Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2011-12

 

Asignatura dedicada a la explicación, comprensión y análisis de los principales procesos de la Historia Antigua: Italia y el Mediterráneo central, el imperialismo romano, y las sociedades antiguas de Asia y América.

Esta asignatura ofrece al alumnado una formación amplia y desarrollada de los conceptos y procesos elementales que se vieron en el primer curso en la asignatura De los primeros seres humanos a la antigüedad centrándonos en aspectos importantes de la docencia de la Historia en la enseñanza secundaria, sobre el patrimonio y la investigación y documentación histórica. Se trata de enseñar fórmulas y metodologías de comprensión de los procesos complejos de la Historia Antigua haciendo especial hincapié en los aspectos sociales

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2011-12

General Competences (CG)

  • CG1 : Critical reasoning.
  • CG2 : Capacity for analysis and synthesis.
  • CG3 : Capacity for information management.
  • CG5 : Oral and written communication in the current social context.
  • CG6 : Capacity for organisation and planning.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Identify, analyse and explain History from a local, national, European and universal context, understood as a complex and dynamic process.
  • CE2 : Understand the relationship between past and present events, processes and conflicts.
  • CE3 : Capacity to work professionally in the teaching and research of history and in the management of archaeological and historical heritage and cultural resources in modern society.
  • CE4 : Master the use of the most significant concepts, categories, theories and themes of the different branches of historical research (economic, social, political, cultural, gender, etc.), as well as appreciating the importance that the different economic, political, social and cultural contexts have for research.
  • CE6 : Acquire the ability to make critical use of documentary historical sources and information gathering tools (document catalogues and bibliographies, archive inventories, electronic databases, etc.).

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2011-12

 

  1. Diferenciar y caracterizar los elementos geográficos y culturales identificadores de la Historia Antigua

  2. Conocer y analizar los sistemas históricos de la Antigüedad, partiendo de sus bases  socioeconómicas y haciendo especial hincapié en sus connotaciones culturales.

  3. Forjar un espíritu crítico que propicie la discusión de problemas sociales, culturales y políticos.

  4. Adquirir una conciencia crítica y amplia de la Historia, alejada de los planteamientos tradicionales eurocéntricos con la incorporación de análisis históricos de territorios asiáticos y americanos.

  5. Desarrollar metodologías de análisis y estructuras de comprensión de los procesos históricos desde una óptica socioeconómica.



 

 

General

Code: 32027
Lecturer responsible:
Molina Vidal, Jaime
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: Prehistory, Archaeology, Greek and Latin Studies
    Area: ANCIENT HISTORY
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught