Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2015-16

Modelling Ecological Systems is a training course in the Supplementary Compulsory module type that is taught in the 3rd year (sixth semester) Grade Biology. Its main objective is to understand the functioning of ecological systems, with special emphasis on biogeochemical cycles. This subject is related to other subjects such as ecology, oceanography, geology and plant physiology, and it provides a framework for facilitating student approach to other areas as soil science, toxicology or agrobiology. Knowledge of the philosophy and practice of modeling will be an invaluable tool during later courses and along student's professional careers.

This subject will be especially interesting for training future biologists for three reasons. (1) It provides fundamental knowledge on nutrient cycling, carbon and water. (2) It promotes a systemic vision of ecosystems, landscapes and the planet. (3) It provides practical information on models and modeling.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2015-16

Generic Degree Course Competences

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.

 

Specific Competences:>>Theoretical

  • CE23 : Analitzar els components del medi físic (hídric, atmosfèric i terrestre) i les seues relacions amb el medi biòtic.
  • CE24 : Adquirir les bases per a analitzar l'estructura i dinàmica de poblacions.
  • CE25 : Relacionar les diferents interaccions entre espècies en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE26 : Adquirir les bases per a analitzar l'estructura i dinàmica de comunitats.
  • CE27 : Relacionar els fluxos d'energia i els cicles biogeoquímics en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE28 : Adquirir els coneixements necessaris per a dissenyar i executar projectes en biologia.
  • CE3 : Conèixer i aplicar els mètodes matemàtics i estadístics per a validar models a partir de dades experimentals aplicades a la biologia.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.

 

Specific Competences:>>Ability

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE34 : Planificar, dissenyar i executar investigacions pràctiques, i valorar-ne els resultats.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la biologia.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.
  • CE41 : Adquirir la capacitat necessària per a dirigir, assessorar, dissenyar i executar projectes i estudis de processos de caràcter biològic.
  • CE46 : Dissenyar models biològics.

 

Generic UA Competences

  • CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
  • CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2015-16

1. Identify the main elements that characterize the main systems and models in ecology.

2. Correctly apply analysis techniques and layout of the structure and relationships between system components.

3. Study the main biogeochemical cycles and their processes, and identify alterations causing current environmental problems.

4. Learn the main analysis techniques for the study of biogeochemical processes.

5. Gain experience in working in a biogeochemistry laboratory, including planning and security measures.

6. Apply acquired knowledge and skills by developing simple ecosystem models, and study specific environmental problems, simulating management measures.

7. Get introduced to the main simulation models for solving environmental problems.

 

 

General

Code: 26538
Lecturer responsible:
CORTINA I SEGARRA, JORDI
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,72
Practical credits: 1,68
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: AGROCHEMISTRY AND BIOCHEMISTRY
    Area: SOIL SCIENCE AND AGRICULTURAL CHEMISTRY
    Theoretical credits: 0,12
    Practical credits: 0,28
  • Dept: ECOLOGY
    Area: ECOLOGY
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 1,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught