Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2014-15
En el actual plan de estudios, antes de cursar esta asignatura, el alumno ha tenido oportunidad de aprender las principales características de la alimentación y la nutrición en las diferentes etapas del ciclo vital y, específicamente, durante la infancia, la maternidad y la crianza. Esta asignatura obligatoria del tercer curso del Grado de Nutrición Humana y Dietética, tiene como objeto de estudio el manejo dietético y nutricional en los procesos patológicos que pueden afectar la salud durante la infancia, incluyendo aspectos relacionados con la nutrición de la mujer y durante la gestación.
Mediante clases teóricas/prácticas y el trabajo tutorizado individual se pretende que el estudiante incorpore los conocimientos, habilidades y actitudes necesarias para la identificar y planificar los requerimientos nutricionales específicos e individualizados; en situaciones de pérdida de salud durante la infancia, la gestación, el parto y el posparto.
Requisitos para la evaluación de la asignatura: Haber superado la asignatura “NUTRICIÓN EN EL CICLO VITAL”.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2014-15
Competències específiques (CE)
- E48 : Identificar i discriminar a nivell clínic diagnòstic els diferents trastorns del comportament alimentari.
- E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
- E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
- E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger
- CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals
- CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Competències generals del títol (CG):>>Mòdul dela nutrició, la dietètica i la salut
- 26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
- 27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
- 28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
- 29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
- 30 : Identificar les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
- 31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
- 32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
- 33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
- 34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
- 35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
- 36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
- 37 : Interpretar una història clínica.
- 38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
- 39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
- 40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
- 41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
- 42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
- 43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
- 44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
- 45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
- 46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
- 47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
- 48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
- 49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
- 50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
- 51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer les principals alteracions nutricionals en dones gestants, xiquets i adolescents.
- Identificar les característiques de l'atenció nutricional a les dones durant la gestació i el puerperi i la població infantil amb problemes de salut.
- Conèixer els factors que repercuteixen en l'alteració nutricional de les dones durant la gestació i el puerperi i dels xiquets i adolescents.
- Descriure les característiques dels principals trastorns de l'alimentació possibles durant l'embaràs, el puerperi, la infància i l'adolescència.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
OBJETIVOS FORMATIVOS
- Conocerá las principales alteraciones nutricionales que se presentan en la mujer gestante, en el niño y el adolescente.
- Identificará las características de la atención nutricional a la mujer gestante y puérpera y a la población infantil con problemas de salud.
- Conocerá los factores que repercuten en la alteración nutricional de la mujer gestante y puérpera, y de los niños y adolescentes.
- Describirá las características de los principales trastornos de la alimentación que pueden darse durante el embarazo, puerperio, infancia y adolescencia.
OBJETIVOS FORMATIVOS APORTADOS POR EL PROFESORADO
- Describir los determinantes y factores que influyen en la seguridad alimentaria durante el período gestacional.
- Conocer las consecuencias y los factores desencadenantes de las alteraciones en la alimentación que puede llegar a experimentar la mujer durante la gestación.
- Identificar los diferentes trastornos de la alimentación y nutrición que se presentan durante la etapa infanto-juvenil.
- Conocer las particularidades (sintomatología, manejo y tratamiento) de cada uno de los trastornos que afectan la ingesta de alimentos durante la infancia y adolescencia.
- Identificar los componentes y factores que inciden en la seguridad alimentaria durante la etapa infantil.
- Analizar la importancia de la nutrición en los procesos infecciosos que se presentan durante la infancia.
- Identificar los aspectos importantes tanto para la recolección de datos como también para el análisis de los hábitos y conductas alimentarias del niño y/o adolescente, con el fin de realizar un diagnóstico nutricional y dietético efectivo.
Dades generals
Codi:
27521
Professor/a responsable:
Noreña Peña, Ana Lucía
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
INFERMERIA
Àrea: INFERMERIA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN NUTRICIÓ HUMANA I DIETÈTICA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)