Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2013-14
La Publicidad está constituida por signos y por mensajes construidos con la voluntad de significar, mensajes y signos que, además, tienen la voluntad de alcanzar a grandes audiencias y utilizan por lo general medios de comunicación masivos capaces de garantizarlas. La ciencia encargada de estudiar los mecanismos de la significación es precisamente la semiótica, y la Semiótica de la Comunicación de Masas es una semiótica aplicada que destaca adecuadamente la naturaleza sígnica de la publicidad y permite estudiarla en el marco de los mensajes de comunicación de masas, entre los que se inserta de una forma más o menos notoria o encubierta, estableciendo relaciones muy variadas con otros géneros, discursos y funciones de la comunicación de masas.
Dado que el dominio de la Semiótica General es muy vasto, pareció pertinente diseñar una asignatura que, al tiempo que proporcionaba los fundamentos básicos y más operativos de la ciencia en general (eligiendo de entre las distintas teorías semióticas aquellas más aplicables a una socio-semiótica de las interacciones comunicativas humanas), buscaba efectivamente una aplicación a los distintos géneros, discursos y mensajes característicos de los Medios de Comunicación de Masas. Es decir, por un lado una introducción a la Semiótica General, que sentara los principios medulares de la ciencia en torno a los conceptos de signo, significante o expresión y significado o contenido, referente, codificación y descodificación, interpretación, que estableciera las distintas dimensiones semióticas (sintaxis, semántica y pragmática) y que avanzara distintas tipologías de los signos. Y, por otro, una aplicación de esos conceptos y herramientas al campo de los mensajes de comunicación de masas, una vez delimitados éstos en relación a otros tipos de comunicación (la interpersonal no mediada, la interpersonal mediada, la estética) y entre sí, dentro de las grandes provincias de los medios de comunicación de masas: la fotografía, el cine, la televisión.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2013-14
Competències transversals bàsiques de la UA
- CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua catalana o llengua castellana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències generals:>>Instrumentals
- CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CG2 : Capacitat de posar en pràctica coneixements.
- CG3 : Coneixement bàsic del camp d'estudi.
- CG7 : Destreses per a la investigació.
- CG8 : Destreses informàtiques bàsiques.
Competències específiques:>>competències de coneixement (saber)
- CES1 : Coneixement i anàlisi dels processos de comunicació i informació del desenvolupament de models específics i la seua evolució diacrònica.
- CES2 : Coneixement dels mitjans de comunicació de masses, les seues característiques, tipologies i problemàtiques.
Competències específiques:>>competències professionals (saber fer)
- CE1 : Capacitat per a comprendre els processos globals de la comunicació i de la informació.
- CE45 : Capacitat per a entendre i interpretar l'entorn i adaptar-se al canvi.
- CE46 : Capacitat per a interactuar amb els diferents públics i la societat aplicant el coneixement sincrònic i diacrònic de l'entorn econòmic, social, cultural i demogràfic.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Comprendre raonar i sintetitzar continguts de diversos àmbits de coneixement.
- Emprendre accions i prendre decisions a partir dels coneixements teòrics adquirits.
- Conèixer i identificar els principals conceptes teòrics, àmbits i mètodes de recerca del camp d'estudi.
- Aplicar els mètodes i procediments adequats per a la recerca.
- Conèixer i utilitzar les possibilitats que la informàtica, en les diverses aplicacions bàsiques, ofereix a la professió.
- Expressar-se de manera correcta, verbalemt i per escrit, en la seua llengua nativa.
- CONÈIXER els fonaments del MODEL SEMIÒTIC de la comunicació: la distinció entre SIGNIFICANT i SIGNIFICAT (o EXPRESSIÓ i CONTINGUT), la naturalesa de la FUNCIÓ SEMIÒTICA que els vincula, la relació entre SIGNE i REALITAT, el paper de l'INTÈRPRET del signe, les dimensions semiòtiques (SINTAXI, SEMÀNTICA, PRAGMÀTICA) del missatge, etc.
- CONÈIXER els diversos esquemes de la comunicació formulats en l'àmbit de la lingüística, la semiòtica general i adaptar-los a la semiòtica de la comunicació de masses.
- CONÈIXER les definicions del concepte de MASSA aplicat a l'àmbit de la comunicació, a més de les seues característiques.
- CONÈIXER les diferències bàsiques entre la comunicació interpersonal, la interpersonal intervinguda i la de masses.
- CONÈIXER les implicacions de les noves tecnologies de la comunicació i l'impacte que tenen en els mitjans de comunicació de masses clàssics (premsa, ràdio, cinema i TV).
- CONÈIXER les especificitats semiòtiques de cadascun dels mitjans de comunicació de masses (premsa, ràdio, cinema, televisió).
- CONÈIXER la terminologia pròpia de l'ANÀLISI SEMIÒTICA TEXTUAL i la SOCIOSEMIÓTICA, en les diverses orientacions i aplicació al món professional.
- TENIR NOCIONS d'altres lèxics vinculats a l'anàlisi semiòtica (teoria de la comunicació, retòrica, poètica, iconologia, narrativa audiovisual, etc), a fi d'emprar-los amb propietat.
- COMPRENDRE les INSTÀNCIES implicades en l'acte comunicatiu i la seua interrelació.
- COMPRENDRE la naturalesa especial de la comunicació de masses i la manera com afecta cadascuna d'aquestes instàncies.
- INTERIORITZAR la curiositat pel món dels signes, les lleis que el regeixen i la consciència que els éssers humans som animals semiòtics, simbòlics.
- CONÈIXER la dimensió semiòtica de la INNOVACIÓ i SER CAPAÇ de RECONÈIXER-LA i JUSTIFICAR-LA.
- SER CAPAÇ de remuntar-se des del missatge de comunicació de masses concret i subjecte a anàlisi (en premsa, ràdio, cinema, televisió o en la xarxa) als condicionants socials, culturals i econòmics que en certa manera el determinen.
- EXTRAURE d'aquests condicionants extrínsecs dades útils per a l'anàlisi semiòtica intrínseca.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14
Dades generals
Codi:
22514
Professor/a responsable:
Rodríguez Ferrandiz, Raul
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,50
Crèdits pràctics:
0,90
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
COMUNICACIO I PSICOLOGIA SOCIAL
Àrea: COMUNICACIO AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
Crèdits teòrics: 1,5
Crèdits pràctics: 0,9
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)