats de l'activitat humana i plantejar alternatives per a resoldre'ls.
  • Coneixement de la problemàtica energètica i la incidència que té en la contaminació ambiental.
  • Coneixement de l'origen i la destinació dels principals contaminants atmosfèrics i de les tècniques més habituals per a reduir-los i tractar-los.
  • Coneixement dels principals contaminants de l'aigua i de les tècniques més habituals per a tractar-la i reutilitzar-la.
  • Coneixement de l'origen i la destinació dels principals contaminants del sòl i de les tècniques més habituals per a reduir-los i tractar-los.
  • Coneixement de la problemàtica dels residus sòlids urbans i habilitat per a escollir el sistema més adequat per a tractar-los i gestionar-los.
  • Familiarització amb la normativa i legislación ambiental.
  • Coneixement dels instruments de gestió mediambiental.
  • Saber adquirir i utilitzar informació bibliogràfica i tècnica.
  • Conèixer la terminologia anglesa relacionada amb l'assignatura.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2022-23

 

El objetivo de esta materia es familiarizar al alumno con los problemas ambientales más importantes que se derivan de la actividad humana y que afectan a los distintos compartimentos: atmósfera, agua y suelo.

Se profundizará en el conocimiento de la caracterización de sustancias contaminantes presentes en el aire, agua y residuos y en los principales tratamientos utilizados para la minimización del impacto en el medio ambiente.

Se plantearán cuestiones y problemas relacionados con la materia desarrollada, se realizarán prácticas de laboratorio y visitas que complementarán los conceptos estudiados en las clases teóricas.

 

 

Dades generals

Codi: 34532
Professor/a responsable:
Carratalá Giménez, Adoración Asunción
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 1,68
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ENGINYERIA QUÍMICA
    Àrea: ENGINYERIA QUÍMICA
    Crèdits teòrics: 0,72
    Crèdits pràctics: 1,68
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix