Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2021-22
Asignatura dedicada al conocimiento e identificación de las bases de la organización social de las comunidades depredadoras y productoras durante la Prehistoria, así como al análisis de los procesos de complejidad social que se desarrollan a partir del IV milenio hasta la Edad del Bronce. Del mismo modo esta asignatura se centra en la comprensión de los sistemas de organización social y en el conocimiento de las características socio-culturales de las comunidades protohistóricas de la Península Ibérica. La asignatura se centra en la Península Ibérica, prestando una especial atención a las áreas mediterráneas.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2021-22
Competències transversals
- CT1 : Resoldre problemes integrant variables múltiples.
- CT2 : Definir i planificar estudis sobre temes concrets i de projectes de recerca.
- CT3 : Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació per a la cerca bibliogràfica i l'execució de projectes d'estudi i recerca.
- CT4 : Interactuar amb col·legues de la mateixa disciplina acadèmica per a contrastar i optimitzar els coneixements adquirits i, si escau, organitzar equips de treball.
Competències generals
- CG1 : Aplicar els coneixements obtinguts per a analitzar problemes històrics relacionats amb la prehistòria, l'antiguitat i l'edat mitjana en l'àmbit mediterrani.
- CG10 : Exposar i defensar en públic idees i treballs elaborats amb metodologia científica, de manera clara i precisa, comparant idees de diferents autors.
- CG2 : Comprendre i relacionar els coneixements adquirits de manera precisa i fonamentada per a formular síntesi de caràcter social i ètic sobre els períodes històrics estudiats en l'àmbit mediterrani.
- CG3 : Expressar de manera escrita, amb precisió i de manera fonamentada coneixements, arguments i raonaments referents a les èpoques prehistòrica, antiga i medieval en el món mediterrani.
- CG4 : Utilitzar mètodes i tècniques per a la iniciació a la recerca històrica del món mediterrani fins a l'edat mitjana.
- CG5 : Analitzar amb rigor i esperit crític la literatura científica relacionada amb la prehistòria, l'antiguitat i l'edat mitjana.
- CG6 : Contrastar críticament des d'una perspectiva de gènere les fonts històriques relatives als períodes estudiats, en l'àmbit mediterrani.
- CG7 : Utilitzar les tecnologies d'informació i comunicació (TIC) per a la cerca, anàlisi i tractament de la documentació històrica específica de la Prehistòria, Protohistòria, Antiguitat i Edat mitjana en l'àmbit mediterrani.
- CG8 : Capacitat per a treballar de manera cooperativa amb la finalitat d'adquirir i aplicar des de diferents perspectives, els coneixements específics dels períodes històrics estudiats.
- CG9 : Utilitzar amb criteris científics el vocabulari i terminologia específics de la Prehistòria, l'Antiguitat i l'Edat mitjana en l'àmbit mediterrani.
Competències bàsiques
- CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat per a ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous, o poc coneguts, dins de contextos més amplis o pluridisciplinaris relacionats amb l'àrea d'estudi.
- CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
- CB9 : Saber comunicar les conclusions i els coneixements propis, a més de les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer i saber identificar les característiques socials i organitzatives de les comunitats depredadores
- Identificar les bases de l'organització social dels grups productors en el Llevant de la península Ibèrica
- Analitzar els processos de complexitat social entre l'IV i III mil·lenni a. de C.
- Comprendre els sistemes d'organització social de les comunitats de l'Edat del Bronze
- Conèixer les característiques soci-culturals de les comunitats protohistòriques de la Península Ibèrica
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
• Conocer y saber identificar las bases de la organización social en las comunidades paleolíticas, neolíticas y calcolíticas, atendiendo a casos de estudio reales centrados en aspectos como la genética, la demografía, intercambios, contactos sociales y elementos de definición social.
• Conocer y analizar los procesos de complejidad social entre el IV y III milenio a.C. y los sistemas de organización social de las comunidades de la Edad del Bronce en la península Ibérica, atendiendo a los diferentes grupos culturales, así como a sus elementos de definición social y el inicio de la especialización artesanal, ejemplificado en casos de estudio reales.
• Conocer las características socio-culturales de las diferentes comunidades protohistóricas de la Península Ibérica, atendiendo a casos de estudio reales centrados en aspectos como el influjo colonial o diferentes elementos de definición social.
Dades generals
Codi:
49812
Professor/a responsable:
Barciela González, Virginia
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
2,00
Crèdits pràctics:
0,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PREHIST.,ARQ.,HªANTIGA,FIL.GR.I FIL.LLA.
Àrea: PREHISTORIA
Crèdits teòrics: 2
Crèdits pràctics: 0,4
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN HISTÒRIA DEL MÓN MEDITERRANI I LES SEUES REGIONS. DE LA PREHISTÒRIA A L'EDAT MITJANA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 1)