Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2015-16
La asignatura forma parte de la materia “Cultura y cambio social” que tiene por objeto el estudio de los fundamentos de los fenómenos socioculturales como clave de la estructura y proceso social y sus principales conceptos.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2015-16
Competències transversals bàsiques de la UA
- CTUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències específiques de formació disciplinària (saber)
- CES1 : Anàlisi dels principals conceptes i generalitzacions sobre la societat humana i els seus processos.
- CES2 : Anàlisi dels principals trets del sistema històric modern (estructura) i de les transformacions i evolució de les societats contemporànies.
Competències específiques de formació professional (saber fer)
- CEH2 : Coneixement i habilitats per a la producció i anàlisi de dades quantitatives i qualitatius i en la recerca d'informació secundària.
Competències transversals
- CT1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els fonaments teòrics, conceptuals i heurístics de la sociologia de la cultura.
- Conèixer les característiques que defineixen la identitat de la sociologia de la cultura com a disciplina científica i humanística inserida en les diferents tradicions intel·lectuals.
- Aprendre a interpretar la cultura com a conjunt de fenòmens espirituals, intel·lectuals, artístics, materials, tècnics i socials, al llarg de tres grans estadis històrics; això és, el de les cultures (en sentit paleoantropològic o etnològic), el de les civilitzacions (sistemes històrics de ciutats amb cultures) i el de les societats (sistemes socials madurs, moderns).
- Saber contextualitzar, comparar i explicar els fenòmens socioculturals com a claus de l'estructura i el procés socials.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
El curso persigue cuatro objetivos: (1º) la presentación de la Cultura como el núcleo central más antiguo, creativo, significativo, simbólico, personal y colectivo, universal y específico, espiritual y práctico, forjador de la conciencia emocional del actor y del grupo, en el largo viaje de la humanidad hacia las culturas (con lenguas y escrituras particulares), las civilizaciones y, en el presente, las sociedades; (2º) la adopción metodológica (y su recomendación al alumno) de una perspectiva combinada, forjada a caballo entre los estilos de las ciencias sociales y de las humanidades, y centrada en el modelo de estudio de los sistemas- tiempo; (3º) el estímulo a la investigación rigurosa, no ideológica, al estudio de las creaciones y frutos de la cultura mediante la adopción de una perspectiva abierta, la lectura de textos, el análisis de obras culturales y el uso positivo de la crítica; (4º) la invitación al alumno a adquirir el valor de que el estudio esforzado, científico, humanista y abierto de la cultura garantiza la autoeducación intelectual y espiritual, en el sentido más universal y profundo, a la vez.
Dades generals
Codi:
23024
Professor/a responsable:
Mantecon Teran, Alejandro
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,50
Crèdits pràctics:
0,90
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
SOCIOLOGIA I
Àrea: SOCIOLOGIA
Crèdits teòrics: 1,5
Crèdits pràctics: 0,9
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN SOCIOLOGIA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)