Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

El alumnado universitario necesita de las destrezas relativas a la expresión oral y a la expresión escrita para el desempeño de cualquier actividad derivada de los estudios de Educación Infantil.

El objetivo de esta asignatura es mejorar las capacidades expresivas de los estudiantes y la práctica activa de la competencia comunicativa, además del desarrollo de la creatividad y la reflexión sobre la importancia de la comunicación oral y escrita en su labor docente

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2013-14

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Compromís ètic. Mostrar actituds coherents amb les concepcions ètiques i deontològiques, respectant i fomentant alhora els valors democràtics, la igualtat de gènere, la no-discriminació de persones amb discapacitat, l'equitat i el respecte als drets humans. Capacitat de crítica i autocrítica constructiva.
  • CG2 : Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
  • CG3 : Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
  • CG4 : Treball en equip. Col·laborar amb altres persones per a construir un projecte comú. Ser capaç de col·laborar en equips interdisciplinaris, d'assumir diferents rols en les dinàmiques dels equips de treball i de liderar-los si escau.
  • CG6 : Capacitat creativa i emprenedora. Formular, dissenyar i gestionar projectes innovadors per a donar resposta a les necessitats detectades. Buscar i integrar nous coneixements i actituds en experiències tant internacionals com del propi territori amb la finalitat d'emprendre canvis de manera creativa en les pràctiques professionals.
  • CG9 : Capacitat comunicativa. Comprendre i expressar-se oralment i per escrit en les llengües oficials de la Comunitat Valenciana i una llengua estrangera, amb incorporació de tots els elements visuals i auditius, disponibles i necessaris en cada cas, amb la finalitat de comunicar-se de manera eficaç i eficient en diferents entorns i per a diferents funcions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Aplicar els elements propis de les àrees dels currículums d'Infantil vigents, amb criteris de coherència: finalitats, competències, objectius, continguts i criteris d'avaluació.
  • CE14 : Reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure-ho entre els docents i entre els xiquets.
  • CE2 : Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
  • CE3 : Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  • CE4 : Fomentar la convivència dins i fora de l'aula d'educació infantil i abordar la resolució pacífica de conflictes.
  • CE5 : Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.
  • CE6 : Dinamitzar la reflexió en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
  • CE8 : Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Seleccionar els recursos educatius més adequats per a cada situació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprendre la importància del llenguatge verbal i no verbal com a vehicle d'expressió i comunicació en diferents situacions de comunicació.
  • Capacitar al docent per a usar tècniques d'expressió corporal, verbal i dramatització com a recurs per al desenvolupament de les capacitats comunicatives.
  • Aplicar elements de diferents tipus per a l'ensenyament i avaluació dels elements propis de la dramatització i la representació.
  • Aprendre a treballar en i amb textos de caràcter dramàtic i plurimedial, com a estratègia de formació i desenvolupament de les capacitats comunicatives.
  • Manejar i avaluar els diferents recursos didàctics per a la dramatització en l'aula.
  • Apreciar la riquesa cultural que suposa l'ús de diferents registres idiomàtics en funció de les diferents situacions de comunicació en les quals es treballa.
  • Ampliar les capacitats de comprensió de diferents textos i paratexos de caràcter teatral.
  • Fomentar l'ús de la cooperació i del treball en equip per a la realització de diferents tasques assumint les responsabilitats individuals en un projecte col·laboratiu.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

 

 

Dades generals

Codi: 17014
Professor/a responsable:
Rovira Collado, José
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FIL.ESPANYOLA, LING.GENERAL I Tª LITERA.
    Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: INNOVACIO I FORMACIO DIDACTICA
    Àrea: DIDACTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix