Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2017-18

Overview


This course is placed in the third year of the bachelor degree. Previously, the student has acquired knowledge in courses on (i) macroscopic mass and energy balances and fluid flow operations, and (ii) in thermodynamic fundamentals. This subject of Heat Engineering is divided in two main parts. The first one deals with the fundamentals of heat transfer mechanisms and description and operation of the equipments and processes whose operation is determined by the transport of such property. The second part deals with technical thermodynamics, based on heat conversion into mechanical power systems (fuels, power plants, alternative engines, refrigeration systems). It is a subject in which the student training is conducted by lectures, practical problems and computer group tutorials and visits; moreover, such training is extended and reinforced with practical laboratory course Experimentation in Chemical Engineering I.
To take this course, it is highly recommended that the students have previous skills in Mass and Energy Balances, Fluid Flow and Fundamentals in Thermodynamics and Chemistry.


 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2017-18

Specific Competences (CE)

  • CE7 : Coneixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seua aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.
  • CE8 : Coneixements dels principis bàsics de la mecànica de fluids i la seua aplicació a la resolució de problemes en el camp de l'enginyeria. Càlcul de canonades, canals i sistemes de fluids.

 

Skills/Skills

  • CB1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

General Competences:>>Instrumental

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG2 : Coneixements generals i bàsics de la professió.
  • CG3 : Coneixement d'informàtica en l'àmbit d'estudi.
  • CG4 : Resolució de problemes.
  • CG5 : Presa de decisions.

 

General Competences:>>Interpersonal

  • CG10 : Capacitat per a comunicar-se amb experts d'altres àrees.
  • CG11 : Raonament crític.
  • CG12 : Aplicar en cada situació els requeriments i responsabilitats ètiques, i el codi deontològic de la professió.
  • CG6 : Planificar, ordenar i supervisar el treball en equip.
  • CG7 : Treballar en equips multidisciplinaris.
  • CG9 : Habilitat en les relacions interpersonals.

 

General Competences:>>Systematic

  • CG13 : Capacitat d'aplicar els coneixements en la pràctica.
  • CG14 : Capacitat d'aprenentatge autònom.
  • CG15 : Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • CG16 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG17 : Creativitat en tots els àmbits de la professió.
  • CG20 : Motivació per la qualitat.
  • CG21 : Sensibilitat cap a temes mediambientals.

 

Regulated Professional Competences

  • CPR1 : Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, que tinguen per objecte, dins de l'especialitat de química industrial, la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d'estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització.
  • CPR10 : Coneixement, comprensió i capacitat per a aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'enginyer tècnic i+B1297ndustrial.
  • CPR3 : Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els dote de versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • CPR4 : Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial.
  • CPR5 : Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plànols de labors i altres treballs anàlegs.
  • CPR6 : Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
  • CPR7 : Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2017-18

Class objective


At the end of the course the student should have knowledge and skills to solve power heat transfer steady state involving one or more transport mechanisms (conduction, convection, radiation). Also how to apply to equipment and facilities where the energy transport takes place: heat exchangers, evaporators, direct-fired furnaces, cooling systems, etc ...
The student should have also knowledge in fuels for power production for all the systems (industry, transport, municipalities), with critical applyance according to its fossil or renewable origin. The knowledge includes the technical aspects (chemistry, ignition, environmental, etc) and economic and social aspects.
Finally, it is also objective to get skills in Energy conversion systems.

 

 

General

Code: 34523
Lecturer responsible:
ASENSI STEEGMANN, JUAN CARLOS
Credits ECTS: 9,00
Theoretical credits: 1,32
Practical credits: 2,28
Distance-base hours: 5,40

Departments involved

  • Dept: CHEMICAL ENGINEERING
    Area: CHEMICAL ENGINEERING
    Theoretical credits: 1,32
    Practical credits: 2,28
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught