Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2014-15

La asignatura Sociología de las Desigualdades se integra en el perfil profesional y el Plan de Estudios de Trabajo Social como formación básica transversal. Entre los módulos del Plan de Estudios, forma parte del Módulo C (Procesos y problemas sobre los que actúa el Trabajo Social), una de cuyas cinco materias es Estructura, Desigualdad y Exclusión Sociales (Sociología), materia en la que se integra esta asignatura.

Sociología de las Desigualdades se ubica en el segundo curso del Grado en Trabajo Social. Está configurada como una continuación de la asignatura Estructura Social de primer curso. Además de ampliar sus conocimientos, profundizando más específicamente en los problemas de la desigualdad, se refiere con especial atención a la Estructura Social española. 

Desde el punto de vista de la formación de los trabajadores sociales, el conocimiento de las desigualdades es imprescindible para el diagnóstico y la planificación de la intervención social. Más en concreto, esta asignatura permite situar los problemas sociales -desempleo, desigualdad económica, educativa y de salud, pobreza, discriminación, exclusión, acceso a los bienes y servicios- en un marco explicativo necesario para ser abordados en la práctica del Trabajo Social. Además, al incidir sobre las categorías sociales –género, edad, clase social, nacionalidad y etnia- permite la identificación de los diferentes grupos de población y la detección de sus intereses y necesidades. 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2014-15

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15

No data

 

 

General

Code: 19512
Lecturer responsible:
SAN MIGUEL DEL HOYO, MARIA BEGOÑA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: SOCIOLOGY II
    Area: SOCIOLOGY
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught