Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

El mòdul Oralitat i Escriptura: Anàlisi i Producció se situa dins de l’itinerari «Aplicacions i investigació en el context cultural i educatiu», adreçat als estudiants interessats professionalment en el món de l’ensenyament.
En aquest mòdul l’alumnat tracta, aprofundeix i consolida competències referides als cinc continguts següents: a) «Comentari de textos aplicat a l’ensenyament I: textos narratius, descriptius i expositius»; b) «Comentari de textos aplicat a l’ensenyament II: textos conversacionals i argumentatius»  (que comparteix alguns objectius i l’orientació metodològica amb l’anterior); c) «Producció i avaluació de textos orals»; d) «Producció i avaluació de textos escrits»; i e) «Taller de comunicació audiovisual i periodisme». Així mateix, des d’una perspectiva més global, l’assignatura es relaciona amb el contingut «Comentari historicofilològic de textos», del mòdul obligatori Competències Lingüístiques i Tecnològiques per a l’Assessorament Lingüístic, i amb «Comentari de textos literaris aplicat a l’ensenyament», del mòdul Cultura Literària i Ensenyament.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2011-12

Competències generals del títol (CG)

  • 1 : Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaços de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • 2 : Ser capaços d'integrar coneixements lingüístics i culturals d'aquesta àrea d'estudi per a enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis, des d'una perspectiva de gènere.
  • 3 : Saber comunicar conclusions sobre assessorament lingüístic i cultura literària (i els coneixements i les raons últimes que les sustenten) a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • 5 : Adquirir un compromís ètic, que se centre en aspectes com la igualtat entre totes les persones, així com el coneixement i l'apreciació de la diversitat lingüística i la multiculturalitat, des del context sociolingüístic i cultural valencià.

 

Competències específiques:>>itinerari A

  • nº 10 : Ser capaç de comentar, produir i corregir diferents modalitats de textos orals i escrits, així com d'aplicar aquesta capacitat en el context cultural i educatiu.

 

Competències específiques del màster

  • nº 4 : Conèixer el context legal, cultural i sociolingüístic i la seua incidència en el procés d'ensenyament/aprenentatge del valencià en l'entorn comú de la llengua catalana.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  1. Aplicar les tècniques del comentari de textos narratius, descriptius i expositius a l'ensenyament.
  2. Aplicar les tècniques del comentari de textos conversacionals i argumentatius a l'ensenyament.
  3. Desenvolupar estratègies per a la producció i l'avaluació de textos orals.
  4. Desenvolupar estratègies per a la producció i l'avaluació de textos escrits.
  5. Posar en pràctica les tècniques del taller de comunicació audiovisual i periodisme.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12

- Conèixer i identificar els trets característics dels textos narratius, descriptius, expositius, conversacionals i argumentatius, en relació amb les propietats textuals (adequació, coherència i cohesió).
- Analitzar les seqüències narratives, descriptives, expositives, conversacionals i argumentatives des d’una perspectiva crítica, tot identificant-ne la finalitat comunicativa i els aspectes més rellevants per a una comprensió adequada. 
- Fer comentaris de textos de diferents tipus i gèneres, tenint en compte que un comentari és en si mateix un text expositiu que ha de presentar les característiques pròpies d’aquesta seqüència discursiva i manifestar les propietats textuals dels textos ben elaborats (adequació, coherència i cohesió).
- Seleccionar textos adequats per a un projecte docent que tinga en consideració el comentari de textos, i programar-hi activitats prèvies al comentari, que contribuïsquen a desenvolupar el compromís ètic dels alumnes d’educació secundària i batxillerat.
- Programar i avaluar activitats que treballen les característiques dels textos narratius, descriptius, expositius, conversacionals i argumentatius, així com el comentari d’aquests textos, tot incidint en els aspectes més destacats de l’ensenyament/aprenentatge des del coneixement de la realitat sociolingüística del valencià dins la llengua catalana.
- Desenvolupar la competència lingüística dels aprenents i la seua capacitat de produir textos informatius formals, orals i escrits, en l’àmbit dels mitjans de comunicació de masses (premsa, ràdio i televisió) i de les noves formes de producció de continguts informatius.
- Conscienciar els i les estudiants de la importància de la llengua estàndard en la confecció de la informació als formats específics de cada mitjà.
- Relacionar el català amb les altres llengües romàniques i no romàniques que coneixen els estudiants, avaluant-ne la posició que ocupa, les diferències i coincidències i influències en els usos.
- Desenvolupar les estratègies dels aprenents per a resoldre problemes discursius de manera autònoma i detectar les incorreccions als continguts.
- Desenvolupar la capacitat de relacionar el sentit entre el text lingüístic i la imatge. Desenvolupar la capacitat de relacionar el sentit entre el contingut i les superestructures significants.
- Ser capaç de comentar, produir i corregir diferents modalitats de textos orals i escrits, així com d’aplicar aquesta capacitat en el context cultural i educatiu.
- Desenvolupar la competència lingüística dels aprenents i la seua capacitat de produir textos escrits i orals en registres formals
- Desenvolupar les estratègies dels aprenents per a resoldre problemes lingüístics i discursius de manera autònoma
- Conèixer el context legal, cultural i sociolingüístic i la incidència en el procés d’ensenyament / aprenentatge

 

 

Dades generals

Codi: 40404
Professor/a responsable:
BORJA SANZ, JOAN
Crèdits ECTS: 10,00
Crèdits teòrics: 2,00
Crèdits pràctics: 2,00
Càrrega no presencial: 6,00

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 2
    Crèdits pràctics: 2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix