Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2021-22

This module focuses on lexis within the EFL/ESL teaching-learning process. This shall include linguistic contrasts and pecularities, criteria for the selection and planning of contents, methods, techniques and reference tools, all of this aimed at programming and implementing the teaching of lexis in the ESL/EFL classroom. The module also aims to introduce students to research in lexis in SL/FL.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2021-22

General Competences (CG)

  • CG1 : Dominar teories, models lingüístics i metodologies aplicables a l'ensenyament de segones llengües, com també mètodes d'investigació i tècniques de recerca d'informació que poden servir de base per a la realització de treballs de recerca sobre l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües / llengües estrangeres.
  • CG2 : Conèixer els problemes específics que conforme a les seues peculiaritats lingüístiques plantegen l'espanyol i/o anglès de cara al seu ensenyament com a segones llengües / llengües estrangeres en els seus diferents nivells i destreses, així com aspectes literaris i culturals necessaris pertinents per a integrar la literatura i la cultura en la classe d'espanyol/anglès L2/LI.
  • CG3 : Ser capaços d'aplicar els coneixements adquirits a la planificació i desenvolupament de treballs de recerca sobre l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües / llengües estrangeres que transmeten, de manera clara, els seus coneixements i els resultats d'aquesta investigació.
  • CG4 : Ser capaços d'aplicar a la docència els coneixements adquirits de l'espanyol i/o anglès com a segones llengües / llengües estrangeres.
  • CG5 : Tenir una actitud crítica i autocrítica, que implica capacitat d'autoavaluació i autocorrecció, i de curiositat intel·lectual que permeta la formació autònoma i l'actualització contínua del coneixement en l'àmbit de l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres.
  • CG6 : Ser capaços de transmetre en la seua activitat professional (investigadora o docent) valors socials i culturals concordes amb l'Europa actual, multilingüe i multicultural.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA1 : Comprender y expresarse en un idioma distinto a los oficiales de la Comunidad Valenciana en su ámbito disciplinar.
  • CGUA2 : Ser capaz de utilizar como usuario herramientas básicas en TIC.

 

Specific Competences (CE):>>Conceptual

  • CEE4 : Conèixer aspectes lingüístics de l'espanyol o de l'anglès, en els diferents nivells i destreses comunicatives, pertinents des del punt de vista de la investigació i de la docència, així com línies i mètodes d'investigació específics d'aquestes matèries.
  • CEE6 : Conèixer i comprendre la bibliografia especialitzada, la terminologia i les eines conceptuals que puguen servir de base per a la planificació de la docència i per a la investigació, tant pel que fa als aspectes comuns a l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres, com en relació amb la seua aplicació a l'espanyol o l'anglès.

 

Specific Competences (CE):>>Procedural

  • CPE10 : Ser capaç de seleccionar i planificar, de manera fonamentada, continguts, activitats, materials i tècniques d'avaluació per a l'ensenyament / aprenentatge de l'espanyol/anglès com a L2/L1 en els nivells que componen la llengua i en relació amb diferents destreses, tenint en compte els problemes específics que plantegen i la diversitat de contextos docents.
  • CPE12 : Ser capaç de llegir i d'utilitzar de manera pertinent bibliografia especialitzada, terminologia i eines conceptuals que puguen servir de base per a la planificació de la docència i per a la investigació, tant pel que fa als aspectes comuns a l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres com en relació amb la seua aplicació a l'espanyol o l'anglès.
  • CPE8 : Aplicar models i teories sobre ensenyament i adquisició de segones llengües / llengües estrangeres, així com els coneixements adquirits sobre nivells, destreses i el paper de la literatura i la cultura en el desenvolupament de la competència, a la realització d'activitats (estudi de casos, resolució de problemes, etc.) i desenvolupament de treballs acadèmics plantejats en les diferents matèries.

 

Specific Competences (CE):>>Attitude

  • CAE14 : Tenir una actitud flexible i crítica davant de la diversitat de teories, tendències i metodologies en la investigació sobre ensenyament de segones llengües (espanyol o anglès).
  • CAE15 : Ser capaç d'actualitzar i desenvolupar, de manera autònoma, els coneixements relacionats amb l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com L2/L1.
  • CAE16 : Demostrar capacitat per a la col·laboració, el compromís i la responsabilitat en les tasques individuals i conjuntes que es requereixen per a formar-se com a futur docent i investigador en anglès / espanyol.
  • CAE17 : Mostrar una actitud positiva davant del multilingüisme i multiculturalisme de l'Europa actual partint de l'ensenyament de l'anglès/espanyol.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  1. Knowledge of instrumental concepts in the domains that constitute the subject.
  2. Knowledge of specific aspects and problems of the linguistic levels of English, as well as its linguistic bases, in purview of teaching it as a second or foreign language.
  3. Knowledge of key perspectives on the subject’s research.
  4. Knowledge of materials, strategies, appraisal tools, as well as their linguistic foundations, with the aims of teaching phonetics, grammar and vocabulary of English as a second or foreign language.
  5. Knowledge of information sources and specialized bibliography of reference in linguistics applied to the teaching of phonetics, grammar and the lexicon of English as a second or foreign language.
  6. Application of the knowledge acquired in case study activities, problem solving, analysis of materials, techniques and strategies and to the design of activities.
  7. Analytical and comprehensive use of the different sources of information and the reference bibliography.
  8. Adequate use of terms and conceptual tools specific to the subject.
  9. Application of the knowledge acquired to the accomplishment of academic works.
  10. Responsibility in individual tasks.
  11. Collaboration in collective tasks.
  12. Development of a flexible and critical attitude towards the diversity of methods, theories, perspectives.
  13. Development of the ability for autonomous work.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2021-22

4.1. Formative goals.

1. Understanding the relationship between lexis and other language components in the teaching-learning process.

2. Being aware of the lexical varieties of English and the social, cultural and situational factors related to them.

3. Being aware of the various theories explainingg the process of vocabulary learning and those related to vocabulary teaching. 

4. Being aware of the different methodological approaches for EFL/ESL vocabulary teaching and learning.

5. Becoming familiar and assessing materials, resources and types of activities for EFL/ESL vocabulary teaching. 

6. Being aware of the instruments for ESL/EFL vocabulary learning depending on students' levels.

7. Becoming familiar with specialized bibliography EFL/ESL vocabulary teaching.

8. Being familiar with the main research areas in EFL/ESL vocabulary.

4.2. Procedural goals

9. Using the terminology corresponding to the concepts related to English lexis.

10. Being able to ground teaching decisions by applying the various theories on EFL/ESL vocabulary teaching and learning

11. Being able to select, on a justified basis, methods and techniques for EFL/ESL vocabulary teaching.

12. Being able to select contents for EFL/ESL vocabulary teaching depending on the learners' needs.

13. Being able to select and use assessment tools suitable to each student's level.

14. Being able to use certain resources, such as dictionaries, in order to promote autonomous learning. 

15. Being able to develop activities and materials for EFL/ESL vocabulary teaching and learning.

16. Using bibliography in an critical and comprehensive manner. 

17. Being able to summarize and analyze content related to the module and presenting ideas in an orderly, clear and consistent manner. 

18. Being able to design and implement a paper on some issue related to English lexis from the point of view of EFL/ESL vocabulary teaching and learning

4.3. Attitudinal goals

19. Developing a critical, but also flexible, attitude towards language teaching as regards methods and approaches to EFL/ESL vocabulary teaching.

20. Developing an ability for self-criticism allowing autonomous and constant development.

21. Being able to autonomously update and develop the knowledge related to EFL/ESL vocabulary teaching.

22. Developing an ability for cooperation, commitment and responsibility in collaborative tasks.

23. Adopting a responsible attitude in individual and collaborative tasks.

24. Developing an ability for autonomous work.

25. Accepting and showing, while doing tasks, the social and cultural values in agreement with present Europe and with the promotion of sustainable development.

26. Being aware of the lexical component related to gender when formulating learning aims and activities. 

 

 

General

Code: 39011
Lecturer responsible:
SANCHEZ FAJARDO, JOSE ANTONIO
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: ENGLISH STUDIES
    Area: ENGLISH STUDIES
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught