Competencies and objectives
Course context for academic year 2020-21
Image and Brand Management of Cultural Tourism Destinations is a theoretical and practical subject, aimed at understanding how corporate values of a destination can affect the management of the image in the binomial between tourism and culture. Although cultural attractions and heritage resources are usually taken into account by almost all tourist destinations, their strategic settlement has a series of consequences on promotional approaches and the relationship with other tourist products. The approach to the different dimensions of culture and its relationship with other classic products (such as popular festivals or gastronomy) will be, in the field of branding, key aspects to be worked on, from the foundations of corporate communication to the study of paradigmatic cases and how they are assumed from urban and/or holiday destinations.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2020-21
Transversal Competences
- CT1 : Planificar y gestionar actividades de turismo cultural con respeto a los derechos fundamentales de una sociedad democrática, en especial, a la igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres, a los principios de igualdad de oportunidades, y a la integración de las personas con discapacidad.
- CT2 : Utilizar herramientas informáticas y tecnologías de información y comunicación, incluyendo el acceso a bases de datos diversas (bibliografía, legislación, estadística,...).
- CT3 : Comunicar de forma oral y escrita en castellano en grado suficiente para elaborar y defender proyectos correctamente.
- CT4 : Definir situaciones integrando variables múltiples y planificar proyectos de desarrollo territorial.
- CT5 : Optimizar conocimientos diversos en la organización de equipos de trabajo, con hábito de colaboración y compromiso en la resolución de aquellos conflictos que pudieran surgir.
- CT6 : Adoptar decisiones en la solución de problemas: análisis, identificación de las causas y alternativas de solución, selección y evaluación de las más idóneas.
General Competences
- CG1 : Comprender todos los elementos y factores que intervienen en el desarrollo del turismo cultural.
- CG10 : Interpretar y difundir resultados de la gestión del turismo cultural.
- CG2 : Analizar, con capacidad crítica y autocrítica, las diversas manifestaciones, actividades y proyectos relacionados con el turismo cultural.
- CG3 : Utilizar métodos y técnicas para la iniciación a la investigación en turismo cultural.
- CG5 : Manejar las fuentes de información relacionadas con el turismo cultural.
- CG7 : Contribuir a un desarrollo sostenible del turismo.
- CG9 : Identificar oportunidades para el desarrollo del turismo cultural.
Specific Competences
- CE12 : Utilizar las herramientas específicas para el desarrollo y diseño de proyectos turísticos vinculados al patrimonio histórico y cultural.
- CE13 : Valorar experiencias y casos de desarrollo de turismo cultural a partir de la identificación de elementos determinantes y efectos resultantes.
- CE14 : Interpretar el contexto del patrimonio objeto de uso turístico y la diversidad social y cultural como fundamento de su desarrollo turístico.
- CE15 : Elaborar inventarios de bienes de interés histórico-artístico, etnográfico, arqueológico e industrial para su uso turístico.
- CE2 : Utilizar los conocimientos y técnicas aprendidas para plantear iniciativas de renovación e innovación de la oferta de turismo cultural.
- CE3 : Analizar las tendencias de mercado y consumo que afectan al turismo cultural y los patrones que guían al consumidor de este tipo de productos.
- CE6 : Aplicar los conocimientos sobre el mercado y la creación de empresas para plantear proyectos de turismo cultural.
- CE9 : Elaborar materiales apropiados para interpretar y difundir los valores del patrimonio cultural con fines turísticos.
Basic Competences
- CB10 : Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
- CB6 : Possess and understand knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and/or application of ideas, often in a research setting.
- CB7 : That students know how to apply the knowledge acquired and their problem-solving skills in new or little-known environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of study.
- CB8 : That students are able to integrate knowledge and face the complexity of formulating judgments based on information that, being incomplete or limited, includes reflections on the social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments.
- CB9 : That students know how to communicate their conclusions and knowledge, and the ultimate reasons that support them to specialized and non-specialized audiences in a clear and unambiguous way.
Learning outcomes (Training objectives)
- Identificar factores y metodologías conducentes al diseño de imagen y marca de los destinos de turismo cultural.
- Interpretar diferentes casos de diseño y gestión de imagen de marca en destinos de turismo cultural.
- Elaborar propuestas de imagen y marca de destinos de turismo cultural conducentes a la puesta en valor de estos recursos.
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2020-21
- Identify factors and methodologies conducive to the design of image and brand of cultural tourism destinations
- Interpreting different cases of design and brand image management in cultural tourism destinations
- Develop proposals for image and branding of cultural tourism destinations leading to the enhancement of these resources
General
Code:
48912
Lecturer responsible:
MANCEBO ARACIL, JOSE FRANCISCO
Credits ECTS:
3,00
Theoretical credits:
0,60
Practical credits:
0,60
Distance-base hours:
1,80
Departments involved
-
Dept:
COMMUNICATION AND SOCIAL PSYCHOLOGY
Area: AUDIOVISUAL COMMUNICATION AND ADVERTISING
Theoretical credits: 0,6
Practical credits: 0,6
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN CULTURAL TOURISM
Course type: OPTIONAL (Year: 1)