Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2016-17
La salud pública es definida como los esfuerzos colectivos de promover, proteger y restaurar la salud. Se trata de una especialidad de carácter multidisciplinar en la que profesionales de todas las disciplinas pueden aportar conocimientos y destrezas para contribuir al abordje de la salud, como fenómeno complejo y multidimensional. La salud pública se desarrolla a través de funciones esenciales que la proyectan desde diferentes sectores: instituciones públicas, organizaciones sociales o movimientos comunitarios. La investigación en salud pública proporciona herramientas para la aplicación y fomento de políticas y actividades de promoción y protección de la salud (para reducir la probabilidad de la aparición de la enfermedad, o impedir o controlar su progresión) de vigilancia de la salud de la población, de identificación de sus necesidades sanitarias y de planificación, gestión y evaluación de los servicios de salud a través de la investigación.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2016-17
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Valorar la qualitat i viabilitat de diverses estratègies, eines o instruments per a obtenir dades o informació i dissenyar estratègies d'implementació.
 - CG4 : Argumentar les relacions entre els objectius principals de diverses ciències de la salut, els mètodes de recerca més utilitzats i les repercussions que tenen per generar diferents tipus d'evidències.
 - CG5 : Argumentar les fases del procés de recerca i les relacions entre aquestes.
 - CG6 : Identificar les línies de recerca més rellevants en l'àrea de coneixement pròpia.
 - CG7 : Plantejar preguntes de recerca i formular objectius i hipòtesis de recerca.
 - CG8 : Ser capaç de valorar críticament les diverses fonts d'informació documentals, a partir de la qüestió i els objectius de recerca plantejats per realitzar cerques ajustades i obtenir resultats pertinents.
 - CG9 : Dissenyar els estudis de recerca més convenients per a respondre qüestions de recerca, considerant criteris de qualitat metodològica i de viabilitat.
 
Competències específiques (CE)
- CE21 : Analitzar les tendències dels principals problemes de salut pública, d'acord amb els entorns i hàbitats poblacionals.
 - CE22 : Comparar les diferències en els patrons de salut-malaltia entre homes i dones, segons variables biològiques, socials i polítiques.
 - CE23 : Identificar les desigualtats en salut i els eixos determinants de les desigualtats en salut, per a afavorir una pràctica de la salut pública des de l'enfocament d'equitat.
 - CE24 : Determinar els coneixements generats per la ciència sobre la salut de les dones i identificar biaixos de gènere en la producció i divulgació de coneixement i en l'atenció sanitària, per a aplicar la perspectiva de gènere a la pràctica professional, afavorint l'equitat i la qualitat.
 - CE25 : Comprendre l'efecte potencial que les estructures heteronormatives tenen en la salut de les persones, quant a aspectes d'orientació sexual.
 - CE26 : Reconèixer les polítiques, les estratègies i els plans de salut pública i per a la promoció de la salut pública.
 - CE27 : Reconèixer la importància dels estudis de gènere, classe i ètnia, com a eina notable per a la comprendre l'etiologia de les malalties en dones i homes.
 - CE28 : Ser capaç d'integrar l'anàlisi de la influència de les desigualtats socials (gènere, nivell socioeconòmic i ètnia) en la salut i en el desenvolupament de la recerca i acció en salut pública.
 
Habilitats/Destreses
- CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
 - CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis, o pluridisciplinaris, relacionats amb l'àrea d'estudi.
 - CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
 - CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
 
Competències transversals
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
 
Competències bàsiques i generals >>Bàsiques
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
 
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17
1. Reconocer los principales problemas de salud en el contexto global.
2. Analizar las funciones esenciales y las estrategias de intervención de la salud pública.
3. Reconocer la Epidemiología Social y Política como enfoques y herramientas que estudian los factores que condicionan la distribución desigual de la salud y la enfermedad en la población.
4. Identificar los determinantes de carácter social, político, económico y cultural que condicionan el proceso de salud-enfermedad de la población.
5. Estudiar la interrelación e influencia del género, el nivel socioeconómico y la condición étnica y migratoria sobre las desigualdades en salud.
6. Explorar la integración de la salud en las políticas públicas.
7. Reconocer las estrategias internacionales e intersectoriales actuales orientadas a alcanzar la equidad en salud.
Dades generals
        Codi:
        35711
        
        Professor/a responsable:
            Gil González, Diana María
        
        
            
                Crèdits ECTS:
6,00                
            
            
                Crèdits teòrics:
2,00                
                Crèdits pràctics:
0,40                
                Càrrega no presencial:
3,60            
        
    
Departaments amb docència
- 
                        Dep.:
Infermeria Comunitària, Medicina Preventiva, Salud Pública i Història de la Ciència                        
Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PUBLICA
Crèdits teòrics: 2
Crèdits pràctics: 0,4
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. 
Estudis en què s'imparteix
- 
                                    
                                        MÀSTER UNIVERSITARI EN INVESTIGACIÓ EN CIÈNCIES DE LA SALUT
                                    
                                    
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 1)
 

