Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2014-15

La asignatura “Trabajo Social con Grupos” forma parte de la Materia A2. Métodos, Modelos y Técnicas de Trabajo Social. Esta materia consta de las siguientes asignaturas repartidas en los 8 semestres del Grado en Trabajo Social:

 

­       Modelos y Métodos del Trabajo Social I (6 ECTS, OB)

­       Modelos y Métodos del Trabajo Social II (6 ECTS, OB)

­       Trabajo Social con personas y familias (6 ECTS, OB)

­       Trabajo Social con grupos (6 ECTS, OB)

­       Trabajo Social con comunidades (6 ECTS, OB)

­       Trabajo Social con organizaciones (6 ECTS, OB)

­       Trabajo Social y problemas emergentes (6 ECTS, OPT)

 

La asignatura “Trabajo Social con Grupos” (6 ECTS) se imparte en el primer semestre de Tercer curso. Esta asignatura pretende conocer los modos de intervenir con grupos para ayudarles a tomar decisiones fundamentadas acerca de sus necesidades, circunstancias, riesgos, opciones preferentes y recursos, y para promover la participación de los usuarios.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2014-15

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
  • CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Specific Competences (CE)

  • CE10 : Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball quotidià com a suport per a revisar i millorar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
  • CE11 : Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE13 : Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en nom seu si la situació ho requereix.
  • CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
  • CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
  • CE16 : Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE19 : Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
  • CE2 : Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
  • CE20 : Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinaris i multiorganizacionales amb el propòsit de col·laborar en l'establiment de finalitats, objectius i temps de durada dels mateixos, contribuint igualment a abordar de manera constructiva els possibles de desacords existents.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.
  • CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
  • CE8 : Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
  • CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15

Objetivos

Cognitivos

  1. Conocer las premisas básicas del Nivel de intervención Grupal en el Trabajo Social.
  2. Estudiar los elementos básicos que configuran los grupos en Trabajo Social.
  3. Analizar los elementos básicos que configuran los grupos en Trabajo Social.
  4. Diferenciar las tipologías de grupos existentes comprendiendo y analizando las particularidades de cada una de ellas.
  5. Identificar las funciones de los /las trabajadores sociales en el trabajo con grupos.
  6. Conocer la metodología básica del Trabajo Social con Grupos y

       establecer diferencias respecto a otros niveles de intervención.

  1. Analizar la metodología básica del Trabajo Social con Grupos y

       establecer diferencias respecto a otros niveles de intervención

  1. Conocer y aplicar las técnicas de intervención propias del Trabajo Social con Grupos 

 

Objetivos Instrumentales

  •  
    1. Analizar documentación básica sobre T.S con Grupos relacionándolo con  los contenidos de la asignatura.
    2. Aplicar los procesos metodológicos al trabajo en pequeños grupos
    3. Diseñar proyectos de intervención grupal conforme a una situación diagnóstica planteada.
    4. Planificar reuniones grupales a partir de un proyecto grupal inicial
    5. Organizar y estructurar los objetivos y/o actividades a realizar en una sesión grupal.
    6. Analizar la tipología grupal más adecuada atendiendo a una situación preestablecida.
    7. Aplicar las principales técnicas de intervención grupal
    8. Elaborar crónicas de grupo y/o informes relativos al trabajo en grupo como principales  técnicas de registro en el grupo.
    9. Poner en marcha técnicas psicodramáticas (role-playing) como base del aprendizaje en el grupo
    10. Relacionar lo específico del nivel de intervención grupal con los otros niveles o estructuras de intervención en Trabajo Social.
    11. Demostrar habilidades para llevar a cabo técnicas grupales
    12. Demostrar habilidades de conducción y dinamización de reuniones grupales.
    13. Ser capaz de mostrar, de manera razonada, el trabajo realizado

 

 

 

 

 

 

Objetivos Actitudinales

  1. Trabajar en equipo.
  2. Participar activamente en el aula .
  3. Demostrar una conducta apropiada y coherente con los valores y los principios éticos del Trabajo Social.

 

 

 

General

Code: 19521
Lecturer responsible:
VILLEGAS CASTRILLO, ESTHER
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Area: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught