Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2019-20
La formación del lector literario es una materia fundamental para el ejercicio de la profesión del docente. El temario está dividido en dos bloque temáticos: el primero, dedicado a la lectura, al proceso lector, al desarrollo de la competencia lecto-literaria; el segundo, viene a cubrir una de las áreas más desasistidas en la formación del docente de ESO y Bachillerto: la Literatura Infantil y Juvenil, su definición, su historia y su importancia en el desarrollo de la competencia literaria.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2019-20
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG5 : Concretar el currículum que es vaja a implantar en un centre docent participant en la seua planificació col·lectiva.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE12 : Analitzar críticament l'exercici de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.
- CE9 : Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Adquirir i utilitzar criteris de selecció, elaboració i avaluació de materials educatius destinats a fomentar la lectura a través d'activitats amb sentit per a l'alumnat.
- Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital i multimèdia) per a transformar-la en coneixement i aplicar-la a la literatura i als processos de lectura.
- Capacitar per a utilitzar didàcticament els recursos de la biblioteca pública, escolar i digital.
- Conèixer, crear, seleccionar i avaluar materials destinats a promoure l'interès dels alumnes per la lectura.
- Conèixer i desenvolupar tècniques i estratègies per al foment de la lectura i la formació d'hàbits lectors dirigides a adolescents i joves i integrar-les amb reflexions i conclusions personals.
- Conèixer i aplicar propostes innovadores relacionades amb la formació del lector a partir de la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació: biblioteques virtuals, web social.
- Conèixer i comprendre la importància de la literatura infantil i juvenil en la formació de la competència literària dels adolescents i joves i en el desenvolupament de de les habilitats per a llegir i escriure.
- Conèixer la història de la Literatura infantil i juvenil: autors, il·lustradors i títols fonamentals de la literatura infantil i juvenil.
- Saber afavorir l'acostament dels adolescents i els joves a la lectura i l'escriptura.
- Conèixer la relació dels aspectes psicopedagògics amb la literatura i amb els interessos lectors de l'adolescent i del jove.
- Fomentar un clima que facilite la creació d'espais comunicatius que faciliten l'aprenentatge i pose en valor les aportacions dels estudiants.
- Analitzar amb esperit crític la importància que té el bon exercici de la docència i una adequada orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- Dissenyar i desenvolupar a partir de l'aprofitament didàctic de la literatura infantil i juvenil espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat i la construcció d'un futur sostenible.
- Treballar de manera cooperativa, compartint responsabilitats en els processos de generació de materials i de desenvolupament d'activitats educatives i desenvolupar actuacions didàctiques de caràcter cooperatiu.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20
Concienciar al futuro docente de la importancia de la LIJ en la formación del lector.
Comprender la importancia de la educación literaria en Secundaria y Bachillerato.
Valorar los distintos contenidos del curso con objeto de aplicarlos en su actividad docente.
Interpretar y valorar textos de literatura infantil y juvenil.
Conocer diversas estrategias de aproximación a los clásicos.
Dades generals
Codi:
12057
Professor/a responsable:
LLORENS GARCIA, RAMON FRANCISCO
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,96
Crèdits pràctics:
1,44
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
Àrea: DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA
Crèdits teòrics: 0,96
Crèdits pràctics: 1,44
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)