Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2017-18
Esta asignatura aborda la descripción del componente sonoro de la lengua española y supone el pimer contacto del estudiante con los aspectos metodológicos, conceptuales y descriptivos de la fonética y la fonología españolas. El estudiante aprenderá a diferenciar los dos planos en que se puede llevar a cabo el estudio de los fenómenos sonoros del español (fonético y fonológico) así como la jerarquía de las unidades fónicas que se distinguen en cada uno de ellos. Aprenderá también a aplicar los conocimientos teóricos al enfrentarse a diferentes tipos de documentos para el análisis y representación de la señal sonora mediante el uso de la metodología articulatoria y acústica.
El estudiante aprenderá a transcribir fonética y fonológicamente diferentes tipos de textos de la variedad estándar del español peninsular, con el objetivo de describir los aspectos normativos de la pronunciación del español y a representarlos a través de los alfabetos fonéticos, todo ello dentro de una concepción panhispánica de la lengua española.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2017-18
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
Competències genèriques de la UA
- CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC11 : Ser capaç d'identificar i analitzar les variants de registre, diatòpiques i diastràtiques de la llengua espanyola com a individu integrant d'una comunitat lingüística diversa geogràfica, social i culturalment, reconeixent el valor i la riquesa d'aquesta variació com a patrimoni de tots els parlants de l'espanyol.
- CC8 : Conèixer les característiques fonètiques i fonològiques, de la Llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CP21 : Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Conceptuals
- Conèixer els continguts teòrics bàsics sobre la disciplina (fonètica i fonologia).
- Aplicar i usar els alfabets i els components d'aquests (l'alfabet de la RFE, l'alfabet de l'AFI i les innovacions més actuals).
- Conèixer les eines bàsiques de la disciplina (aparells bàsics del laboratori de fonètica, programes informàtics, TIC, etc.).
- Conèixer les aplicacions pràctiques de la fonètica.
- Conèixer els aspectes de gènere que la llengua ha establit en l'ús.
Procedimentals
- Procedir amb propietat en l'ús de la llengua espanyola.
- Fer servir amb soltesa els recursos bibliogràfics de la matèria, tant els recursos tradicionals (en suport paper) com els que proporcionen les TIC.
- Ser capaç d'aplicar els coneixements adquirits de forma explicativa i argumentativa en relació amb casos concrets.
Actitudinals
- Mostrar una actitud positiva cap al procés d'aprenentatge.
- Valorar i integrar els coneixements i procediments adquirits en espanyol col·loquial en el procés de formació general.
- Desenvolupar valors relacionats amb la iniciativa i la capacitat d'assoliment.
- Incentivar la capacitat crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- Aplicar determinades pautes d'actuació a situacions noves.
- Assumir l'activitat dialèctica com a part del procés d'aprenentatge.
- Integrar les opinions pròpies en debats de caràcter lingüístic.
- Respectar i valorar les opinions dels altres.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18
-Que el alumno sea capaz de asimilar los contenidos teóricos de la asignatura.
-Que el alumno sepa transcribir textos fonética y fonológicamente.
-Que el alumno sepa distinguir las variedades fonéticas que presenta el español y aplicarlas al análisis de textos.
-Que el alumno conozca los fundamentos fonológicos de la ortografía del español.
Dades generals
Codi:
31511
Professor/a responsable:
AZORIN FERNANDEZ, DOLORES
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FIL.ESPANYOLA, LING.GENERAL I Tª LITERA.
Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)