Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2018-19
El análisis espacial pone en evidencia estructuras y formas de organización espacial recurrentes, que resumen por ejemplo los modelos centro-periferia, los campos de interacción de tipo gravitatorio, los diversos tipos de redes o de zonas, etc. Las leyes de la espacialidad vinculan esas formas y esos procesos, y están integradas en las teorías y los modelos del funcionamiento y la evolución de los sistemas espaciales.
Asimismo, el análisis temporal, permite descubrir patrones de comportamiento a lo largo del tiempo. Ambas herramientas de análisis se complementan de manera que se pueda responder a preguntan como:
• Localización ¿Qué hay en…?
• Condición ¿Dónde sucede que…?
• Tendencias ¿Qué ha cambiado…?
• Patrones ¿Qué patrones existen…?
• Modelos ¿Qué ocurriría si…?
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2018-19
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Conèixer el funcionament, l'estructura i la dinàmica dels ecosistemes mediterranis, tant en el medi terrestre com en el marí, així com els territoris tradicionalment manipulats per a l'explotació dels recursos.
- CG10 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes en l'àmbit de la investigació científica.
- CG2 : Conèixer i valorar la diversitat en tots els sentits del viu, no solament referit a altres organismes, sinó també en la diversitat social i cultural.
- CG3 : Ser capaç de dissenyar i desenvolupar estratègies sostenibles per a la gestió d'ecosistemes mediterranis, tant en els espais naturals objecte de protecció com en les àrees d'influència antròpica.
- CG4 : Avaluar el canvi global, analitzant la velocitat dels processos i dels canvis que protagonitza l'actuació humana en el territori.
- CG5 : Utilitzar en la pràctica, per a resoldre problemes medioambientals, la tecnologia i els mètodes que en l'actualitat inclouen des de l'anàlisi genomicoproteòmica en els organismes fins a les tecnologies de sensors remots.
- CG6 : Desenvolupar la capacitat de treball multidisciplinari en equip que congregue especialistes de diversos camps competencials del medi ambient.
- CG7 : Tenir capacitat per a resoldre problemes ambientals relacionats amb l'activitat empresarial i de les administracions públiques.
- CG8 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglès.
- CG9 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, així com en l'accés a bases de dades en línia, com pot ser bibliografia científica, bases de patents i de legislació.
Competències específiques:>>mòdul bàsic
- MB1 : Interpretar les interrelacions entre factors ambientals i processos ecològics del mar Mediterrani, i la seua importància per a la conservació i ordenació de la biodiversitat i recursos marins.
- MB10 : Usar, gestionar i produir bases cartogràfiques digitals per a obtenir informació ambiental procedent de les imatges derivades de l'ús de sensors remots.
- MB11 : Desenvolupar models per a poblacions amb estructura i aplicar-los per a la realització de prediccions de la seua evolució en diversos escenaris.
- MB12 : Modelar sèries temporals d'abundància de recursos marins.
- MB2 : Aplicar els mètodes per a quantificar els descriptors ambientals, biòtics i sistèmics principals de qualsevol tipus d'ecosistema terrestre mediterrani.
- MB3 : Identificar els processos bàsics del funcionament d'un ecosistema mediterrani terrestre i el seu risc de degradació i col·lapse.
- MB4 : Comprendre la importància i aplicacions de les interaccions entre organismes d'ambients mediterranis.
- MB5 : Conèixer les implicacions del procés històric de colonització humana sobre els ecosistemes, els seus efectes i l'evolució del paisatge actual.
- MB6 : Conèixer els processos geomorfològics que han modelat la conca mediterrània al llarg de la història i la seua prospectiva.
- MB7 : Avaluar les necessitats de culturals i les pràctiques agrícoles necessàries en explotacions de l'àmbit mediterrani.
- MB8 : Ser capaç d'avaluar la fertilitat i la capacitat d'usos dels sòls i dissenyar pràctiques per a conservar-los.
- MB9 : Ser capaç de caracteritzar el clima i analitzar els problemes de disponibilitat hídrica en els ecosistemes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Analitzar de les poblacions animals i vegetals tenint-ne en compte l'estructura, ja siga d'edat, grandària o forma de vida. Incorporar la dispersió en aquests models per a ser l'efecte d'ocupació d'espai i la seua relació amb els models metapoblacionals.
- Analitzar la sensibilitat i estabilitat d'aquestes poblacions, per a fer-ne el diagnòstic científic quant a les possibilitat de conservació i ús, a més d'avaluar l'efecte de les pertorbacions ambientals en cadascun dels estadis de les poblacions.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19
Adquirir la formación necesaria para realizar un análisis y modelización espacial o temporal para los distintos recursos.
Dades generals
Codi:
35606
Professor/a responsable:
ZUBCOFF VALLEJO, JOSE JACOBO
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,18
Crèdits pràctics:
1,02
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
ECOLOGIA
Àrea: ECOLOGIA
Crèdits teòrics: 0,1
Crèdits pràctics: 0,5
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
Àrea: ESTADÍSTICA I INVESTIGACIÓ OPERATIVA
Crèdits teòrics: 0,08
Crèdits pràctics: 0,52
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN ANÀLISI I GESTIÓ D'ECOSISTEMES MEDITERRANIS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)