Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2019-20
Aquesta assignatura obligatòria d’especialitat s’inclou en la matèria del mòdul d’especialitat “Llengua catalana: sincronia i diacronia” del Grau en Filologia Catalana, juntament amb “Fonètica i fonologia catalanes”, “Orígens i evolució de la llengua catalana”, “Sociolingüística catalana”, “Els parlars catalans” i “Morfologia catalana” de tercer curs; i “Sintaxi catalana” de quart; i “Fonaments de la norma lingüística catalana” de segon i “Història social de la llengua catalana” de primer curs.
Aquesta assignatura s’ocupa del component lexicosemànticde la llengua catalana; proveeix, per tant, els fonaments diacrònic dels quatre grans components lingüístic (fonològic, morfològic, sintàctic i lexicosemàntic), bàsics per a les tasques professionals futures en què intervindrà el català (docència, traducció, assessorament lingüístic i literari, planificació lingüística, etc.).
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2019-20
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
- CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
- CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
- CE2 : Capacitat per a conèixer les característiques morfològiques, sintàctiques, fonètiques i lexicosemàntiques per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
- CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
- CE4 : Ser capaç de conèixer i analitzar les variants de registre diacròniques, diatòpiques i diastràtiques de la llengua catalana reconeixent el valor i la riquesa de la variació com a patrimoni dels valencians, catalans i balears.
- CE5 : Capacitat per a comprendre la història de la llengua catalana a través dels textos, els canvis socials, culturals i polítics de manera que es puga establir una ordenació històrica, social i cultural.
- CE6 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard (i els diferents subestàndars) de la llengua catalana, i també conèixer i saber aplicar els mecanismes de creació i innovació lèxica per a adequar-se a les necessitats comunicatives del món actual.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20
Objectius formatius
- Explicar els elements constitutius del component lexicosemàntic de la llengua catalana, segons una perspectiva sincrònica i diacrònica i amb una aplicacióadequada de les aportacions dels diversos corrents de la lingüística en els àmbits de la semàntica i la lexicologia, especialment aquells que procedeixen de la lingüística cognitiva i de la pragmàtica.
- Explicar la variació i el canvi lexicosemàntics com a adaptacions del sistema lingüístic a les necessitats cognitives, socials i pragmàtiques dels parlants.
- Fer servir l’estudi del component lexicosemàntic en els àmbits de la lingüística aplicada.
- Fer servir adequadament les eines bàsiques per al desenvolupament l’activitat científica en l’estudi del component lexicosemànticen català; concretament, quant a l’àmbit de la lingüística: a) els corrents teòrics de la lingüística més importants, b) la bibliografia bàsica disponible, c) els corpora del català i d’altres llengües i els diccionaris i els atles del català i de la resta de llengües romàniques; i quant a les habilitats intel·lectuals fonamentals: a) la recaptació, el tractament i la interpretació de les dades, b) l’elaboració i la comprovació d’hipòtesis de treball, c) l’extracció de conclusions, etc.
- Expressar-se oralment i per escrit en un registre formal adequat per a l’àmbit acadèmic.
Objectius específics aportats pel professorat
- Fer servir adequadament els conceptes teòrics basics de la semàntica i la lexicologia.
- Aplicar les eines teòriques de la semàntica i la lexicologia cognitives en l’estudi dels fenòmens que afecten el significat i la producció lèxica (generació, canvi, polisemització, gramaticalització, subjectivació, etc.).
- Identificar els factors i els mecanismes cognitius, socials i pragmàticsque condicionen l’ús de la llengua al llarg dels eixos de la variació.
- Explicar la relació que hi pot haver entre un marcador concret de la variació i el canvi lexicosemàntics i les necessitats cognitives, socials i pragmàtiquesdels parlants.
- Analitzar el procés evolutiu i la variació (diafàsica, diastràtica, diatòpica i diatòpica) del lèxic català i dels factors externs i interns que hi han intervingut.
- Saber quins són els àmbits d’aplicació de la semàntica i la lexicologia, sobretot, quant a la planificació del corpus (codificació i estandardització: lexicografia normatives, terminologia, neologia), la fixació i l’edició de textos, la traducció i la correcció de textos, la constitució de corpora textuals, la història cultural, etc.
Dades generals
Codi:
30040
Professor/a responsable:
MARTINEZ PEREZ, JOSEP
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA CATALANA
Àrea: FILOLOGIA CATALANA
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)