Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2019-20
La asignatura de Psicología Social contribuye a la formación del trabajador social en áreas relacionadas con el conocimiento científico de las sociedades aportando una introducción a los conceptos, las teorías y la investigación sobre el comportamiento de los individuos en entornos sociales. Así, un acercamiento al intento científico de "comprender y explicar cómo los pensamientos, sentimientos y conductas de los individuos son influidos por la presencia real, imaginada o implícita de los demás" (Allport, 1954) constituye un complemento imprescindible en la formación de los futuros graduados en Trabajo Social.
Del mismo modo, si se atiende a las funciones del profesional del título, aparece como indispensable el disponer de una preparación básica en procesos psicológicos –de naturaleza individual, interpersonal, grupal y societal-, que, en buena medida, constituyen aportaciones propias de la Psicología Social y que, en una primera aproximación, se abordan en la asignatura.
Dado el carácter básico de la asignatura, se incluyen unos contenidos psicosociales fundamentales relativos, por una parte, al “ser social” –procesos de naturaleza individual- como la percepción interpersonal, atribución, cognición social, actitudes y autoconcepto e identidad, y por otra al “mundo social” –procesos de naturaleza interpersonal y grupal-. En este último grupo se abordan temas referidos a las relaciones interpersonales, la conducta de ayuda y la agresión, así como la psicología de los grupos y el prejuicio.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2019-20
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
- CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
- CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
- CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
- CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
- CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
- CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
- CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
- CE16 : Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
- CE2 : Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
- CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
- CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
- CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
- CE8 : Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
- CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Ser capaç d'analitzar els processos d'interacció social, amb especial referència a la família, els grups socials i les comunitats.
- Comprendre la dimensió social dels processos subjectius i de formació d'identitats personals i socials
- Identificar els processos de formació, desenvolupament i evolució de les persones, les famílies, els grups, les organitzacions i les comunitats.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20
OBJETIVOS COGNITIVOS
OC1. Adquirir conocimientos básicos sobre las principales características que definen la disciplina de la Psicología Social y sus ámbitos de aplicación
OC2. Familiarizarse, en un nivel básico, con las técnicas de investigación propias de la Psicología Social
OC3. Conocer el grado de complejidad y la multi-causalidad de las interacciones sociales
OC4. Describir los principales procesos de la dinámica grupal
OBJETIVOS INSTRUMENTALES
OP1. Ser capaz de manejar un vocabulario correcto de términos psicosociales específicos.
OP2. Ser capaz de identificar los aspectos diferenciales de las distintas estrategias o métodos de investigación utilizados en Psicología Social
OP3. Ser capaz de comentar y valorar los resultados de informes e investigaciones en el ámbito de la Psicología Social
OP4. Ser capaz de elaborar y presentar informes escritos sobre contenidos específicos de Psicología Social
OP5. Ser capaz de buscar e incorporar, de modo autónomo e integrador, nuevos conocimientos relacionados con la Psicología Social
OP6. Ser capaz de localizar y acceder a fuentes bibliográficas y publicaciones científicas sobre temas relacionados con la Psicología Social
OP7. Ser capaz de llevar a cabo la aplicación práctica de un modelo teórico en el ámbito de la Psicología Social
OP8. Identificar los conceptos y procesos psicosociales estudiados en situaciones o casos simulados
OP9. Diferenciar las distintas dimensiones o componentes que constituyen o configuran algunos conceptos estudiados en Psicología Social
OBJETIVOS ACTITUDINALES
OA1. Sensibilizar hacia los fenómenos psicosociales de la realidad
OA2. Valorar la necesidad del uso de una perspectiva multidisciplinar para enfocar las situaciones y los problemas sociales
OA4. Ser capaz de desarrollar una actitud de apertura intelectual en el análisis de las situaciones y los problemas sociales
OA5. Ser capaz de desarrollar la capacidad crítica para abordar el estudio de los fenómenos psicosociales
OA6. Fomentar la capacidad de organización y participación individual
OA7. Fomentar la capacidad de organización y participación grupal
OA8. Contrastar las expectativas de los alumnos con la realidad de su futura práctica profesional
Dades generals
Codi:
19519
Professor/a responsable:
Beléndez Vázquez, Marina
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
COMUNICACIO I PSICOLOGIA SOCIAL
Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN TREBALL SOCIAL
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 2)