Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

La asignatura Nutrición desarrolla contenidos para el cuidado dietetico de la mujer la madre y la infancia.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2012-13

Competències específiques (CE)

  • E48 : Identificar i discriminar a nivell clínic diagnòstic els diferents trastorns del comportament alimentari.
  • E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
  • E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
  • E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul dela nutrició, la dietètica i la salut

  • 26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
  • 27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
  • 28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
  • 29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
  • 30 : Identificar les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
  • 31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
  • 32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • 33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
  • 34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
  • 35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • 36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • 37 : Interpretar una història clínica.
  • 38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • 39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • 40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • 41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • 42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
  • 43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
  • 44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • 45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • 46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • 47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
  • 48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • 49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
  • 50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • 51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer les principals alteracions nutricionals en dones gestants, xiquets i adolescents.
  • Identificar les característiques de l'atenció nutricional a les dones durant la gestació i el puerperi i la població infantil amb problemes de salut.
  • Conèixer els factors que repercuteixen en l'alteració nutricional de les dones durant la gestació i el puerperi i dels xiquets i adolescents.
  • Descriure les característiques dels principals trastorns de l'alimentació possibles durant l'embaràs, el puerperi, la infància i l'adolescència.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

En el 1º seminario, se pretende que el alumno aprenda cómo debe desarrollar la entrevista con los padres y niños de

diferentes edades. Identificar los aspectos importantes tanto para la recolección de datos como

también para el análisis de los hábitos y conductas alimentarias del niño y/o adolescente.

Los nseminarios tiene por objetivo que los alumnos demuestren diferentes casos clínicos de la mujer, en las diferentes situaciones y su abordaje desde el Profesional Nutricionista. Cada alumno en su grupo, debe traer escrito, un caso práctico relacionado con un problema de alimentación en el embarazo, embarazo de riesgo, mujer lactante o mujer climatérica. Al acabar la práctica debe entregarse a la profesora, para su correspondiente evaluación. El caso debe apoyarse en bibliografía científica. Todos los grupos en las prácticas de esta asignatura, harán una representación del caso escogido en el grupo, como metodología docente para interiorizar el aprencizaje de los temas.E principal objetivo de los seminarios es aprender a resolver situaciones complejas relacionadas con los casos que se han escogido. Se pretende que el alumno busque en la bibliografía científica actual, de cómo se están desarrollando las estrategias y tratamientos actuales en la obesidad infantil. Cada alumno en su grupo, debe traer escrito, un caso práctico relacionado con un problema de Sobrepeso y /o obesidad infantil. Al acabar la práctica debe entregarse al profesor, para su correspondiente evaluación. El caso debe apoyarse en bibliografía científica. Todos los grupos en esta práctica harán una representación del caso escogido.

 

 

Dades generals

Codi: 27521
Professor/a responsable:
RIZO BAEZA, MARIA MERCEDES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix