Competencies and objectives
Course context for academic year 2014-15
El objetivo fundamental es transmitir al alumno una visión muldisciplinar de las temáticas y contenidos relacionados con la conservación de la biodiversidad, con el fin de que comprendan el efecto que las actividades humanas tienen sobre las especies y los ecosistemas y conozcan diversas estrategias y herramientas orientadas a su preservación. Se analizarán los niveles de conocimiento y estudio de la biodiversidad, así como los factores que suponen un grave riesgo para la pervivencia de las especies y sus hábitats. Se proporcionará una visión crítica de las iniciativas y proyectos de conservación de la diversidad biológica, aportando conceptos básicos para el diseño y desarrollo de programas de estudio, uso y conservación de la biodiversidad.
En esta materia se estudian los siguientes aspectos:
Concepto y naturaleza de la Biodiversidad. Fundamentos de la Biología de Conservación. De los genes a los ecosistemas. Concepto de especie. Riqueza de especies y procesos de especiación. Proceso evolutivo. Aspectos funcionales de la biodiversidad. Patrones espacio-temporales de la Biodiversidad. Concepto de escala en el estudio de la biodiversidad. Amenazas a la diversidad biológica. Procesos de extinción de biodiversidad. Conservación de especies y poblaciones. Conservación y gestión de comunidades. Comercio e introducción de especies. Erosión genética y biodiversidad agropecuaria. Porqué conservar la biodiversidad. El valor económico de la biodiversidad. Conservación y desarrollo sostenible. Ética ambiental y aproximaciones internacionales a la conservación y desarrollo sostenible.
Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2014-15
General Competences (CG)
- CG2 : Acquire ICT skills (Information and Communication Technologies) applied to studying the biological diversity and biology of conservation, managing the information obtained correctly.
- CG3 : Develop the capacity for analysis, synthesis and critical reasoning applied to experimental observations and data.
- CG4 : Develop the capacity for teamwork.
- CG5 : Introduce conservation as an aim of research projects concerning biological diversity.
- CG6 : Acquire a permanent concern for quality, the environment and the conservation of the environment.
Specific Competences:>>Theoretical
- CEc1 : Acquire the basic knowledge needed to understand and interpret studies and research in the field of the biology of conservation.
- CEc2 : Understand the different levels of study of biodiversity, from a comprehensive view covering from the functional level of organisms to their organisation in systems.
- CEc3 : Understand and interpret the diversity of living beings in the environment, as well as their origin, evolution and behaviour.
- CEc4 : Acquire and advanced understanding of the phylogenetic and biogeographical principles that govern the classification of living beings.
Specific Competences:>>Ability
- CEh1 : Apply concepts, principles and theories associated with the areas of conservation biology and studies of biological diversity.
- CEh2 : Use inductive and deductive methods correctly in studies of biodiversity.
- CEh5 : Acquire the skills needed to prepare scientific texts on the basis of experimental and bibliographic data.
- CEh6 : Know how to identify, analyse and catalogue biological diversity.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15
No data
General
Code:
35400
Lecturer responsible:
Galante Patiño, Eduardo
Credits ECTS:
4,00
Theoretical credits:
1,04
Practical credits:
0,56
Distance-base hours:
2,40
Departments involved
-
Dept:
ENVIRONMENTAL SCIENCES AND NATURAL RESOURCES
Area: ZOOLOGY
Theoretical credits: 0,88
Practical credits: 0,48
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN BIODIVERSITY
Course type: COMPULSORY (Year: 1)