Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2015-16

Digital Image Processing is a constant evolving subject in its technological aspect, both in processing power and transmission, but also for the breakthrough digital processing techniques have experienced in areas such as filtering, compression and image analysis.

Current and future applications of Digital Image Processing are virtually endless. Digital television, video games, mobile phones, animated films are just some examples of the impact it currently has in the consumer society. In industrial and service applications, machine vision inspection and robotics are of great importance, as well as the great development in remote sensing and medical imaging.

From a historical perspective, digital image processing is a multidimensional generalization of the techniques of one-dimensional digital signal processing (DSP). The origins of DSP back to the nineteenth century, although its practical development does not appear until the sixties, when Cooley and Tukey proposed an efficient algorithm for the calculation of the Fourier transform: The FFT (Fast Fourier Transform). Then, with the advent of microprocessors, specific processors adapted for the calculation of FFT's were designed. These two factors have been very important in the spectacular advance of DSP, which has today penetrated all sectors of society and especially in the digital image processing.

Previous courses required:

20014 - SEÑALES Y SISTEMAS

20015 - TEORÍA DE LA COMUNICACIÓN

20019 - TRATAMIENTO DIGITAL DE SEÑAL

Related courses:

20021 - TELEVISIÓN.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2015-16

UA Basic Transversal Competences

  • CT10 : Capacitat d'afrontar, projectar i resoldre problemes reals demanats per la societat en l'àmbit de l'enginyeria.
  • CT11 : Capacitat d'aprendre i aplicar, de manera autònoma i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT12 : Capacitat d'assimilar l'evolució contínua de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional i adaptar-s'hi.
  • CT13 : Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant en l'àmbit acadèmic com en el professional.
  • CT14 : Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a l'anàlisi i millora de la qualitat d'un projecte.
  • CT6 : Capacitat d'utilitzar la llengua anglesa amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat, i poder ser autosuficient en la preparació de la seua vida professional.
  • CT7 : Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT8 : Capacitat de planificar tasques i comprometre's en el compliment d'objectius i terminis.
  • CT9 : Capacitat de treball en grup.

 

Specific Competences:>>Basic

  • B1 : Capacitat per a resoldre els problemes matemàtics que es puguen plantejar en l'enginyeria. Aptitud per a aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorísmia numèrica, estadística i optimització.
  • B2 : Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
  • B4 : Comprensió i domini dels conceptes bàsics de sistemes lineals i les funcions i transformades relacionades, teoria de circuits elèctrics, circuits electrònics, principi físic dels semiconductors i famílies lògiques, dispositius electrònics i fotònics, tecnologia de materials i la seua aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.

 

Basic Transversal Competences

  • CT2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CT3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CT4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CT5 : Que els estudiants hagen desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Specific Competences: >> Competences Specific to Sound and Image

  • E1 : Capacitat de construir, explotar i gestionar serveis i aplicacions de telecomunicacions, enteses aquestes com a sistemes de captació, tractament analògic i digital, codificació, transport, representació, processament, emmagatzematge, reproducció, gestió i presentació de serveis audiovisuals i informació multimèdia.
  • E5 : Capacitat per a crear, codificar, gestionar, difondre i distribuir continguts multimèdia, atenent criteris d'usabilitat i accessibilitat dels serveis audiovisuals, de difusió i interactius.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2015-16

SO1: To explore and evaluate the role of different components of a digital image processing.

SO2: Understanding the wide range of present and future applications of digital image processing, both for the visible spectrum images such as those from other sensors (Radar, Ultrasonic, etc.).

SO3: To introduce students to the multidimensional digital signal processing in the field of images (2D) and video (3D).

SO4: To identify the problems of image processing as signal problems of linear systems, whose basic concepts have been acquired in previous courses.

SO5: Extending the theory of sampling and spectral representation to multidimensional signals.

SO6: Differentiate and justify the two major approaches to image processing: processing in the spatial and frequency domains.

SO7: To analyze and implement different techniques of coding and image compression.

SO8: Understanding the image analysis using methods of image segmentation and mathematical morphology.

 

 

General

Code: 20024
Lecturer responsible:
MARTINEZ MARIN, TOMAS
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,90
Practical credits: 1,50
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: PHYSICS, ENGINEERING SYSTEMS AND SIGNAL THEORY
    Area: SIGNAL THEORY AND COMMUNICATIONS
    Theoretical credits: 0,9
    Practical credits: 1,5
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught