Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

La asignatura constituye una introducción a las tradiciones y tendencias más relevantes que han configurado los mapas de la literatura norteamericana, desde el Puritanismo de Nueva Inglaterra y el nacimiento de una literatura nacional hasta el final del siglo XIX. Más concretamente, se pretende que los alumnos conozcan un elenco de autores y obras significativas en la historia de la literatura de los Estados Unidos en el marco cronológico establecido, así como los contextos histórico-culturales en los que éstos se insertan. La asignatura presenta una oportunidad para estudiar y debatir de modo documentado y crítico un repertorio variado de obras literarias, de educarse en el aprecio de sus cualidades estéticas y también de asomarse a la idiosincrasia de la cultura y la historia estadounidense a través de sus expresiones literarias.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2012-13

Sense dades

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Determinar les parts constitutives dels conceptes bàsics que formen la matèria de literatura nord-americana referida al període que va de l'època colonial a la fi del segle XIX, les relacions mútues entre aquestes parts, a més de construir unitats complexes de pensament a partir d'idees independents, fonamentant-se en els trets comuns.
  • Ser capaç de negar-se a admetre raonaments aliens provinents de posicions d'autoritat, sense sotmetre'ls a judici personal, i actuar igualment amb les idees pròpies: tractant-les com si foren d'uns altres.
  • Adquirir la convicció que el perspectivisme que dóna el treball en grup contribueix a millorar els resultats i evitar l'abstracció obsessiva en les idees pròpies, cosa que pot conduir a l'error.
  • Ser capaç d'emprendre tasques i projectes sense supervisió o impuls extern constants i de debatre'n els resultats de manera objectiva i equilibrada.
  • Distingir períodes en el desenvolupament de la literatura nord-americana des de l'època colonial fins a finals del segle XIX, situar-hi els autors i les obres específiques i definir-ne les característiques principals, a més de caracteritzar els diversos corrents estètics que s'hi perfilen. 
  • Conèixer les característiques socials, econòmiques, polítiques, culturals, etc. dels Estats Units en el període que va de l'època colonial fins a finals del segle XIX, i relacionar-hi els autors, les obres i les tendències de què s'ocupa aquesta assignatura.
  • Conèixer els mètodes i les tècniques d'anàlisi literària desenvolupats en la cultura nord-americana amb referència període que estudia aquesta assignatura.
  • Ser capaç de posar en marxa i desenvolupar processos de cerca i ordenació d'informació, a més de fer síntesi a partir de dades referents a autors i obres corresponents al període comprès entre l'època colonial i finals del segle XIX.
  • Analitzar críticament obres concretes, o fragments d'obres, de la literatura nord-americana corresponents al període que va de finals del segle XVII a la fi del segle XIX, amb un un mètode ordenat i coherent, i determinar-ne les característiques formals i la relació d'aquestes amb l'establiment de la gamma de significats hipotètics admissibles.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

01. Identificar y comprender las diversas tradiciones de la literatura norteamericana, desde la época colonial hasta el final del siglo XIX, así como conocer los contextos histórico-culturales que conforman sus rasgos más distintivos.

O2. Conocer las corrientes literarias más significativas de la literatura norteamericana durante el lapso acotado por la presente asignatura.

O3. Conocer un elenco de obras, autores y tendencias estilístico-literarias significativos que han configurado la historia de la literatura norteamericana en el lapso temporal acotado por la presente asignatura.

O4. Ser capaz de establecer relaciones de aplicación práctica bidireccional entre los conocimientos adquiridos y el espacio significativo de los textos literarios sujetos a análisis e interpretación. O5. Ser capaz de penetrar en los significados tanto aparentes como ocultos de los textos propios de la presente asignatura en el marco de los conocimientos teóricos, técnicos y metodológicos adquiridos. O6. Ser capaz de leer, abstraer y jerarquizar las ideas centrales de un texto propio de la presente asignatura, siendo capaz de exponerlas de forma resumida y de juzgarlas críticamente. O7. Ser capaz de emprender tareas y proyectos sin supervisión o impulso externo constantes y de debatir los resultados de manera objetiva y equilibrada. O8. Ser capaz de localizar, manejar y sintetizar información bibliográfica adecuada a los contenidos y fines de la presente asignatura. O9. Ser capaz de negarse a admitir cursos de razonamiento ajenos que provengan de posiciones de autoridad, sin someterlos a juicio personal, y actuar de igual modo con las ideas propias, tratándolas como si fueran de otros. O10. Adquirir la convicción de que el perspectivismo que da el trabajo en grupo contribuye a mejorar los resultados y a evitar el ensimismamiento obsesivo en las ideas propias que puede conducir a error.

 

 

Dades generals

Codi: 31038
Professor/a responsable:
López Ropero, Maria Lourdes
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,80
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ANGLESA
    Àrea: FILOLOGIA ANGLESA
    Crèdits teòrics: 1,8
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix