Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2022-23
Departamento: Didáctica General y Didácticas Especiales
Área: Didáctica de la Expresión Corporal
Estudios: Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte
Código: 16833
Título: Fundamentos Pedagógicos del juego en la actividad física y el deporte
Créditos ECTS: 6
Curso: 3º
Prof. Juan Valdivia Rayo
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2022-23
Competències generals del títol (CG)
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
- CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
- CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat per a la docència i l'aprenentatge de l'activitat física entre la població adulta, majors i discapacitats.
- CE13 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat del camp de la promoció d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport amb una atenció especial a la diversitat i multiculturalitat.
- CE17 : Destresa per a dissenyar i supervisar programes d'activitats fisicoesportives de caràcter recreatiu.
- CE2 : Capacitat de gestió i aplicació dels coneixements sobre l'efecte de la pràctica de l'exercici físic en els aspectes psicològics, socials i educatius en l'ésser humà.
- CE4 : Capacitat de gestió i aplicació dels coneixements sobre els factors comportamentals, socials i educatius que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport.
- CE6 : Capacitat de gestionar i aplicar els coneixements sobre els principis de disseny i innovació curricular.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer les principals teories del joc, les seues característiques i funcions, assimilant la seua dimensió conceptual.
- Conèixer els principis bàsics per a la creació de jocs d'acord amb els objectius perseguits.
- Dissenyar i desenvolupar jocs i activitats recreatives en projectes per a totes les edats i tipus d'usuaris, i garantir-ne la seguretat i satisfacció, a més d'afavorir l'accés en igualtat d'oportunitats.
- Dissenyar, promooure i desenvolupar activitats lúdiques i recreatives, animant i dinamitzant grups de totes les edats i contextos d'actuació professional, considerant la diversitat per gènere, per discapacitat, o cultural.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2022-23
- Conocer los conceptos de juego, del acto de jugar y de conceptos afines
- Saber clasificar atendiendo a la tipología y teorías del juego
- Comprender la importancia del juego y el aspecto lúdico en la educación, como aspecto educativo, y saber utilizarlo de manera formativa, creativo, recreativo, cooperativo y/o competitivo
-Justificación la elaboración y diseño de tareas basadas en el juego
- Saber plantear actividades lúdicas, creativas y recreativas como solución y resolución de problemas
- Aprehender la importancia de la comunicación no verbal, para reforzar, completar, mejorar o substituir la comunicación verbal
- Ser capaz de diseñar, ordenar y evaluar procesos de enseñanza-aprendizaje relativos a la actividad física y el deporte; atendiendo a las características individuales y contextuales de las personas, y asumiendo los principios educativos, técnicos y curriculares
- Saber plantear el juego, las formas lúdicas, actividades creativas y recreativas para el desarrollo ideal de las sesiones de Educación Física y del deporte, en los diferentes niveles de concreción y de enseñanza-entrenamiento
- Conocer, comprender y asimilar el fundamento pedagógico y el potencial educativo y formativo del juego y de las formas jugadas en las clases de Educación Física, y el papel que desempeña el juego como dinamizador y creador de cultura en la sociedad actual
- Ayudar al desarrollo de la capacidad de intervención de forma autónoma y consciente en el contexto escolar y extraescolar, conociendo valorando el propio cuerpo y sus podibilidades motrices, sensorio y psicomotrices, el significado de la imagen corporal, de la motricidad, de la creatividad y del impuso y las actividades lúdicas
- Ser capaz de transmitir a través del juego valores, hábitos y actitudes en la practcaprofesional, en los diferentes ámbitos de actuación
- Conocer y dominar los fundamentos y técnicas de los juegos
- Planificar, programar, organizar y diseñar programas de actividad física y de deporte en los que los juegos sea la base para el desarrollo de la motricidad
- Conocer los aspectos que relacionan la actividad física y deportiva con el ocio y la recreación, para establecer las bases de utilización del tiempo libre, con conciencia corporal
Dades generals
Codi:
16833
Professor/a responsable:
Valdivia Rayo, Juan
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO CORPORAL
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)