Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2014-15

 

Esta segunda asignatura de traducción - que forma parte de un bloque de tres asignaturas concebido de manera integrada (Traducción general directa B-A I y Traducción general inversa A-B) - tiene como objetivos principales que los estudiantes sigan familiarizándose con los principios básicos del proceso traductor, trabajen eficientement de forma autónoma y de forma cooperativa, sepan utilizar las herramientas de uso común en el ámbito de la traducción (diccionarios, glorasios, bases de datos, Internet, etc.) Se pretende que asimilen el estilo de trabajo del traductor profesional i dominen las estrategias fundamentales en la traducción de textos.

A paritr del contexto y de sus implicaciones, se pretende que el estudiante sea capaz de analizar el sentido de un texto, tenindo en couenta su dimensión comunicativa, pragmática i semiótica. Los textos traducidos en esta asignatura no excederan las 1000 palabras.

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2014-15

General Competences (CG)

  • CG1 : Competència comunicativa en les diferents llengües de treball: llengües A (català/castellà, nivell C2 del marc europeu), llengües B (nivell B2/C1), llengües C (nivell B1/B2 per a les llengües que s'ensenyen en secundària, i nivell A2/B1 per a les llengües que no s'ensenyen en secundària), i llengües D (nivell A1/A2). La competència comunicativa (oral i escrita) s'entén referida a la comprensió i a l'expressió, i inclou la subcompetència gramatical (domini del codi lingüístic), la subcompetència sociolingüística (regula l'adequació al context i està vinculada a la variació lingüística que es produeix segons els diversos elements de registre), la subcompetència pragmàtica (relacionada amb l'ús funcional de la llengua i amb el domini del discurs, la cohesió i la coherència). La competència comunicativa ha d'incloure com a mínim dues llengües i cultures (inclou fases passives i actives de la comunicació, així com les convencions textuals de les diferents cultures de treball i els coneixeme
  • CG2 : Competència instrumental. Integrar l'ús de fonts documentals, la recerca de terminologia i la gestió de glossaris, bases de dades, etc., i també la utilització de les aplicacions informàtiques més útils per a l'exercici de la professió (tractament de textos, autoedició, bases de dades, Internet, correu electrònic, programes de traducció o edició, memòries de traducció, etc.), a més d'altres instruments com el fax, el dictàfon o els mecanismes i els aparells necessaris per a la interpretació (cabines, etc.).
  • CG3 : Competència per a l'exercici de la professió en el mercat laboral i deontològica, integrada pels coneixements i les habilitats que tenen relació amb l'exercici de la traducció professional i el mercat de treball. Inclou coneixements bàsics per a la gestió de l'exercici professional i aspectes relacionats amb el dret públic i privat, l'economia i l'empresa (contractes, obligacions fiscals, pressupostos, aspectes econòmics, facturació, etc.) i sobre el codi deontològic i les associacions professionals. I també habilitats com la memòria, els reflexos, la creativitat, capacitats com la confiança, la capacitat d'atenció, organització i planificació, de memòria, la capacitat d'anàlisi i síntesi, d'automatització de les tasques més habituals, la presa de decisions, l'interès pel treball ben fet i la professionalitat, la capacitat d'adaptació a noves situacions, la iniciativa, etc. A més d'aptituds interpersonals, com a capacitat per a interrelacionar-se i treballar professionalment en equip,
  • CG4 : Competència de transferència o estratègica, entesa com la capacitat per a recórrer el procés de transferència des del text original i reexpressar-lo en la llengua materna segons la finalitat de la traducció, les característiques del destinatari i altres paràmetres de l'encàrrec de traducció de qualsevol tipus de textos d'àmbit general o especialitzat. Inclou subcompetències relatives als procediments que s'apliquen en l'organització del treball, en la identificació i la resolució de problemes i en l'autoavaluació, en les estratègies de documentació, així com la capacitat d'aplicar procediments per a compensar deficiències en altres subcompetències o per a resoldre problemes durant el procés de traducció.

 

Specific Competences (CE):>>For CG1

  • CE1.1 : Entendre qualsevol tipus de text (oral o escrit), de tipus general o especialitzat (llengües A, B i C), en la llengua de treball corresponent.
  • CE1.15 : Valorar positivament la diversitat multilingüística i cultural.
  • CE1.16 : Conèixer aspectes generals dels àmbits socioculturals de les llengües d'estudi.
  • CE1.2 : Expressar-se oralment o per escrit sobre temes de caràcter general o especialitzat (llengües A, B i C).
  • CE1.3 : Analitzar els paràmetres textuals de qualsevol tipus de text de caràcter general o especialitzat (llengües A, B i C).
  • CE1.4 : Revisar (llengües A i B) qualsevol tipus de text (ortografia, morfosintaxi, estil, tipografia), etc.
  • CE1.5 : Sintetitzar la informació de documents de diversos tipus textuals.
  • CE1.6 : Produir textos orals i escrits adequats a la funció comunicativa, al tipus de registre, etc.
  • CE1.7 : Identificar correctament estructures amb problemes gramaticals.
  • CE1.8 : Aprendre a usar de manera adequada i amb autonomia obres de consulta de caràcter general (gramàtiques, diccionaris, enciclopèdies, manuals de referència, etc.).

 

Specific Competences (CE):>>For CG2

  • CE2.2 : Dominar les tècniques de recerca d'informació i documentació.

 

Specific Competences (CE):>>For CG3

  • CE3.1 : Conèixer el funcionament del mercat de la traducció (tipus de traductor, modalitats de traducció, tipus d'encàrrecs, etc.).
  • CE3.10 : Desenvolupar la capacitat de raonament lògic i crític.
  • CE3.12 : Desenvolupar l'afany de rigor, qualitat i professionalitat en el treball.
  • CE3.2 : Conèixer els aspectes professionals de la interpretació (mercat laboral, principis ètics i protocol·laris, modalitats i etapes de treball, etc.).
  • CE3.3 : Organitzar el treball i dissenyar, gestionar i coordinar projectes de traducció.
  • CE3.4 : Ser capaç de prendre decisions.
  • CE3.7 : Desenvolupar habilitats per a relacions interpersonals en contextos de mediació lingüística.
  • CE3.8 : Revisar amb rigor i garantir la qualitat en el treball de traducció.
  • CE3.9 : Adoptar un compromís ètic en l'exercici de la professió.

 

Specific Competences (CE):>>For CG4

  • CE4.2 : Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica de la traducció.
  • CE4.3 : Assimilar la finalitat comunicativa de la traducció, la importància de la qualitat en llengua meta i la importància de la fase de comprensió.
  • CE4.4 : Assimilar el dinamisme i el caràcter textual de l'equivalència de traducció.
  • CE4.5 : Assimilar la importància dels coneixements extralingüístics i la necessitat de documentació.
  • CE4.6 : Desenvolupar la creativitat per a resoldre problemes de traducció.
  • CE4.7 : Saber recórrer les diferents etapes del procés de traducció.
  • CE4.8 : Resoldre els problemes bàsics de la traducció de textos.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15

Conocer los principales elementos de contraste entre las dos lenguas. 

Conocer la estructura básica de composición de los textos referenciales en ambas lenguas. 

Dominar las diferencias ortotipográficas más importanes. 

Dominar los elementos de interferencia léxica y semántica. 

Dominar los elementos de interferencia morfosintáctica. 

Dominar los elementos básicos de interferencia estilística (registro). 

Escribir en una lengua meta correcta como si el texto traducido estuviera escrito originalmente en este idioma.

Leer los textos como globalidad, buscando progresividad, elementos focales, intención comunicativa y el lector tipo. 

Demostrar interés por la corrección en el texto de llegada. 

Mostrar respeto a las diferencias expresivas en cada lengua como manifestación de su cosmovisión. 

Dominar los parámetros básicos de la visión francófona y catalana del mundo a través de los textos. 

Detectar los elementos culturales específicos de ambas culturas. 

Detectar el problema específico de los nombres propios en tota su variedad. 

Conocer la estructura, diferencias, posibilidades y limitaciones de las principales herramientas de documentación: diccionarios, enciclopedias, monografías e Internet. 

Distinguir con actitud crítica las potencialidades de las diferents herramientas de documentación, especialmente en lo que respecta a los diferentes tipos de diccionarios (bilingües/monolingües; de aprendizaje/de uso familiar/profesional). 

Conocer las modalidades y condiciones laborales de la traducción en la actualidad. 

Realizar traducciones en condiciones (plazos, requisitos formales, factura, carta explicativa, etc.) parecidas a las del mundo profesional.

Conocer las convenciones, ventajas y limitaciones del trabajo en equipo e individual.

Conocer las convenciones deontológicas de la traducción como actividad comunicativa derivada.

Asimilar la naturaleza de doble tensión contradictoria de la traducción, como imitación del original y producción de un texto óptimo según reglas diferentes de las que rigen el origianl.

Asimilar el hecho de que nunca existe una única solución válida y sí múltiples inadecuadas.

Asimilar la finalidad comunicativa de la traducción.

Revisar las traducciones buscando la mayor optimización comunicativa en la lengua de llegada.

 

 

 

General

Code: 32717
Lecturer responsible:
NAVARRO BROTONS, Lucía
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: TRANSLATION AND INTERPRETING
    Area: TRANSLATION AND INTERPRETING
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught