Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2013-14
Asignatura orientada hacia la formación integral del profesional de las Humanidades. Se tratará de orientar al alumnado hacia el conocimiento de aspectos fundamentales en la conformación del pensamiento occidental: la racionalización de los mythos griegos. Los procesos de racionalización siguen operando en la actualidad, aunque hayan cambiado los mythos clásicos, ahora vinculados a las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Además, se ofrece una formación básica dirigida hacia la preparación en aspectos esenciales de la docencia de la Filosofía en la enseñanza secundaria, en el trabajo en museos y patrimonio y en investigación y documentación de textos.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2013-14
Competències generals del títol (CG)
- CG3 : Competències en comunicació oral i escrita.
- CG4 : Raonament crític.
- CG5 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CG7 : Capacitat d'organització i planificació.
Competències específiques (CE)
- CE2 : Conèixer la història i els grans corrents artístics i filosòfiques de la humanitat, amb particular atenció a les arrels clàssiques sobre les quals s'assenta la realitat cultural europea, i ser capaç de transmetre-les mitjançant la promoció del valor social de la cultura.
- CE6 : Conèixer i valorar els recursos del patrimoni cultural i natural propis per a contribuir a una gestió, sensible i dotada d'esperit crític, del desenvolupament sostenible.
- CE7 : Fer un ús creatiu i emprenedor dels principis bàsics d'organització i gestió pública i privada i de les TIC per a avaluar, crear i dur a terme projectes de difusió de la cultura.
- CE8 : Adquirir habilitats per a elaborar i exposar continguts relacionats amb les ciències humanes i socials orientats a la seua divulgació i a la formació de l'alumnat d'ensenyament secundari, mitjançant la destresa personal i de les TIC.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Familiaritzar l'alumnat amb les formes comunes de tota filosofia, les seues articulacions naturals.
- Mostrar que en la Grècia clàssica, a partir d'apories, contradiccions, sorpreses, etc., sorgeixen diverses estructures que racionalitzen els mites i que aquesta operació, que cristal·litza genialment en Plató, servirà de model per al pensament posterior.
- Reflexionar sobre la filosofia aristotèlica, amb la qual l'home pareix trobar el lloc en un món fet a mida i és capaç de copsar el principi i les causas de l'esdevenir i la finalitat pròpies.
- Estudiar les contradiccions de les polis gregues, on apareixen les filosofies hel·lenístiques amb una forta implantació ètica (estoïcisme, epicureisme, etc.) que arriba al màxim auge amb la síntesi de Plotí i va disolent-se en les concepcions monoteistes del món (judaisme, cristianisme, islam).
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14
HILO CONDUCTOR:
TEORÍA
- Filosofía académica: institucional: escuelas pitagóricas, navegantes, Academia, Liceo, Cinosargo (perro blanco), Jardín, Stoa, Museo…
- Ideas filosóficas: transformación del lenguaje ordinario en filosofemas
- Neutralización de opiniones, creencias, mythos, tradiciones… a través de las ciencias: geometría, aritmética, astronomía, medicina…
- Ideas y métodos en el contexto de las polis griegas: Noûs, Ontología socrática, Hypothese, Synagogué / diaresis, sustancia, géneros y especies…
- Desbordamiento social de la polis: univocismo megárico; equivocismo cínico; analogismos epicúreo y estoico
- De la neutralización epistemológica al Supra-realismo ontológico: neoplatonismo y Plotino
SEMINARIOS
Extrapolaciones:
*1 De los Cuatro elementos de Empédocles a «las doctrinas de los cuatro elementos»
*2 De la subdivisión indefinida de Anaxágoras al Infinito cantoriano
*3-4 Las alas, metáfora del ascenso y la caída; escritura y oralidad
*5-6 Belleza y Fin: estructura, función y evolución
*7 Epicuro y el psicoanálisis: la filosofía como manual de autoayuda
*8 El estoicismo antiguo y el estoicismo moderno
Desbordamiento de la phýsis (Helenismo) por la alegoría y el kairós: gnosticismo y filosofía de la historia.
*9 Filón: Alegoría y análisis supra-racionales. Gnosticismo y nihilismo
*10 Pablo de Tarso. La Gracia y la Reforma
Dades generals
Codi:
29021
Professor/a responsable:
LAPIEDRA GUTIERREZ, GUILLERMO
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
HUMANITATS CONTEMPORANIES
Àrea: FILOSOFIA
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN HUMANITATS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)