Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2015-16
L’assignatura “Didàctica del valencià: Llengua i Literatura I” forma part del mòdul específic “Llengua i Literatura Catalana”, al qual optaran els estudiants que vulguen dedicar-se professionalment al món de l’ensenyament en la matèria Valencià: Llengua i Literatura i altres matèries afins en l’educació secundària .
Al llarg dels 9 crèdits de què consta l’assignatura, pretenem que l’estudiant conega el desenvolupament del currículum de la matèria i les estratègies i metodologies didàctiques que s'hi poden aplicar, tant de manera teòrica com pràctica.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2015-16
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
- CG14 : Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seua situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE12 : Analitzar críticament l'exercici de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes en el marc del sistema educatiu valencià.
- Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de materials
- educatius en l'àrea Valencià: Llengua i Literatura.
- Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes, i plantejar alternatives i solucions. Dissenyar i desenvolupar, dins de l'ensenyament de la llengua i la literatura, espais d'aprenentatge amb una atenció especial a l'equitat, la sensibilitat respecte de la variació lingüística, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans, que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre-les com un instrument de regulació, millora integral del procés educatiu i estímul a l'esforç.
- Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital i multimèdia) per a transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes.
- Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
- Presentar informes escrits amb informacions procedents de diverses fonts i reflexions i conclusions personals.
- Treballar de forma cooperativa amb iguals.
- Valorar de manera crítica i reflexiva les aportacions pròpies i les dels altres.
- Conèixer les polítiques institucionals per a la normalització lingüística i el foment de la lectura.
- Capacitar per a gestionar la biblioteca pública, escolar i digital.
- Conèixer i desenvolupar estratègies per a la promoció de la lectura i la formació d'hàbits lectors.
- Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i valoritze les aportacions dels estudiants.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
- Analitzar i conéixer les característiques pròpies de l'ensenyament i l'aprenentatge del valencià a l'Educació Secundària. Conéixer les dificultats que s'hi plantegen i proposar-hi solucions.
- Conéixer els diferents contextos d'aprenentatge del valencià al llarg de l'ESO i el Batxillerat.
- Conéixer el currículum de l'assignatura Valencià: Llengua i Literatura en les diferents etapes i nivells de l'ensenyament secundari.
- Conéixer altres assignatures vinculades a la nostra àrea, així com els seus currículums.
- Analitzar les característiques de cadascuna de les competències lingüístiques: expressió oral, expressió escrita, comprensió oral, comprensió oral, comprensió escrita. Proposar-hi metodologies adequades per al procés d'esenyament-aprenentatge.
- Analitzar programacions didàctiques per seleccionar i seqüenciar els continguts en base a contextos educatius diferents i diferenciats.
- Conéixer materials didàctics per a la pràctica docent i analitzar-los des d'aspectes diferents: continguts, aplicació de continguts, selecció de la informació, adequació de la informació al nivell.
- Conéixer i proposar metodologies per al tractament de la diversitat a l'aula: en petit grup o individualment.
- Conéixer i plantejar models i estratègies didàctiques que puguen ser aplicables al procés d'ensenyament i aprenentatge de la nostra especialitat.
- Conéixer la importància de la lectura com a estratègia educativa. Anàlisi de diferents metodologies i dissenys de foment de la lectura.
Dades generals
Codi:
12052
Professor/a responsable:
MONTESINOS ANTON, ESTHER
Crèdits ECTS:
9,00
Crèdits teòrics:
1,40
Crèdits pràctics:
2,20
Càrrega no presencial:
5,40
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA CATALANA
Àrea: FILOLOGIA CATALANA
Crèdits teòrics: 1,4
Crèdits pràctics: 2,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)