Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2014-15
La intervención psicosocial se centra en problemas y situaciones sociales que se dan en el seno de los sistemas y procesos sociales complejos, multifacéticos y dinámicos partiendo de un estado inicial dado e intentando alcanzar un estado o estructura final, definido por unos objetivos que incluyen la resolución de los problemas y/o el desarrollo del sistema social, y, a través de él, de los individuos que lo forman. Para ello se hace necesario planificar la intervención, diseñando planes, programas y proyectos, aplicando estrategias y técnicas interventivas múltiples y a varios niveles, implementar la actuación y evaluar todo el proceso de intervención.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2014-15
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
- CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
- CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
- CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
- CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
- CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
- CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
- CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
- CE16 : Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
- CE2 : Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
- CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
- CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
- CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
- CE8 : Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
- CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer les necessitats i problemes de diferents col·lectius des d'una perspectiva psicosocial.
- Ser capaç d'aplicar els principis psicològics i comportamentales al disseny, desenvolupament i anàlisi dels diversos programes d'intervenció social.
- Identificar diferents estratègies d'intervenció psicosocial.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
Objetivos específicos:
- Introducir al alumno en los fundamentos conceptuales de la intervención psicosocial.
- Adquirir conocimientos sobre las características del proceso de intervención psicosocial.
- Conocer las estrategias y utilizar las técnicas y herramientas para la planificación y desarrollo de la intervención psicosocial.
- Conocer el marco teórico de la evaluación de programas de intervención psicosocial y aplicar los elementos metodológicos de la evaluación.
- Conocer los ámbitos de aplicación de la intervención psicosocial, y analizar los programas de intervención dirigidos a los diferentes colectivos de atención social.
Dades generals
Codi:
19537
Professor/a responsable:
MONDRAGON LASAGABASTER, JASONE
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN TREBALL SOCIAL
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)