Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2017-18
(ESTA ASIGNATURA SE ENCUENTRA AFECTADA POR LA EXTINCIÓN DEL PLAN "GRADO EN ARQUITECTURA" EN EL CURSO 2016/17 )
La asignatura de Urbanismo 3 pertenece al Área de Urbanística y Ordenación del Territorio y se cursa en el segundo semestre del tercer curso de Grado en Arquitectura después de las asignaturas de Urbanismo 1 que pertenece al segundo curso y Urbanismo 2 que se cursa en el primer semestre del tercer curso.
Continuando con la docencia seguida en las asignaturas Urbanismo 1 y Urbanismo 2 de la misma área de conocimiento, en Urbanismo 3 se plantea que los estudiantes adquieran los conocimientos que les posibilita el proyectar entornos urbanos sostenibles.
Para ello, estudiaremos Sistemas de Indicadores de Sostenibilidad Urbana y modelos de movilidad eficiente que favorezcan el transporte colectivo, a favor de entornos peatonalizados frente a espacios rodados.
La ordenación proyectada se materializará tipológicamente bajo criterios de eficiencia energética y recursos bioclimáticos.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2017-18
GRAU EN ARQUITECTURA
Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives
- CG21 : Habilitat per a la imaginació, fantasia i creativitat. Habilitat per a traduir situacions imaginatives o creatives a diagrames o mapes amb els quals interactuar. Capacitat per a entendre les lògiques de la fantasia, els seus recursos i les seues possibilitats.
Competències transversals bàsiques de la UA
- CGUA11 : Capacitat d'adaptar-se a nous conceptes i mètodes. Capacitat d'aprendre i aplicar nous conceptes i mètodes de manera autònoma i interdisciplinària.
- CGUA13 : Capacitat d'adoptar el mètode científic. Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant en el terreny acadèmic com en el professional.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques
- CG26 : Habilitat per a integrar sabers i disciplines diferents. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en els quals s'intervé, i habilitat per a seleccionar i incorporar-hi els arguments més eficaços.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques
- CG34 : Coneixement d'altres llengües. Capacitat per a entendre que en el nostre món globalitzat el context ja només és pròxim en termes culturals i per tant per a entendre el coneixement d'altres llengües com la clau per a accedir a altres contextos.
Competències transversals pròpies:>>interpersonals socials
- CG40 : Motivació per treballar en equips de caràcter interdisciplinari i internacional. Capacitat per a entendre les diferents maneres d'aproximar-se als problemes, tant des d'altres disciplines com des d'altres territoris, com a oportunitats d'aprenentatge i creixement.
- CG41 : Habilitat per a dissenyar i gestionar propostes que incorporen responsabilitat social i mediambiental. Capacitat per a entendre el compromís amb l'entorn social i físic que impliquen els processos de transformació d'aquest entorn.
Competències específiques:>>bloc propedèutic
- CE10 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de les bases de topografia, hipsometria i cartografia i les tècniques de modificació del terreny.
- CE4 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual.
Competències específiques:>>Bloc Projectual
- CE35 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes urbans.
- CE45 : Capacitat per a dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
- CE47 : Capacitat per a elaborar estudis mediambientals, paisatgístics i de correcció d'impactes ambientals.
- CE53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
Competències transversals bàsiques
- CB4 : Habilidad para transmitir. Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
GRAU EN FONAMENTS DE L'ARQUITECTURA
Competències generals del títol (CG)
- CG.1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
- CG.3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
- CG.5 : Conèixer els problemes físics, les diverses tecnologies i la funció dels edificis, per tal de dotar-los de condicions internes de comoditat i protecció dels factors climàtics.
- CG.7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.
Habilitats/Destreses
- CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
- CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives
- CT.14 : Habilitat per a l'elaboració del pensament abstracte. Habilitat per a construir conceptes genèrics a partir d'un coneixement empíric.
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT.1 : Capacitat d'ús d'una segona llengua. Capacitat d'utilitzar l'anglés amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la pròpia vida professional.
- CT.8 : Capacitat d'adoptar el mètode científic. Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos, tant a nivell acadèmic com professional.
- CT.9 : Capacitat d'autocrítica. Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a analitzar i millorar la qualitat d'un projecte.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques
- CT.17 : Habilitat per a resoldre problemes. Capacitat per a orientar la informació i els instruments d'acció cap a la resolució de conflictes prèviament diagnosticats.
- CT.18 : Habilitat per a prendre decisions. Capacitat per a entendre la complexitat dels contextos en què produïm transformacions i prendre-hi decisions creatives de manera responsable.
- CT.20 : Habilitat per a integrar els diversos sabers i disciplines. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en què s'intervé i habilitat per a seleccionar i incorporar els arguments més eficaços.
Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals
- CT.25 : Actuar d'acord amb els propis valors, motivacions i opinions. Capacitat per a crear i proposar contextos operatius propis a partir de la nostra especial manera d'estar en el món, assumint les nostres responsabilitats individuals per a la creació d'un món millor.
Competències transversals pròpies:>>interpersonals socials
- CT.28 : Habilitat per a dissenyar i gestionar propostes que incorporen responsabilitat social i mediambiental. Capacitat per a entendre el compromís amb l'entorn social i físic que impliquen els processos de transformació d'aquest.
Competències específiques:>>Bloc Projectual
- CE.34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
- CE.35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
- CE.36T : Aptitud per a catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar-ne la protecció.
- CE.37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
- CE.39T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar la direcció d'obres.
- CE.40T : Capacitat per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
- CE.42T : Capacitat per a exercir la crítica arquitectònica.
- CE.43T : Capacitat per a realitzar projectes de seguretat, evacuació i protecció en immobles.
- CE.44T : Capacitat per a redactar projectes d'obra civil.
- CE.45T : Capacitat per a dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
- CE.48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
- CE.51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
- CE.52 : Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
- CE.53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
- CE.55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Aptitud per a crear projectes arquitectònics que satisfacen alhora les exigències estètiques i les tècniques.
- Coneixement adequat de la història i les teories de l'arquitectura, les arts, la tecnologia i les ciències humanes relacionades.
- Coneixement adequat de l'urbanisme, la planificació i les tècniques aplicades al procés de planificació.
- Capacitat per a comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre ells en funció de les necessitats i de l'escala humanes.
- Capacitat per a comprendre la professió d'arquitecte i la seua funció en la societat, en particular amb projectes que tinguen en compte els factors socials.
- Formar l'alumnat en la projecció urbana en el seu àmbit territorial i iniciar-lo en la manera d'analitzar i entendre la matèria paisatgística i mediambiental com a fet cultural, per a l'adquirir gradualment un sistema de valors de conservació de la responsabilitat del treball de l'arquitecte cap al territori globalment.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18
Dotar al alumno de las herramientas necesarias tanto para analizar fragmentos de ciudad como para proyectar entornos urbanos sostenibles y espacios públicos eficientes desde campos relacionados con la morfología urbana, la movilidad, la complejidad, el metabolismo urbano, la biodiversidad y la cohesión social.
Dades generals
Codi:
20529
Professor/a responsable:
MINGUEZ MARTINEZ, ENRIQUE
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
2,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
EDIFICACIÓ I URBANISME
Àrea: URBANÍSTICA I ORDENACIÓ DEL TERRITORI
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 2,4
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ARQUITECTURA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)