Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2014-15

El objetivo fundamental es transmitir al alumno una visión muldisciplinar de las  temáticas y contenidos relacionados con la conservación de la biodiversidad, con el fin de que comprendan el efecto que las actividades humanas tienen sobre las especies y los ecosistemas y conozcan diversas estrategias y herramientas orientadas a su preservación. Se analizarán los niveles de conocimiento y estudio de la biodiversidad,  así como los factores que suponen un grave riesgo para la pervivencia de las especies y sus hábitats. Se proporcionará una visión crítica de las iniciativas y proyectos de conservación de la diversidad biológica, aportando conceptos básicos para el diseño y desarrollo de programas de estudio, uso y conservación de la biodiversidad.

En esta materia se estudian los siguientes aspectos:

Concepto y naturaleza de la Biodiversidad. Fundamentos de la Biología de Conservación. De los genes a los ecosistemas. Concepto de especie. Riqueza de especies y procesos de especiación. Proceso evolutivo. Aspectos funcionales de la biodiversidad. Patrones espacio-temporales de la Biodiversidad. Concepto de escala en el estudio de la biodiversidad. Amenazas a la diversidad biológica. Procesos de extinción de biodiversidad. Conservación de especies y poblaciones. Conservación y gestión de comunidades. Comercio e introducción de especies. Erosión genética y biodiversidad agropecuaria. Porqué conservar la biodiversidad. El valor económico de la biodiversidad. Conservación y desarrollo sostenible. Ética ambiental y aproximaciones internacionales a la conservación y desarrollo sostenible.

 

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2014-15

General Competences (CG)

  • CG2 : Acquire ICT skills (Information and Communication Technologies) applied to studying the biological diversity and biology of conservation, managing the information obtained correctly.
  • CG3 : Develop the capacity for analysis, synthesis and critical reasoning applied to experimental observations and data.
  • CG4 : Develop the capacity for teamwork.
  • CG5 : Introduce conservation as an aim of research projects concerning biological diversity.
  • CG6 : Acquire a permanent concern for quality, the environment and the conservation of the environment.

 

Specific Competences:>>Theoretical

  • CEc1 : Acquire the basic knowledge needed to understand and interpret studies and research in the field of the biology of conservation.
  • CEc2 : Understand the different levels of study of biodiversity, from a comprehensive view covering from the functional level of organisms to their organisation in systems.
  • CEc3 : Understand and interpret the diversity of living beings in the environment, as well as their origin, evolution and behaviour.
  • CEc4 : Acquire and advanced understanding of the phylogenetic and biogeographical principles that govern the classification of living beings.

 

Specific Competences:>>Ability

  • CEh1 : Apply concepts, principles and theories associated with the areas of conservation biology and studies of biological diversity.
  • CEh2 : Use inductive and deductive methods correctly in studies of biodiversity.
  • CEh5 : Acquire the skills needed to prepare scientific texts on the basis of experimental and bibliographic data.
  • CEh6 : Know how to identify, analyse and catalogue biological diversity.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15

No data

 

 

General

Code: 35400
Lecturer responsible:
Galante Patiño, Eduardo
Credits ECTS: 4,00
Theoretical credits: 1,04
Practical credits: 0,56
Distance-base hours: 2,40

Departments involved

  • Dept: ENVIRONMENTAL SCIENCES AND NATURAL RESOURCES
    Area: ZOOLOGY
    Theoretical credits: 0,88
    Practical credits: 0,48
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught