Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2015-16
Esta asignatura se centra en la metodología de la investigación en lengua y literatura española e hispanoamericana, así como en el conocimiento y uso de las estrategias metodológicas que ofrecen las TIC para el estudio de dichas materias; asimismo, muestra aquellas herramientas y aplicaciones más adecuadas para llevar a cabo el trabajo en estas áreas de conocimiento.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2015-16
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CP21 : Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Conceptuals:
- Demostrar coneixement dels elements contextuals implicats en l'ús de les TIC.
- Analitzar els avantatges i desavantatges de l'ús de les TIC per a la cerca, creació i recerca de recursos per a l'estudi de la llengua espanyola i les seues literatures.
- Conèixer estratègies de cerca i organització de recursos de llengua espanyola en Internet.
- Conèixer estratègies de cerca i organització de recursos de literatura espanyola i hispanoamericana en Internet.
- Reconèixer el valor afegit que aporten les TIC per a l'estudi en llengua espanyola i les seues literatures.
- Analitzar els recursos sobre llengua espanyola realitzats amb aplicacions TIC.
- Analitzar els recursos sobre literatura espanyola i hispanoamericana realitzats amb aplicacions TIC.
- Reconèixer les característiques, l'estructura i els continguts dels recursos de llengua espanyola realitzats amb TIC.
- Reconèixer les característiques, estructura i continguts dels recursos de literatura espanyola i hispanoamericana realitzats amb TIC.
- Valorar el canvi d'actitud que implica l'ús de les TIC per a estudiar la llengua espanyola i les seues literatures.
- Conèixer tècniques d'avaluació de recursos de llengua espanyola elaborats amb TIC.
- Identificar els elements que han d'integrar-se en un recurs sobre llengua espanyola elaborat amb TIC.
- Identificar els elements que han d'integrar-se en un recurs sobre literatura espanyola o hispanoamericana elaborat amb TIC.
- Comprendre l'evolució d'Internet del web 1.0 al 2.0 i les implicacions en l'estudi la llengua espanyola i les seues literatures.
- Conèixer tècniques d'avaluació de materials i recursos multimèdia.
Procedimentals:
- Manejar adequadament, i segons els contextos, la terminologia pròpia de les TIC.
- Utilitzar Internet com a font de recursos sobre llengua espanyola i les seues literatures i lloc per a crear-los i compartir-los.
- Diferenciar els recursos TIC per a treballar en els diversos nivells d'anàlisi lingüística.
- Seleccionar, segons objectius i context, les eines, els recursos i els materials de la web més adequades per a estudiar la llengua espanyola i les seues literatures.
- Manejar amb habilitat les eines TIC per a la creació i l'estudi de recursos sobre llengua espanyola.
- Manejar amb habilitat les eines TIC per a la creació i estudi de recursos sobre literatura espanyola i hispanoamericana.
- Aplicar pautes metodològiques en el disseny i ús de recursos sobre llengua espanyola.
- Aplicar pautes metodològiques al disseny i ús de recursos sobre literatura espanyola i hispanoamericana.
- Dissenyar recursos TIC sobre llengua espanyola i les seues literatures.
- Triar les eines TIC més adequades per a estudiar la llengua espanyola i les seues literatures.
- Diferenciar els recursos i serveis del web 1.0, 2.0, etc.
- Seleccionar, segons objectius i context, les eines, els recursos i els materials del web 1.0 i 2.0 més adequats per a estudiar la llengua espanyola i les seues literatures.
- Manejar amb habilitat les eines multimèdia (àudio, vídeo, imatge, text, presentacions) que ofereix Internet.
- Aplicar pautes metodològiques al disseny i ús de materials multimèdia.
- Fer una presentació multimèdia amb imatge, àudio, vídeo o so com a suport per a una exposició.
- Avaluar, amb criteris específics, la qualitat tècnica dels recursos sobre llengua espanyola i les seues literatures dissenyats amb eines TIC.
Actitudinals:
- Manifestar una actitud crítica i assenyada davant l'ús de les TIC en els estudis sobre llengua espanyola i les seues literatures.
- Mantenir una actitud constant d'actualització de coneixements i habilitats relacionats amb l'àmbit professional.
- Tenir una actitud flexible i comprensiva davant la diversitat de teories, tendències i metodologies que modelen l'ús de les TIC.
- Ser un professional autònom amb capacitat per a adaptar-se a diferents contextos i projectes.
- Treballar de forma interdisciplinària.
- Demostrar responsabilitat i compromís en les tasques individuals i col·laboratives, amb una participació activa, constructiva i cortesa.
- Compartir les iniciatives, els coneixements i els avanços aconseguits sobre les TIC, per a establir un clima de confiança en un grup de treball.
- Actuar objectivament davant situacions noves o complexes que facen ús de les TIC.
- Desenvolupar una actitud crítica d'autoavaluació i autocorreció quant al que s'ha produït.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
Conocer el valor que aportan las TIC para el estudio de la lengua y la literatura españolas, así como las herramientas y aplicaciones más adecuadas para el trabajo en estas áreas de conocimiento.
Dades generals
Codi:
31552
Professor/a responsable:
LAVALE ORTIZ, RUTH MARIA
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
Crèdits teòrics: 0,9
Crèdits pràctics: 0,3
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
Àrea: LITERATURA ESPANYOLA
Crèdits teòrics: 0,9
Crèdits pràctics: 0,3
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)