Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2016-17

This subject is the second in the sequence of Microeconomics and it follows the subject "Introduction to Microeconomics" of the first half of the first year. It belongs to the area of Economic Analysis.
The modern Economic Analysis is divided into two major fields of study: microeconomics and macroeconomics. Microeconomics studies the behavior of individual economic agents, i.e., any individual or entity performing any role in the functioning of the economy.
In the subject "Introduction to Microeconomics", we present the economic theories designed to explain the principles discovered in experimental classroom markets, and their applications. The subject "Intermediate Microeconomics" covers the contents not present in the first subject: consumer behavior and demand, producer behavior and market power, and non-competitive markets.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2016-17

General Competences (CG)

  • CG3 : Capacitat d'aprenentatge autònom.
  • CG5 : Capacitat per a la presa de decisions aplicant els coneixements a la pràctica.
  • CG8 : Analitzar els problemes amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
  • CG9 : Capacitat de síntesi.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic.
  • CE10 : Tenir la capacitat per a aplicar el coneixement i les aptituds adquirides en la solució de problemes econòmics teòrics i aplicats.
  • CE11 : Habilitats analítiques per al desenvolupament de marcs teòrics que simplifiquen l'estudi de l'economia real i capacitat per a establir els nivells d'abstracció adients per a l'estudi de les diverses qüestions econòmiques.
  • CE12 : Ser capaç d'utilitzar les eines adequades per a analitzar, diagnosticar i solucionar qüestions i problemes de caràcter econòmic.
  • CE2 : Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic.
  • CE3 : Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica.
  • CE4 : Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors atenent els objectius.
  • CE9 : Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals sobre com funciona l'economia.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  • To understand the role of incentives and strategic decisions in corporate and consumer behaviour, and their importance when designing economic policies and institutions.
  • To understand the dynamic nature of economic relations, the role of intertemporal decisions and the expectations of market participants.
  • To understand market structures and their implications with regard to efficiency.
  • To obtain basic knowledge of the problems that arise when market information is asymmetric.  

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2016-17

 

 

General

Code: 35006
Lecturer responsible:
LOPEZ CUÑAT, JAVIER MATEO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,50
Practical credits: 0,90
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Area: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Theoretical credits: 1,5
    Practical credits: 0,9
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught