Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2013-14
La asignatura Imagen Corporativa tiene carácter obligatorio, dada su importancia en el perfil formativo y profesional del estudiante de Grado en Publicidad y Relaciones Públicas. Uno de los perfiles profesionales que contempla el Libro Blanco para este Grado era precisamente el del gestor de intangibles, como profesional que planifica y gestiona de forma integral los procesos de comunicación, el branding corporativo u otros recursos intangibles, como la marca, la cultura, el diálogo con los grupos de interés o la reputación. La materia pertenece al módulo “Gestión de Intangibles Corporativos: imagen, comunicación, marca y otros intangibles corporativos”. En Imagen Corporativa se aborda el estudio de los recursos intangibles en las organizaciones y su gestión estratégica, incidiendo especialmente en los no meramente comunicativos, algunos de ellos ya tratados en la asignatura “Comunicación Corporativa”, impartida en el curso anterior y también incluida en el mismo módulo. Los intangibles son actualmente una destacada fuente de valor para las organizaciones, de ahí la relevancia de formar a los estudiantes en su conocimiento, identificación, análisis, gestión y puesta en valor. En esta asignatura nos aproximamos de forma teórica y práctica al dominio de la imagen, de la reputación y de la gestión de la marca corporativa, analizando también su desarrollo en productos, servicios o proyectos, impulsados desde grandes corporaciones, empresas medianas o pequeñas, instituciones públicas o entidades sin ánimo de lucro.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2013-14
Competències generals:>>Instrumentals
- CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CG2 : Capacitat de posar en pràctica coneixements.
- CG3 : Coneixement bàsic del camp d'estudi.
- CG4 : Coneixement bàsic de la professió.
- CG9 : Presa de decisions.
Competències generals:>>Interpersonals
- CG10 : Habilitat per a treballar en un equip interdisciplinari.
Competències específiques:>>competències de coneixement (saber)
- CES10 : Estudi de la gestió del coneixement i dels actius intangibles de les organitzacions i dels seus programes de comunicació.
- CES12 : Estudi del departament de comunicació dins de les empreses i institucions i de les habilitats i tècniques necessàries per a la seua adreça.Estudi del departament de comunicació dins de les empreses i institucions i de les habilitats i tècniques necessàries per a la seua adreça.
- CES13 : Coneixement de la gestió de la comunicació corporativa en les institucions i les empreses, tant públiques com a privades.
- CES9 : Estudi de la configuració de la personalitat pública de les organitzacions.
Competències específiques:>>competències professionals (saber fer)
- CE16 : Capacitat i habilitat per a identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l'empresa.
- CE17 : Habilitat per a adaptar-se als objectius organitzacionals.
- CE18 : Capacitat de gestionar la comunicació interna de l'empresa.
- CE19 : Destreses per a identificar, classificar i comunicar-se eficaçment amb públics diferents.
- CE20 : Capacitat i habilitat per a crear, aplicar i auditar el pla de comunicació.
- CE21 : Capacitat i habilitat per a exercir com a experts en la gestió estratègica de la imatge, identitat, cultura i reputació social corporativa de l'empresa.
- CE26 : Capacitat per a la presa de decisions estratègiques.
- CE29 : Capacitat per a l'anàlisi objectiva de la realitat i extracció de consideracions vàlides.
- CE32 : Capacitat per a la creativitat i la innovació: capacitat per a evolucionar cap al desconegut, partint d'un coneixement sòlid del projecte i l'estratègia que cal seguir.
- CE36 : Capacitat i habilitat per a la creació, disseny i desenvolupament d'elements gràfics, imatges, símbols o textos.
- CE37 : Habilitats per a la innovació i desenvolupament de nous mitjans i suports.
- CE54 : Habilitats de direcció per a la implementació de la realització.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Comprendre raonar i sintetitzar continguts de diversos àmbits de coneixement.
- Emprendre accions i prendre decisions a partir dels coneixements teòrics adquirits.
- Conèixer i identificar els principals conceptes teòrics, àmbits i mètodes de recerca del camp d'estudi.
- Conèixer i identificar els diversos perfils professionals del sector i les funcions que en defineixen l'exercici.
- Fomentar l'habilitat de decidir, de manera integral i crítica, entre diverses opcions.
- Adquirir i implementar estratègies de col·laboració i habilitats que afavorisquen el treball cooperatiu, reconeixent les aportacions d'altres àmbits del saber com a factor enriquidor de l'exercici professional.
- Aprendre a treballar en entorns multiculturals i socials i pontenciar-ne els resultats.
- Desenvolupar la capacitat per a identificar els actius intangibles en les organitzacions.
- Conèixer i implementar mètodes per a valorar els actius intangibles en les organitzacions.
- Tenir capacitat i habilitat per a gestionar els actius intangibles.
- Tenir capacitat i habilitat per a gestionar els actius intangibles.
- Desenvolupar la capacitat per a analitzar l'èxit o el fracàs de determinades organitzacions en clau de gestió estratègica d'intangibles.
- Conèixer diverses tipologies d'organitzacions.
- Saber fer un pla d'actuacions, amb limitacions reals, en intangibles que satisfacen objectius corporatius.
- Capacitat per a formar a formadors en la gestió estratègica de la imatge, identitat, cultura i reputació social corporativa de l'empresa.
- Conèixer els àmbits d'interès en matèria de reputació social corporativa (RSC) de l'empresa i ser capaces de concebre un pla d'RSC.
- Capacitat per a concebre i gestionar la comunicació interna com una eina al servei dels objectius corporatius, de la cultura corporativa i els recursos humans i d'imatge i reputació de les organitzacions.
- Conèixer el perfil, les habilitats i les capacitats dels directius que gestionen estratègicament la imatge, la identitat, la cultura i la reputació social corporativa de l'empresa.
- Analitzar notícies d'actualitat econòmica en clau de presa de decisions estratègiques: habilitats, intel·ligència emocional i direcció empresarial.
- Conèixer les conseqüències derivades de decisions estratègiques i la relació amb els intangibles corporatius.
- Ser capaç de gestionar els actius intangibles i conèixer els tangibles que configuren la personalitat pública de les empreses.
- Reconèixer la importància del coneixement continuat i la gestió en les organitzacions.
- Desenvolupar la capacitat d'incentivar l'aprenentatge continu en les organitzacions com un actiu intangible corporatiu.
- Analitzar i conèixer l'estructura dels departaments de comunicació en les corporacions.
- Comprendre la importància de la comunicació per a dotar de personalitat pública les organitzacions i, particularment, les empreses.
- Presentar la figura del director de comunicació com a màxim representant del departament de comunicació dins de les organitzacions.
- Perfil curricular del professional de la direcció de comunicació corporativa.
- Aprendre a desenvolupar programes de comunicació com a eines de gestió per a les organitzacions i les empreses.
- Analitzar i calibrar la importància de la comunicació institucional.
- Conèixer les eines per a gestionar la comunicació corporativa.
- Detectar intangibles corporatius de valor estratègic.
- Valorar la importància de la gestió d'intangibles dins de les organitzacions com a element estratègic.
- Decidir, de manera integral i crítica, entre diverses opcions.
- Conèixer els principis i objectius que regeixen les organitzacions, especialment les privades.
- Contextualitzar els plans de comunicació corporativa al servei dels objectius organizacionales, tant en termes de vendes com d'imatge.
- Aprendre a desenvolupar programes específics de comunicació interna per a les organitzacions.
- Entendre la comunicació interna com a eina al servei dels objectius corporatius i de recursos humans de les organitzacions.
- Comprendre el valor de la cultura corporativa de les organitzacions.
- Reconèixer les organitzacions, i particularment les empreses, com a protagonistes de la comunicació.
- Analitzar i conèixer les teories sobre els públics d'interés (stakeholders) de l'organització.
- Reconèixer i valorar la importància estratègica dels públics per a una adequada gestió de la comunicació de l'organització.
- Aprendre a desenvolupar programes de comunicació com a eines de gestió per a les organitzacions i les empreses.
- Aprendre a valorar l'abast dels plans de comunicació de manera crítica, quantitativa i qualitativa.
- Decidir, de manera integral i crítica, entre diverses opcions.
- Comprendre la naturalesa i el funcionament dels mercats i la importància d'aquests per a les organitzacions.
- Analitzar el valor de la imatge i la reputació per a les organitzacions.
- Fomentar les habilitats per a la creativitat i la innovació com a perspectiva per a enfocar la gestió de les organitzacions i els intangibles d'aquestes.
- Traduir simbòlicament els valors de l'organització en elements gràfics, imatges o textos.
- Aprendre els principis de la identitat visual corporativa i saber visualitzar, a través del disseny l'estil, la personalitat d'una organització.
- Potenciar l'habilitat per al foment de la innovació i creativitat per al desenvolupament de nous mitjans al servei de la gestió dels intangibles i de la configuració d'una imatge i reputació corporatives.
- Adaptar la comunicació als nous mitjans o suports sorgits incessantment en la societat de la tecnologia de la informació.
- Conèixer i usar adequadament els recursos de les noves tecnologies de la informació.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14
Dades generals
Codi:
22522
Professor/a responsable:
GARCIA GOMEZ-DIE, JAVIER
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,50
Crèdits pràctics:
0,90
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
Àrea: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
Crèdits teòrics: 1,5
Crèdits pràctics: 0,9
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)