Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2017-18
La Histologia estudia les agrupacions cel•lulars constituïdes per cèl•lules especialitzades estructural i funcionalment; aquestes agrupacions constitueixen els teixits, tant animals com a vegetals. L’objecte d’estudi són, per tant, els diferents tipus cel•lulars i la seua relació amb la matriu extracel•lular, per la qual cosa integra aspectes morfològics, fisiològics i moleculars.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2017-18
Competències genèriques de grau
- CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
- CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
- CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
- CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
- CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
- CG6 : Aprendre de manera autònoma.
Competències específiques:>>de coneixement
- CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
- CE10 : Comprendre les bases de la regulació de les funcions vitals dels organismes a través de factors interns i externs i identificar mecanismes d'adaptació al medi.
- CE11 : Conèixer els principis de la sistemàtica i la filogènia.
- CE13 : Estudiar l'estructura i la funció de les biomolècules i comprendre la seua funció en els processos biològics.
- CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
- CE19 : Estudiar l'anatomia i morfologia animal i vegetal.
- CE20 : Comprendre les bases de la immunitat en els éssers vius.
- CE22 : Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius.
- CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
- CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
- CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.
- CE8 : Comprendre i conèixer les bases genètiques de la biodiversitat.
- CE9 : Identificar organismes i interpretar la diversitat d'espècies en el medi, així com el seu origen, evolució i comportament.
Competències específiques:>>d'habilitat
- CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
- CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
- CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
- CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
- CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
- CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
- CE36 : Elaborar, presentar i defensar informes científics i tècnics tant de manera escrita com oral davant d'una audiència.
- CE37 : Saber cercar, analitzar, comprendre i redactar textos científics i tècnics.
- CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la biologia.
- CE39 : Reconèixer i valorar els processos biològics en la vida diària.
- CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.
- CE45 : Realitzar bioassajos i diagnòstics biològics.
Competències genèriques de la UA
- CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
- CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els diversos nivells d'organització de la matèria vivent, des de les molècules fins als organismes, a més dels tipus de cèl·lules segons els organismes, l'origen i evolució.
- Conèixer les principals característiques i organització en òrgans i sistemes, dels metazous, fongs i plantes superiors. Conèixer-ne la composició tissular, cel·lular.
- Conèixer els mecanismes bàsics de la diferenciació, histogènesi i organogènesi de plantes i animals.
- Manipular amb seguretat i destresa material biològic, organismes, reactius, instruments i dispositius per a estudiar cèl·lules eucariotes, teixits i òrgans animals i vegetals.
- Identificar, a través del microscopi òptic i electrònic i en imatges obtingudes amb aquests instruments, cèl·lules eucariotes, teixits i òrgans animals i vegetals, a més d'interpretar, avaluar, processar i sintetitzar les dades obtingudes.
- Saber cercar, analitzar i comprendre informació científica per a redactar textos i informes científics i tècnics relacionats amb els continguts adquirits en l'estudi d'ghistologia, a més de presentar-los i defensar-los oralment o per escrit.
- Ser capaç de reconèixer i valorar els processos biològics de la vida quotidiana, relacionats amb les competències de la histologia.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18
Els objectius generals de l'assignatura són:
- Diferenciar els tipus de teixits segons les característiques morfològiques i funcionals.
- Identificar els diferents tipus cel·lulars que constitueixen cada teixit i descriure les característiques més importants.
- Utilitzar els recursos bibliogràficss específics per a l'estudi de l'asisgnatura.
- Utilitzar correctament el microscopi òptic per a l'estudi de preparacions histològiqus.
- Utilitzar els recursos del laboratori per a fer preparacions histològiques.
Dades generals
Codi:
26520
Professor/a responsable:
García Irles, Magdalena
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
BIOTECNOLOGIA'
Àrea: BIOLOGIA CEL·LULAR
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN BIOLOGIA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)