Competencias y objetivos
Contexto de la asignatura para el curso 2011-12
El mòdul Oralitat i Escriptura: Anàlisi i Producció se situa dins de l’itinerari «Aplicacions i investigació en el context cultural i educatiu», adreçat als estudiants interessats professionalment en el món de l’ensenyament.
En aquest mòdul l’alumnat tracta, aprofundeix i consolida competències referides als cinc continguts següents: a) «Comentari de textos aplicat a l’ensenyament I: textos narratius, descriptius i expositius»; b) «Comentari de textos aplicat a l’ensenyament II: textos conversacionals i argumentatius» (que comparteix alguns objectius i l’orientació metodològica amb l’anterior); c) «Producció i avaluació de textos orals»; d) «Producció i avaluació de textos escrits»; i e) «Taller de comunicació audiovisual i periodisme». Així mateix, des d’una perspectiva més global, l’assignatura es relaciona amb el contingut «Comentari historicofilològic de textos», del mòdul obligatori Competències Lingüístiques i Tecnològiques per a l’Assessorament Lingüístic, i amb «Comentari de textos literaris aplicat a l’ensenyament», del mòdul Cultura Literària i Ensenyament.
Competencias de la asignatura (verificadas por ANECA en grados y másteres oficiales) para el curso 2011-12
Competencias Generales del Título (CG)
- 1 : Saber aplicar los conocimientos adquiridos y ser capaces de resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
- 2 : Ser capaces de integrar conocimientos lingüísticos y culturales de esta área de estudio para enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios, desde una perspectiva de género.
- 3 : Saber comunicar conclusiones sobre asesoramiento lingüístico y cultura literaria (y los conocimientos y razones últimas que las sustentan) a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
- 5 : Adquirir un compromiso ético, centrándose en aspectos tales como la igualdad entre todas las personas, así como el conocimiento y la apreciación de la diversidad lingüística y la multiculturalidad, desde el contexto sociolingüístico y cultural valenciano.
Competencias específicas:>>Itinerario A
- nº 10 : Ser capaz de comentar, producir y corregir diferentes modalidades de textos orales y escritos, así como de aplicar esta capacidad en el contexto cultural y educativo.
Competencias específicas del máster
- nº 4 : Conocer el contexto legal, cultural y sociolingüístico y su incidencia en el proceso de enseñanza/aprendizaje del valenciano en el entorno común de la lengua catalana.
Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)
- Aplicar las técnicas del comentario de textos narrativos, descriptivos y expositivos a la enseñanza.
- Aplicar las técnicas del comentario de textos conversacionales y argumentativos a la enseñanza.
- Desarrollar estrategias para la producción y la evaluación de textos orales.
- Desarrollar estrategias para la producción y la evaluación de textos escritos.
- Poner en práctica las técnicas del taller de comunicación audiovisual y periodismo.
Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2011-12
- Conèixer i identificar els trets característics dels textos narratius, descriptius, expositius, conversacionals i argumentatius, en relació amb les propietats textuals (adequació, coherència i cohesió).
- Analitzar les seqüències narratives, descriptives, expositives, conversacionals i argumentatives des d’una perspectiva crítica, tot identificant-ne la finalitat comunicativa i els aspectes més rellevants per a una comprensió adequada.
- Fer comentaris de textos de diferents tipus i gèneres, tenint en compte que un comentari és en si mateix un text expositiu que ha de presentar les característiques pròpies d’aquesta seqüència discursiva i manifestar les propietats textuals dels textos ben elaborats (adequació, coherència i cohesió).
- Seleccionar textos adequats per a un projecte docent que tinga en consideració el comentari de textos, i programar-hi activitats prèvies al comentari, que contribuïsquen a desenvolupar el compromís ètic dels alumnes d’educació secundària i batxillerat.
- Programar i avaluar activitats que treballen les característiques dels textos narratius, descriptius, expositius, conversacionals i argumentatius, així com el comentari d’aquests textos, tot incidint en els aspectes més destacats de l’ensenyament/aprenentatge des del coneixement de la realitat sociolingüística del valencià dins la llengua catalana.
- Desenvolupar la competència lingüística dels aprenents i la seua capacitat de produir textos informatius formals, orals i escrits, en l’àmbit dels mitjans de comunicació de masses (premsa, ràdio i televisió) i de les noves formes de producció de continguts informatius.
- Conscienciar els i les estudiants de la importància de la llengua estàndard en la confecció de la informació als formats específics de cada mitjà.
- Relacionar el català amb les altres llengües romàniques i no romàniques que coneixen els estudiants, avaluant-ne la posició que ocupa, les diferències i coincidències i influències en els usos.
- Desenvolupar les estratègies dels aprenents per a resoldre problemes discursius de manera autònoma i detectar les incorreccions als continguts.
- Desenvolupar la capacitat de relacionar el sentit entre el text lingüístic i la imatge. Desenvolupar la capacitat de relacionar el sentit entre el contingut i les superestructures significants.
- Ser capaç de comentar, produir i corregir diferents modalitats de textos orals i escrits, així com d’aplicar aquesta capacitat en el context cultural i educatiu.
- Desenvolupar la competència lingüística dels aprenents i la seua capacitat de produir textos escrits i orals en registres formals
- Desenvolupar les estratègies dels aprenents per a resoldre problemes lingüístics i discursius de manera autònoma
- Conèixer el context legal, cultural i sociolingüístic i la incidència en el procés d’ensenyament / aprenentatge
Datos generales
Código:
40404
Profesor/a responsable:
BORJA SANZ, JOAN
Crdts. ECTS:
10,00
Créditos teóricos:
2,00
Créditos prácticos:
2,00
Carga no presencial:
6,00
Departamentos con docencia
-
Dep.:
FILOLOGIA CATALANA
Área: FILOLOGIA CATALANA
Créditos teóricos: 2
Créditos prácticos: 2
Este dep. es responsable de la asignatura.
Este dep. es responsable del acta.
Estudios en los que se imparte
-
MÁSTER UNIVERSITARIO EN ASESORAMIENTO LINGÜÍSTICO Y CULTURA LITERARIA
Tipo de asignatura: OPTATIVA (Curso: 1)