Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

El objetivo del título es formar a profesionales de la intervención social en metodologías de intervención del Trabajo Social, con una comprensión amplia de las estructuras y procesos sociales, el cambio social y del comportamiento humano. Debe permitir la adquisición de los conocimientos y competen­cias necesarias para desarrollar las siguientes funciones: de información y orientación, preventiva, asistencial, de planificación, docente, de promoción e inserción social, de mediación, de supervisión, de evaluación, gerencial, de investigación y de coordinación

La asignatura Habilidades Profesionales I contribuye a a la consecución de este objetivo, enmarcandose dentro del Modulo A ( El Trabajo Social: conceptos, me¿todos, te¿cnicas y aplicacio¿n) y de la Materia A3, donde se trabajan las Habilidades profesionales en sus diferentes niveles de profundización. Así, el punto de partida es la asignatura Iniciacion a las Habilidades Profesionales, sirviendo de base para las restantes asignaturas del Modulo: Habilidades Profesionales II y Habilidades Profesionales III.Asimismo se relaciona con el Modulo B (Contextos institucionales) y contribuye a la preparación de las prácticas (Modulo E)

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2012-13

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE11 : Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
  • CE19 : Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
  • CE22 : Investigar, analitzar, avaluar i utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del Treball Social per a revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Ser capaç d'utilitzar claus verbals i no verbals per a guiar la interpretació.

- Adquirir destreses per a establir una relació empàtica i una comunicació efectiva amb altres persones, i de forma especial amb aquelles que presenten necessitats de comunicació.

- Desenvolupar habilitats per a dissenyar i utilitzar suports documentals i documentar els processos d'intervenció social, entre les quals les d'elaborar històries i informes socials i diaris de camp.

- Ser capaç d'identificar els comportaments de risc i les situacions de vulnerabilitat social.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

Cognitivos

  • Diferenciar los contextos institucionales de intervención de los contextos profesionales
  • Reconocer los principios etícos y los valores propios de la intervención profesional
  • Conocer las bases esenciales del establecimiento de la relación de ayuda
  • Saber diferenciar los soportes documentales y las técnicas específicas

Actitudinales

  • Desarrollar habilidades de aprendizaje activo
  • Construir un pensamiento reflexivo y crítico
  • Asumir el compromiso personal con la profesión

Instrumentales

  • Aprender a crear las bases esenciales de la relación con el usuario y la relación de ayuda, utilizando las habilidades y destrezas necesarias

 

 

Dades generals

Codi: 19516
Professor/a responsable:
Villegas Castrillo, Esther
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 2,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 2,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix